Nowy terminal w Gdyni uroczyście przekazany
Wyczekiwany od dawna moment uruchomienia nowego terminala promowego w Gdyni w końcu nadszedł. 23 września, w 99. rocznicę podjęcia przez sejm decyzji o budowie gdyńskiego portu, odbyło się uroczyste zakończenie budowy obiektu, który dopasowany jest do standardów XXI w. Pierwsze promy zaczną korzystać z tej infrastruktury na początku 2022 r. Przedstawiciele Stena Line zapowiedzieli, że pierwszy statek zawinie do Publicznego Terminala Promowego przy Nabrzeżu Polskim dokładnie 1 stycznia 2022 r. Wartość gdyńskiej inwestycji to ok. 300 mln złotych. Nowy terminal to nowe możliwości. Pozwoli on na cumowanie jednostkom o długości do 240 metrów (przy Nabrzeżu Helskim, gdzie promy cumują obecnie, ograniczenie to wynosi 175 metrów). Obiekt będzie doskonale skomunikowany z autostradą A1 i międzynarodowym systemem dróg i autostrad. W Gdyni pojawi się też opcja zasilania promów energią elektryczną z nabrzeża. Ekologiczne rozwiązanie, znane jako cold ironing, coraz częściej stosowane jest w najpopularniejszych portach. Nowoczesny obiekt przyciąga nowych partnerów. Wiadomo już, że poza Stena Line, z terminala korzystać będzie też PŻB, a swoje zainteresowanie wyrazili też Finlandia oraz niemiecki TT-Line.
Do Polski zawiną nowe promy Stena Line
To nie koniec interesujących wieści dotyczących gdyńskiego terminala. Przywoływana już Stena Line ogłosiła, że wraz z uruchomieniem przez polski port nowego obiektu, skieruje na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowe promy. Chodzi o dwa statki, o których wielokrotnie informowaliśmy na łamach PromySKAT – Stena Scandica i Stena Baltica. Są to jednostki, które jeszcze do niedawna funkcjonowały pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey i obsługiwały trasy na Morzu Irlandzkim. Oba zbudowane w 2005 r. promy przeszły niedawno w Turcji modernizację, dzięki której wzrósł ich potencjał przewozowy. Statki zostały wydłużone o 36-metrową sekcję – do 222 m – co przełożyło się na wzrost ich ładowności. Długość pasa dla ładunków tocznych wydłużyła się do 2875 m. Zmodernizowane zostały też wnętrza statków. Zgodnie z pierwotnymi planami, oba statki miały służyć do obsługi trasy Sztokholm Norvik/Nynäshamn-Windawa. Przedstawiciele przewoźnika wyjaśniają, że wymiana tonażu na popularnej linii między Polską a Szwecją podyktowana jest rosnącym zapotrzebowaniem na przewozy na tej trasie.
Nowe promy E-Flexer trafią na Bałtyk
Decyzja o przekierowaniu dwóch zmodernizowanych i olbrzymich promów na trasę Gdynia-Karlskrona pociągnie za sobą oczywiście kolejne zmiany. Armator właśnie poinformował, że w 2022 r. na Morzu Bałtyckim pojawią się dwa 240-metrowe giganty E-Flexer. Zadebiutują one na wspomnianej linii Nynäshamn-Windawa, a także na trasie Travemünde-Lipawa. Budowane w Chinach promy E-Flexer mogą przyjąć na pokład 1200 pasażerów (wzrost o 33 proc. w porównaniu z dotychczas eksploatowanymi promami) oraz dysponują pasem ładunkowym o długości 3600 m (wzrost o 25 proc.)
Zwodowano nowy prom dla Corsica Linea
We włoskich zakładach Visentini zwodowany został nowoczesny prom dla firmy Corsica Linea. Zamówiony przez armatora w 2019 r. ro-pax ma 206 m długości, a na pokład może przyjąć 650 pasażerów i dysponuje pasem ładunkowym o długości 2560 m. Dodatkowo wyposażony jest w dedykowany pokład dla 150 pojazdów osobowych. Statek zasilany jest paliwem LNG. W najbliższym czasie prowadzone będą na nim prace wykończeniowe. Prom ma zostać przekazany inwestorowi w przyszłym roku. Armator będzie eksploatował go na trasach: Marsylia-Ajaccio i Marsylia-Bastia.
Nowe polskie promy mogą powstać w Gdańsku?
Kwestia budowy nowych promów dla polskich armatorów znów elektryzuje branżę, a po niedawnych zapowiedziach wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, który dał do zrozumienia, że cały proces teraz gwałtownie przyspieszy, a także po podpisaniu umowy notarialnej, w sprawie pojawia się coraz więcej spekulacji. Przedstawiciele spółki Polskie Promy ogłosili, że do podpisania umowy na budowę trzech nowych jednostek (z opcją budowy czwartej jednostki) jest już coraz bliżej. Nadmieniono, że w tej chwili toczą się negocjacje z jedną z polskich stoczni. Spekuluje się, że nowoczesne i ekologiczne statki dual-fuel (zasilane głównie paliwem LNG) powstaną nie w Szczecinie, gdzie przed laty uroczyście została położona stępka pod budowę nowego promu, ale w Gdańsku; prawdopodobnie w zakładach należących do Remontowa Holding. Nie da się wykluczyć, że położona wcześniej z przytupem stępka trafi na złom.
Kontrole towarów podczas wjazdu do Wielkiej Brytanii? Jeszcze nie teraz
Rząd Wielkiej Brytanii przesunął termin rozpoczęcia kontroli celnych ładunków podczas wjazdu do kraju. Jeszcze niedawno zapowiadano, że kontrole towarów wjeżdżających do Wielkiej Brytanii z krajów unijnych rozpoczną się już w przyszłym miesiącu. Na krótko przed planowanym uruchomieniem procedury zdecydowano się na przesunięcie terminu. Według aktualnych planów, kontrole celne zaczną obowiązywać od początku 2022 r. Od 1 stycznia 2022 r. konieczne będzie wcześniejsze zgłaszanie przewozu produktów rolno-spożywczych. Niektóre z nowych procedur wejdą zaś w życie dopiero od lipca 2022 r. (m.in. kontrola eksportowych świadectw zdrowia). Przyczyną przesunięć w harmonogramie jest globalna pandemia i opóźnienia w łańcuchach dostaw. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: Stena Line, trojmiasto.pl, Corsica Linea, Port Gdynia, PromySKAT, SKAT Transport