01.04.2019: Grupa SKAT zaczyna nowy rozdział w swojej historii. Firma wyczarteruje prom, który będzie obsługiwał regularne połączenia promowe pomiędzy Polską a Wielką Brytanią. Władze firmy nie ukrywają, że decyzja o wejściu na ten konkurencyjny, ale wciąż dynamicznie rozwijający się rynek, ma związek m.in. z brexitem.
Tę chwilę warto zapamiętać. Decyzja podjęta przez Grupę SKAT oznacza olbrzymią zmianę na rynku przepraw promowych z/do Polski. Do doskonale znanych w naszym regionie graczy, czyli Stena Line, PŻB (Polferries), PŻM i ESL (Unity Line), TT-Line oraz Finnlines, dołącza nowy, choć doskonale znany już w branży TSL podmiot. Prom pozyskany przez Grupę SKAT będzie pływał w barwach PromySKAT, czyli pod marką, która do tej pory oferowała połączenia promowe do portów w całej Europie w ramach współpracy z innymi operatorami promowymi.
Wiadomo już, że pierwszym połączeniem, na którym spotkać będzie można jednostkę pod marką PromySKAT, będzie serwis Gdańsk-Harwich. Oznacza to pojawienie się zupełnie nowego kierunku na mapie przepraw promowych z/do Polski. Do tej pory klienci frachtowi mogli korzystać jedynie z regularnych połączeń promowych na północ Europy (Szwecja, Finlandia). PromySKAT startuje z unikatową ofertą, proponując bezpośrednie połączenie z Wielką Brytanią i tworząc całkowicie nowe możliwości, gdy chodzi o transport ładunków na zachód Europy.
Władze firmy nie ukrywają, że koncepcja otwarcia bezpośredniego połączenia promowego pomiędzy Polską a Wyspami pojawiła się krótko po przeprowadzonym w 2016 r. referendum, w którym mieszkańcy Wielkiej Brytanii opowiedzieli się za opuszczeniem Unii Europejskiej. Decyzja Brytyjczyków oraz przedłużające się negocjacje dotyczące warunków, na jakich Wielka Brytania opuści Wspólnotę, zrodziły mnóstwo obaw nie tylko zwykłych mieszkańców, ale również przedstawicieli małych i dużych firm mających interesy z Wielką Brytanią. Jedną z najbardziej naglących kwestii jest transport ładunków z/na Wyspy. Nowe, bezpośrednie połączenie promowe z Polski sprawi, że brexit stanie się mniej dokuczliwy dla firm z Polski oraz tych prowadzących działalność w naszej części Europy.
Niewykluczone, że start nowego serwisu promowego zostałby ogłoszony wcześniej, gdyby nie trudności związane z poszukiwaniem jednostki, która pasowałaby do specyfiki tego połączenia (to problem doskonale znany funkcjonującym już na rynku armatorom). Ostatecznie udało się znaleźć odpowiedni prom, którego głównym zadaniem będzie transport ciągników z naczepami oraz samych naczep. Został on pozyskany od grupy Grimaldi na zasadzie czarteru – to statek ro-ro Euroferry Malta, wybudowany w 1995 r., który ma 175 metrów długości i dysponuje linią ładunkową o długości 1870 metrów. Jednostka obecnie obsługuje połączenia na Morzu Śródziemnym.
W najbliższym czasie Euroferry Malta (jego nazwa ulegnie zmianie) będzie przechodził prace modernizacyjne, w trakcie których zostanie dostosowany do obsługi nowego połączenia. Poruszająca się z prędkością 16 węzłów (30 km na godzinę) jednostka będzie pokonywała dystans do Harwich w ok. 53 godziny. Odejścia z Gdańska będą się odbywać w poniedziałki o 10:00. W przeciwnym kierunku statek będzie wypływał w czwartki w południe.
Uruchomienie linii zostało zaplanowane na 27 maja br. Do tego czasu jednostka nie tylko zostanie poddana niezbędnym modyfikacjom. Zmianie ulegnie także jej nazwa. Już wkrótce ogłosimy konkurs, w ramach którego internauci będą mogli zaprezentować swoje sugestie.
Gwarantem powodzenia biznesowego całego przedsięwzięcia są partnerzy grupy SKAT. Wielu naszych dotychczasowych kontrahentów potwierdziło już zainteresowanie ofertą i to właśnie dla stałych klientów zostanie zarezerwowana część linii ładunkowej. Pozostała przestrzeń będzie dostępna w ramach otwartego systemu rezerwacji.
Początki grupy SKAT sięgają 1991 r. Dziś jest to jeden z wiodących operatorów transportowo-logistycznych na rynku. Uruchomienie przepraw promowych pod brandem PromySKAT jest naturalnym krokiem w strategii wzmacniania pozycji marki SKAT na rynku krajowym i europejskim.
PromySKAT