W tym momencie PromySKAT posiada w swojej ofercie dwa skandynawskie mosty: Øresund oraz Storebælt. Obowiązują otwarte bilety o długoterminowej ważności – można zatem bez problemu wykupić przejazd mostem, nawet z dużym wyprzedzeniem. Zachęcamy do zapoznania się z krótką charakterystyką każdego z nich, a następnie - do składania rezerwacji (w tym celu zapraszamy do zakładki Kontakt).
Most Øresund jest najdłuższą budowlą łączącą dwa państwa na świecie. Jego całkowita długość wynosi 14km; obejmuje most, sztuczną wyspę oraz tunel. Pojazdy, przeprawiające się przez Øresund, poruszają się dwiema dwupasmowymi jezdniami. Do dyspozycji podróżujących pozostają również pociągi, kursujące na dwóch torach kolejowych. Droga biegnąca przez most wchodzi w skład trasy europejskiej E20.
Øresund połączył Malmo i Kopenhagę, spinając brzegi Szwecji i Danii, dokładnie trzynaście lat temu. Przebiega nad Cieśniną Sund; polskie tłumaczenie tej nazwy nie jest do końca trafione, gdyż „sund” znaczy po prostu „cieśnina”. W języku duńskim brzmi ona „Øresund”, czyli „Cieśnina nad Żwirowym Brzegiem”, co choć trochę oddaje specyfikę tego miejsca. Most Øresund, w przeciągu 13 lat działalności, umożliwił wielu Duńczykom i Szwedom znalezienie pracy, a nawet osiedlenie się po przeciwległej stronie cieśniny.
Ten most łączy dwie duńskie wyspy: Nyborg i Korsør. W 1998r. zastąpił przeprawę promową, która do tej pory była jedyną możliwością przedostania się z jednej wyspy na drugą. Prom płynął ok., 90min, natomiast pokonanie tego mostu o średniej długości 17km, zajmuje obecnie 10-15min.
Dania, oprócz klocków Lego, jest znana na świecie właśnie z mostów – w kraju usytuowanym na wyspach są one koniecznością. Storebælt przebiega nad cieśniną Wielki Bełt i stanowi wschodnią część „Połączenia Duży Bełt”, na które składają się trzy mosty oraz tunel kolejowy. W dziedzinie mostów postęp techniczny określa się na podstawie długości przęsła – im dłuższe, tym lepszy technicznie most. W przypadku Storebælt’a, który jest mostem wiszącym, długość ta wynosi 1624m. Plasuje go to w czołówce najwyższych mostów na świecie: dla porównania, główne przęsło mostu Golden Gate w San Francisco mierzy 1280m.
Alpy to bez wątpienia piękne i malownicze góry. Zjeżdżanie ze stromych zboczy to sama przyjemność, gdy jedziemy na nartach; niestety, gdy poruszamy się ciężarówką – niekoniecznie. Gdy na rynku pojawia się potrzeba, PromySKAT dokłada wszelkich starań, by ją zaspokoić – toteż tunele alpejskie musiały znaleźć się w naszej ofercie.
Właśnie tędy prowadzi najkrótsza droga z Paryża do Rzymu. Tunel ten przebiega pomiędzy miejscowościami Chmonix (FR) i Courmayeur (IT), i z tego względu jest to główna trasa transportowa między Francją a Włochami – koncentruje się tu 80% przewozów.
Tunel Mont Blanc jest to tunel pojedynczy o długości 12km: składa się z dwóch pasów ruchu w przeciwnych kierunkach i stanowi część trasy E25. Położenie tunelu pod względem wysokości nad poziomem morza nie jest jednakowe na całej długości: wysokość wlotu we Francji wynosi 1274m, a po włoskiej stronie: 1381m. Kilkukrotnie planowane było poszerzenie obiektu, jednak nie doszło to do skutku – powodem były problemy finansowe oraz nieprzychylność lokalnych władz.
Jeśli przewozimy ładunek z okolic Lyonu do Turynu, ten tunel będzie dla strzałem w dziesiątkę. Łączy on francuskie Modane z włoską Bardonecchią, czyli krótko mówiąc – przebiega pod przełęczą Col du Frejus (Alpy Kotyjskie).
Długość tunelu wynosi 13km, a jego droga wewnętrzna jest jednojezdniowa, podobnie jak w przypadku tunelu Mont Blanc. Ze względów bezpieczeństwa, w 2007 roku został zbudowany równoległy tunel ratunkowy; ograniczono także maksymalną prędkość do 70km/h. Tunelem zarządzają dwie spółki, SFTRF oraz SITAF – każda z nich odpowiada za swoją część obiektu.
Na pewno każdy słyszał o programie „Tiry na tory”. Niestety, jego realizacja jest bardzo trudna - transport pojazdów ciężarowych pociągami nadal nie jest zbyt popularny ani szeroko dostępny. System ROLA pozwala na połączenie transportu drogowego z kolejowym: w tym systemie kompletne zestawy ciężarówek (ciągnik z naczepą lub ciężarówka z przyczepą) mogą być transportowane przez określone odcinki trasy na pociągu kolejowym.
Pojazdy ciężarowe są ładowane na terminalach przeładunkowych na specjalne platformy kolejowe, a następnie przewożone koleją. Podczas podróży kierowcy ciężarówek mogą odpoczywać w specjalnych wagonach z leżankami i obsługą. System ten jest jednym z rodzajów systemów tzw. transportu kombinowanego czy też intermodalnego; niestety, istnieją w tym trybie pewne ograniczenia pod względem szerokości i wysokości pojazdów. W niestandardowych przypadkach nasi spedytorzy doradzą alternatywne rozwiązanie.
Najbardziej aktywnym regionem systemów ROLA są Alpy, gdzie przewiezienie pojazdu ciężarowego pociągiem jest najszybsze i najtańsze.
Za naszym pośrednictwem przewieźć można pojazdy w następujących relacjach:
Zalety ROLA: