Profesor Christian Berggreen jest szefem projektu w DTU ds. Inżynierii Mechanicznej. Jego zadaniem jest udowodnienie tego, że jest możliwe zbudowanie taniej, lekkiej i odpornej na ogień konstrukcji nadbudówek na statkach pasażerskich, aby zastąpić istniejące konstrukcje ze stali. Projekt COMPASS zajmie się nadbudówkami na statkach pasażerskich i jeżeli uda się zastąpić ciężkie stalowe konstrukcje lekkimi materiałami, będzie to ogromna oszczędność paliwa, a co najważniejsze - korzyść dla środowiska naturalnego w postaci mniejszego zanieczyszczenia.
Projekt jest realizowany we współpracy z niemieckim armatorem Scandlines, który udostępnił dla potrzeb zespołu badawczego dane futurystycznych promów Prince Richard i Princess Benedikte, aby zespół zajął się przeprojektowaniem nadbudówek. Jako priorytet jest określone bezpieczeństwo przeciwpożarowe. To między innymi główny powód, dla którego nie udało się dotychczas opracować materiałów dla nowych konstrukcji. Projekt zakłada wykonanie testów na bezpieczeństwo przeciwpożarowe. Obecne przepisy dotyczące budowy statków dopuszczają stosowanie innych niż stał materiałów.
W 2002 roku przepisy ogłoszone przez (IMO) Międzynarodową Organizację Morską, określają reguły stosowania alternatywnych materiałów na statkach pasażerskich. Od 1960 roku istnieje możliwość budowy jednostek niehandlowych i łodzi patrolowych na bazie włókna węglowego.
Projekt COMPASS dąży do znacznej redukcji emisji zanieczyszczeń, w tym CO2. Efekt tego projektu zostanie wykorzystany we wdrożeniu nowych technologii oraz pozwoli na rozwój budownictwa stoczniowego w ramach programu Blue Dania.
PromySkat
źródło: DTU