DFDS uruchamia nowe połączenie promowe na Morzu Śródziemnym
Popularny duński operator poinformował o starcie nowego serwisu, który połączy Stary Kontynent z Afryką Północną. Statki pod marką DFDS popłyną pomiędzy włoskim Triestem a portem Damietta w Egipcie. Nowa oferta ma usprawnić wymianę handlową pomiędzy kontynentami. Pierwszy rejs na tej trasie odbędzie się 29 listopada. Armator przewidział jeden kurs tygodniowo w każdym kierunku. W piątki statek będzie wypływał z Egiptu, z kolei z włoskiego portu – w poniedziałki. Przeprawa będzie trwała ok. 68 godzin.
GNV odbiera nowy prom
Grupa GNV odebrała oficjalnie nowy prom, który przybył do Włoch aż z Chin. To statek GNV Polaris, który wyznaczony zostanie do obsługi trasy pomiędzy Sycylią a Sardynią. Nowoczesny ro-pax ma 218 m długości, a na pokład przyjmie 1500 pasażerów; posiada też pas ładunkowy o długości 3100 m. Jest to pierwszy z czterech promów, które zostaną zbudowane dla włoskiego armatora w zakładach Guangzhou Shipyard International (GSI). Kolejny – GNV ORION – zaoferuje 1785 miejsc dla pasażerów i będzie miał 2780 m linii ładunkowej. W kolejce jest też GNV Virgo. Czwarta jednostka, której nazwa nie została jeszcze ujawniona, będzie promem typu dual-fuel, napędzanym głównie paliwem LNG.
Coraz bliżej startu prac nad innowacyjnym promem Stena Line
Seria promów NewMax ma zapoczątkować nową erę we flocie Stena Line. W stoczni China Merchants Jinling odbyła się właśnie ważna uroczystość, która przybliża szwedzkiego armatora do momentu inauguracji tych statków. W jednym czasie w chińskich zakładach odbyło się wodowanie pierwszego z nich – jednostki Stena Futura. W tym samym czasie miała miejsce uroczystość położenia stępki pod budowę drugiego z promów – Stena Connecta. W obu wydarzeniach udział wzięli przedstawiciele Stena Line. Oba statki wyznaczone zostaną do obsługi połączenia Belfast-Heysham. Ich debiut pozwoli na zwiększenie podaży aż o 40 proc. na wspomnianej trasie. Linia NewMax wpisuje się też w strategię przewoźnika, dotyczącą zrównoważonego rozwoju – statki będą przygotowane do zasilania metanolem; będą też wykorzystywać energię pochodzącą z zainstalowanych na nich baterii. Stena Futura pojawi się na trasie już jesienią 2025 r.
Nowy właściciel serwisu Oslo-Kopenhaga. Olbrzymie inwestycje
Z końcem października br. popularny serwis promowy, łączący Oslo, Fredrikshavn oraz Kopenhagę, trafił w ręce nowego właściciela. Obsługiwany do niedawna przez DFDS, został przejęty przez firmę Gotlandsbolaget (właściciel marki Destination Gotland), której przedstawiciele zapowiedzieli już znaczące inwestycje w tę trasę. W ramach wartej ok. 400 mln DKK (ponad 53 miliony euro) transakcji, Gotlandsbolaget weszła w posiadanie promów Crown Seaways i Oslo Seaways, które do tej pory pływały na tej linii. Przedstawiciele przedsiębiorstwa ogłosili przeznaczenie dużych nakładów na modernizację statków, co ma wpłynąć na jeszcze większy komfort podróżowania. W ub. r. z połączenia Oslo-Fredrikshavn-Kopenhaga skorzystało 700 tys. pasażerów. Gotlandsbolaget chce w nadchodzących latach zwiększyć tę wartość.
Grimaldi Lines rozwija jedno ze swoich nowych połączeń
Zaledwie miesiąc po starcie połączenia Triest-Ambaarli, grupa Grimaldi postanowiła je uatrakcyjnić i zaproponować dodatkową opcję swoim klientom. Włoski armator poinformował, że statki pływające pomiędzy Włochami a Turcją, będą dodatkowo zawijać do greckiego portu Patras. Serwis obsługiwany jest przez hybrydowe statki ECO MEDITERRANEA oraz ECO MALTA, mogące przyjąć na pokład po 500 naczep. Każdego tygodnia przewoźnik oferuje trzy odejścia z każdego z trzech wymienionych portów.
Źródła: DFDS, Stena Line, Grimaldi Lines, Gotlandsbolaget, GNV, China Merchants Jinling