Przegląd promowy 5/2024, a w nim m.in.: o nadchodzącym debiucie nowego promu Polferries
24.04.2024

Przegląd promowy 5/2024, a w nim m.in.: o nadchodzącym debiucie nowego promu Polferries

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o próbach z udziałem nowego promu dla PŻB.

 

DFDS szykuje rewolucję na kanale La Manche. Elektryków będzie w bród

Firma DFDS ujawniła plany dotyczące zmian we flocie, jakie mają nastąpić w przeprawach przez kanał La Manche w nadchodzących latach. Przewoźnik chce, by w tym kluczowym dla jego działalności obszarze pojawiło się nawet sześć promów zasilanych energią elektryczną. Pierwsze dwa miałyby się pojawić na trasach łączących Europę kontynentalną w Wyspami do 2030 r. To nie koniec inwestycji w zrównoważony rozwój, bo DFDS chce do 2030 r. mieć sześć ekologicznych promów. Oprócz dwóch jednostek elektrycznych, chce mieć dwa statki zasilane metanolem oraz dwa napędzane amoniakiem. Duński armator chce przeznaczyć na ten cel 7,3 mld DKK (ponad 4 mln PLN). Głównym celem będzie jednak flota składająca się z sześciu „elektryków” w tym obszarze. Jak zaznaczają przedstawiciele DFDS, mają to być największe promy elektryczne na świecie.

 

Blisko, coraz bliżej. Nowy prom Polferries już wkrótce

Wielkimi krokami zbliża się moment, gdy do floty Polferries trafi całkowicie nowy prom. We Włoszech odbywają się testy nowoczesnego promu, który w połowie tego roku zacznie przewozić pasażerów oraz fracht na trasie pomiędzy Świnoujściem a Ystad. Wiemy już, jaką nazwę będzie nosić ro-pax. Nawiązując do tradycji nadawania nazw geograficznych (w barwach Polferries pływają już promy Cracovia czy Mazovia), nowy nabytek otrzyma imię Varsovia. Nowy statek ma 216 m i będzie pływał dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej na podstawie uowy czarterowej, która obowiązywać będzie przez 10 lat. Polski armator zagwarantował sobie w kontrakcie prawo pierwokupu statku po 6 latach trwania umowy. Na pokładzie powstającego w zakładach Visentini promu w komfortowych warunkach będzie mogło podróżować 920 pasażerów oraz 60 członków załogi. Linia ładunkowa o długości 2940 m będzie mogła pomieścić zaś ok. 150 pojazdów ciężarowych.

 

Ważna inwestycja Stena Line. Rozwój biznesu poza Europą

Szwedzki potentat poinformował właśnie o bardzo ważnej inwestycji w obszarze Morza Śródziemnego. Jeden z czołowych przewoźników promowych w Europie objął 49 proc. udziałów w firmie Africa Morocco Link (AML) (spółka należąca do Attica Group). AML specjalizuje się w obsłudze połączeń pomiędzy Europą a Afryką Północną. W jej ofercie znajduje się serwis Tanger Med–Algeciras. W trakcie tegorocznego sezonu wakacyjnego klientom zaoferowane zostanie zaś szybkie połączenie Tanger Ville-Tarifa. Serwis ten będzie dedykowany przewozom pasażerskim. Transakcja obejmuje przejęcie przez Stena Line dwóch promów – Morocco Star oraz Highspeed 3. „Nieustannie poszukujemy nowych możliwości, gdy chodzi o pozyskiwanie nowych możliwości biznesowych, które w długiej perspektywie pozwolą nam trwać i zapewnią nam trwałość” - powiedział Niclas Mårtensson ze Stena Line.

 

W końcu! Nowy prom Caledonian MacBrayne

Dobiega końca saga z budową zamówionych przez Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) dwóch promów w stoczni Ferguson Marine. Drugi z promów zakontraktowanych przez szkockiego armatora został właśnie zwodowany i otrzymał oficjalną nazwę. Glen Rosa ma 102 m długości, a na pokład może zabrać 852 pasażerów, 127 pojazdów osobowych oraz 16 pojazdów ciężarowych. Jest to statek dual-fuel. Wcześniej w tym roku w szkockiej stoczni rozpoczęły się próby morskie z udziałem drugiego z zamówionych ro-paxów – Glen Sannox. Przypomnijmy, że pierwotny termin dostawy nowych promów ze stoczni Ferguson Marine zakładał, że stanie się to w latach 2018-2019. Opóźnienie nie jest jedynym problemem – czterokrotnie wzrósł też koszt budowy statków. Pierwotnie koszt inwestycji miał się zamknąć w kwocie poniżej 100 mln funtów. Obecny harmonogram zakłada dostawę promu Glen Sannox już w czerwcu br., a statku Glen Rosa w maju przyszłego roku.

 

Z Malmo do Świnoujścia. Nowe połączenie Finnlines

Finnlines uruchomiło nowe połączenie promowe pomiędzy Szwecją a Polską. „Uruchomienie tej nowej trasy przyniesie korzyści zarówno szwedzkiemu, jak i polskiemu importowi i eksportowi oraz rozwinie siatkę połączeń Finnlines poza Finlandią” - powiedział Antonio Raimo z Finnlines. Od 10 kwietnia br. na trasie tej pływa statek Finnfellow, który może pomieścić 440 pasażerów i posiada linię ładunkową o długości 3 tys. m. Wcześniej ro-pax ten obsługiwał połączenie pomiędzy Malmo a Travemunde. Przedstawiciele armatora poinformowali, że z okazji otwarcia nowej trasy uruchomione zostało biuro firmy w Świnoujściu. Trasa Świnoujście-Malmo nie jest jedynym połączeniem z Polski w siatce połączeń Finnlines. Przewoźnik ma w swojej ofercie także serwis pomiędzy Gdynią a Hanko w Finlandii.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: DFDS. PŻB, Stena Line, CMAL, Finnlines


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060