Przegląd promowy 12/2024, a w nim m.in. o budowie nowoczesnych terminali promowych w Europie
22.10.2024

Przegląd promowy 12/2024, a w nim m.in. o budowie nowoczesnych terminali promowych w Europie

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o zaawansowanych przygotowaniach do rozbudowy dwóch ważnych terminali promowych w Europie.

 

Saint-Malo już w Europie. Już niedługo pierwszy kurs

Nowy prom Brittany Ferries ma już za sobą wielką przeprawę z Chin do Europy. Najnowsze cacko w barwach francuskiego przewoźnika już na początku przyszłego roku rozpocznie obsługę rozkładowych rejsów pomiędzy Ouistreham (Caen) a St. Malo. Na trasie tej zastąpi wysłużony statek Bretagne. Saint-Malo to kolejny, zbudowany na zamówienie Stena Ro-Ro prom typu E-Flexer, który na podstawie długoterminowej umowy czarterowany będzie przez Brittany Ferries. Umowa obowiązywać będzie przez 10 lat i zawiera opcję pierwokupu promu po czterech latach eksploatacji. Jednostka zasilana jest paliwem LNG, a w czasie wykonywania manewrów w rejonie portu będzie korzystać wyłącznie z energii elektrycznej. Nowy ro-pax ma 195 m długości, pas ładunkowy o długości 2517 m, a na pokład może przyjąć 1400 pasażerów.

 

Nowy terminal w Turku. Będzie czym się chwalić

Już na początku przyszłego roku rozpoczną się prace budowlane przy nowym terminalu promowym w fińskim Turku. Inwestor otrzymał właśnie pozwolenie na budowę. W tej chwili trwa konkurs, w którym wyłonione zostanie przedsiębiorstwo odpowiedzialne za realizację prac budowlanych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowa infrastruktura będzie gotowa do 2027 r. Pierwszą firmą, która będzie korzystać z nowoczesnego terminala, będzie Tallink. Pasażerowie estońskiego przewoźnika będą mogli poznać jego funkcjonalność zaraz po zakończeniu prac. Krótko potem, po oddaniu do eksploatacji drugiego pirsu, nowy terminal zostanie udostępniony także klientom firmy Viking Line.

 

Nowy prom dla Molslinjen zwodowany

W tureckiej stoczni Cemre Shipyard zwodowany został nowy prom dla duńskiej firmy Molslinjen. Zaprojektowany przez biuro OSK Design statek ma 116 m długości, a na swoim pokładzie pomieści 600 pasażerów. Jest też przygotowany na przyjęcie 188 pojazdów osobowych. Tyrfing, bo taką nazwę nosi nowoczesna jednostka, jest promem w pełni elektrycznym i wyposażonym w rozwiązania, które mają zwiększyć efektywność żeglugi. Znalazł się na nim system umożliwiający automatyczne dokowanie. Przygotowany jest także do żeglugi autonomicznej. Statek będzie pływał na trasie Ballen-Kalundborg pod marką Alslinjen. W kwietniu tego roku w tej samej stoczni zwodowany został siostrzany statek Nerthus, który będzie obsługiwał połączenie Fynshav–Bøjden.

 

Wystartowała budowa autonomicznego promu dla norweskiego giganta

To nie koniec nowości w temacie budowy nowych promów. Także w Turcji, od uroczystości cięcia pierwszych blach, wystartowały prace nad autonomiczną jednostką dla norweskiego armatora Fjord1. W zakładach Tersan Shipyard powstanie statek, który obsłuży pierwsze na świecie autonomiczne połączenie. Chodzi o popularny serwis Lavik-Oppedal, na którym od 2026 r. stopniowo będą wprowadzane opcje ograniczające ingerencję człowieka, gdy chodzi o przebieg rejsu. Od 2027 r. ma zostać uruchomiona procedura samodzielnej przeprawy oraz cumowania. Z kolei rok później także nawigacja ma się odbywać bez udziału człowieka. Kontrola nad statkiem ma być realizowana z poziomu lądu. W sumie wyprodukowane zostaną cztery takie statki, które pozwolą na taką zaawansowaną żeglugę przyszłości. Fjord1 zagwarantował sobie obsługę połączenia Lavik-Oppedal w latach 2026-2034, ale niewykluczone jest przedłużenie obowiązywania kontraktu o kolejne trzy lata.

 

Stena Line pomoże w rozbudowie ważnego terminala

Dwaj ważni gracze połączyli siły, aby pomóc w realizacji olbrzymiej, wartej ponad 200 mln funtów inwestycji. Chodzi o rozbudowę terminala ro-ro w Immingham. Ma to być wspólna inwestycja Stena Line oraz największego operatora portów w Wielkiej Brytanii - Associated British Ports. Oba podmioty zapowiedziały właśnie kontynuację współpracy w zakresie realizacji projektu. Wydana właśnie przez brytyjskich urzędników zgoda pozwala właściwie na rozpoczęcie prac budowlanych przy tym nowoczesnym terminalu ro-ro. W 2022 r. Stena Line podpisała z Associated British Ports porozumienie, na mocy którego zobowiązała się do utrzymania działalności operacyjnej w porcie Immingham przez kolejnych 50 lat. Inwestycja jest kluczowa dla wciąż rosnącego w Immingham szwedzkiego armatora, a także ważna dla rozwoju regionu, w którym znajduje się Immingham. Nowy terminal ro-ro to także istotne ogniwo w budowaniu bezpieczeństwa łańcucha dostaw w Wielkiej Brytanii.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Brittany Ferries, Fjord1, Cemre Shipyard, Molslinjen, Stena Line, Port of Turku, Associated British Ports

 


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060