Przegląd promowy 6/2024, a w nim m.in. o elektryfikacji połączeń przez kanał La Manche
29.05.2024

Przegląd promowy 6/2024, a w nim m.in. o elektryfikacji połączeń przez kanał La Manche

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o wielkiej inwestycji DFDS. Firma chce korzystać z elektrycznych promów a trasach Dover-Calais i Dover-Dunkierka.

 

Rozdano nagrody Shippax Awards

W czasie dorocznej konferencji Shippax Ferry Conference, poświęconej branży promowej, tradycyjnie wręczone zostały nagrody Shippax Awards podsumowujące najdonioślejsze dokonania w tym środowisku. Za najlepszy prom roku uznany został zbudowany w Chinach dla Finnlines statek Finnsirius. Doceniono, że „z powodzeniem łączy on rozmiary, innowacje, odpowiedzialność za środowisko oraz komfort pasażerów”. Finnsirius uchodzi za jeden z najbardziej ekologicznych ro-paxów, które zostały wybudowane. W kategorii ro-pax doceniono także prom Manxman, który powstał w Korei Południowej dla Isle of Man Steam Packet. Najlepszym promem dużych prędkości ogłoszony został Earth Clipper, który pływa po Tamizie w barwach Uber Boat by Thames Clippers. Z kolei za najlepsze jednostki ro-ro uznano statek Future Way pływający dla Wallenius Lines oraz futurystyczne Canopee (armator: Jifmar Guyane). Konferencja Shippax Ferry Conference odbywała się w tym roku na pokładzie promu Baltic Queen.

 

Gigantyczna inwestycja DFDS. Takie promy popłyną przez kanał La Manche

DFDS doprowadzi do do wielkiej rewolucji na wodach kanału La Manche. Duński armator poinformował, że zainwestuje w budowę promów elektrycznych, które obsługiwać będą połączenia Calais-Dover oraz Dunkierka-Dover. Mają to być w pełni elektryczne statki, które zasilane będą energią z baterii. W sumie powstanie sześć takich promów przygotowanych do przewozu pasażerów oraz ładunków. Szacuje się, że inwestycja pochłonie 1 mld euro. Zgodnie z zaprezentowanym przez firmę harmonogramem pierwsze dwa promy będą gotowe w 2030 r. Pozostałe mają zostać zbudowane do 2035 r. „To bardzo ważny krok w stronę dekarbonizacji transportu na kanale La Manche” - powiedział Torben Carlsen, szef DFDS. „Z uwagi na relatywnie krótką odległość pomiędzy Wielką Brytanią a Francją, te trasy są optymalne dla elektrycznego transportu promowego”.

 

Scandlines stawia na elektryfikację kluczowego połączenia

W czasie, gdy przedstawiciele DFDS zaprezentowali plany dotyczące elektryfikacji połączeń w strategicznym dla swojej działalności obszarze, Scandlines podejmuje właśnie kluczowe decyzje związane z ekologiczną transformacją na trasie przez cieśninę Bełt Fehmarn. Firma podpisała właśnie umowę z grupą Wärtsilä na dostawę elektrycznych systemów, które sprawią, że 80 proc. energii niezbędnej do realizacji połączeń na trasie Puttgarden-Rødby, będzie stanowiło „zieloną” energię elektryczną. Pod koniec 2023 r. firma ogłosiła, że dwa z czterech jej promów przejdą konwersję i staną się hybrydowymi promami typu plug-in. To nie jedyna podpisana ostatnio przez firmę Scandlines umowa, która ma sprawić, że żegluga przez Fehmarnbelt będzie bardziej zrównoważona. Wcześniej firma podpisała z grupą Echandia umowę na dostawę systemów baterii do swoich statków. Projekt elektryfikacji dwóch z czterech promów Scandlines pochłonąć ma 31 mln euro. Proces konwersji ma się rozpocząć w drugiej połowie 2025 r.

 

Zbudują olbrzymią wytwórnię biopaliw. Skorzystają promy

W porcie w Malmo powstanie jeden z największych na świecie zakładów specjalizujących się w produkcji biopaliwa. Copenhagen Malmö Port (CMP) oraz firma Green2x nawiązały właśnie współpracę, w ramach której postanie projekt fabryki oraz uruchomiona zostanie produkcja ekologicznego biopaliwa. Po podpisaniu porozumienia rozpocznie się opracowanie szczegółowego planu. Następnie odbędzie się proces pozyskiwania pozwoleń. Jeśli nie wystąpią żadne nieprzewidziane okoliczności, produkcja biopaliwa w Malmo mogłaby się rozpocząć w 2030 r. Będą to już drugie zakłady specjalizujące się w produkcji biopaliwa w tym regionie. Pierwsze działają od 2021 r. w Kopenhadze, a korzysta z nich firma DFDS, której promy pływają pomiędzy stolicą Danii a Oslo.

 

Brittany Ferries z promem dużych prędkości

Francuskie Brittany Ferries zamierza pozyskać nowoczesny, bezemisyjny katamaran. Firma podjęła już współpracę z koncernem Wärtsilä, który ma się zająć rozwojem konceptu. W projekt zaangażowana jest też stocznia Incat, która specjalizuje się w produkcji katamaranów. Wiadomo, że statek będzie miał 137 m długości i ma być w pełni elektryczny. Prom miałby zostać w całości wykonany z aluminium. Przedstawiciele Brittany Ferries chcą, by firma do 2050 r. osiągnęła neutralność klimatyczną, a zamówienie nowoczesnego, elektrycznego promu ma być jednym ze środków do osiągnięcia tego celu. „Elektryfikacja to jedno z potencjalnych rozwiązań. Skrojone szczególnie pod krótsze trasy” - powiedział Christophe Mathieu z Brittany Ferries.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Shippax, DFDS, Scandlines, Wartsila, Brittany Ferries


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060