Przegląd promowy 10/2024, a w nim m.in. o nowych promach dla europejskich armatorów
16.09.2024

Przegląd promowy 10/2024, a w nim m.in. o nowych promach dla europejskich armatorów

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowych promach, które lada moment pojawią się na europejskich trasach.

 

Spirit of Tasmania IV gotowy. Na tym nie koniec

W fińskiej stoczni Rauma Marine Constructions (RMC) zakończyły się prace nad nowym promem dla firmy TT-Line Company. Jednostka została już oficjalnie przekazana inwestorowi. Statek już wkrótce będzie mógł rozpocząć regularne kursy w Australii. „Ten statek to doskonały przykład wielkiego doświadczenia w budowie statków w Raumie” - powiedział Mika Nieminen, szef Rauma Marine Constructions. Prom będzie pływał pomiędzy Geelong a Devonport w Tasmanii. Nie będzie jedynym nowym ro-paxem na tej linii. W lipcu w Finlandii zwodowany został prom Spirit of Tasmania V. Każdy z nowych statków ma 212 m długości i 31 m szerokości. Ich pokłady pomieszczą po 1800 pasażerów. Każdy dysponuje linią ładunkową o długości 3700 m.

 

Próby morskie nowego statku dla GNV

Sprawnie przebiega także proces związany z budową nowych statków dla firmy GNV. Włoski potentat zamówił w Chinach aż cztery nowe promy, a prace nad jednym z nich dobiegają już końca. Zakłady produkcyjne Guangzhou Shipyard International prowadzą już próby morskie z pierwszym z zakontraktowanych ro-paxów. GNV Polaris, bo o nim mowa, ma 218 m długości, a w 303 kabinach pomieści 1500 pasażerów. Statek posiada też przestrzeń dla ładunków tocznych o długości 3100 m. W barwach GNV prom będzie obsługiwał połączenie Walencja-Palma. Kolejny budowany w Chinach prom dla włoskiego armatora to GNV Orion, który będzie się różnił do Polarisa – przyjmie 1785 pasażerów w 420 kabinach (linia ładunkowa o długości 2780 m). Jako trzeci dostarczony zostanie prom GNV Virgo, który będzie promem dual-fuel zasilanym paliwem LNG. Podobnie będzie z czwartym promem, którego nazwa nie jest jeszcze znana.

 

Kolejne promy E-Flexer w drodze

Budowana na zamówienie Stena RoRo seria promów E-Flexer ma się doskonale. W Chinach trwają przygotowania do budowy jednostek numer 14 i 15. Stocznia China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), która produkuje te statki, podpisała właśnie umowę na projekt oraz rozwiązania inżynieryjne z firmą Deltamarin. Wiadomo, że dwa nowe promy, które będą napędzane paliwem konwencjonalnym (HFO lub MGO) albo biodieslem, będą też przygotowane do zasilania metanolem. W przyszłości możliwe będzie też wyposażenie ich w baterie. Oba ro-paxy mają być gotowe do 2027 r. i na podstawie umowy czarteru ze Stena RoRo, będą eksploatowane przez grupę Attica, która zamierza z nich korzystać na trasach na Morzu Adriatyckim. Nowoczesne promy E-Flexer pływają m.in. po Morzu Bałtyckim (połączenie Gdynia-Karlskrona). W sumie do tej pory zakontraktowano 15 takich statków, a powstało 10 jednostek tej linii.

 

Nowe połączenie w ofercie Finnlines

Popularny fiński operator rusza z nowym połączeniem promowym. Jeszcze we wrześniu należące do Finnlines statki zaczną kursy na trasie z Finlandii do Londynu Medway (terminal przeładunkowy w Sherness). Serwis będzie obsługiwany raz w tygodniu, a pierwsze zawinięcie statku Finnlines do tego portu odbędzie się 23 września. Połączenie będzie obsługiwane trzema statkami ro-ro typu Finneco. Oczywiście dzięki nowej opcji klienci otrzymają dogodną możliwość transportu ładunków dalej - do Irlandii, Belgii oraz Hiszpanii. „Finnlines kontynuuje umacnianie swojej oferty poprzez zwiększenie dostępnej przestrzeni ładunkowej, gdy chodzi o serwis do Wielkiej Brytanii” - powiedziała Merja Kallio-Mannila z Finnlines.

 

Ważna zmiana na popularnej trasie Stena Line

Stena Line wprowadza zmiany na trasie Rosslare-Cherbourg. Od 27 października z trasy zniknie prom Stena Vision. Ro-pax znany z wykonywania połączeń na Morzu Bałtyckim zostanie zastąpiony przez statek Stena Horizon. Z trzech do nawet sześciu wzrośnie zaś liczba obsługiwanych w tygodniu rotacji na tej łączącej porty w Irlandii i Francji trasie. Przedstawiciele szwedzkiego przewoźnika zapowiedzieli, że w okresach wzmożonego ruchu przewidziane jest pojawienie się na tej trasie dodatkowej jednostki.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Rauma Marine Constructions, GNV, GSI, Weihai, Stena RoRo, Stena Line, Attica

 


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060