Varsovia już w rękach Polferries
Zbudowany w zakładach Visentini Shipyard prom Varsovia został przekazany Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Jest to największy ro-pax zbudowany do tej pory w tych włoskich zakładach. Ma on 216 m długości, a na pokład może przyjąć 976 pasażerów, dla których przygotowano ponad 200 nowoczesnych kabin. Prom dysponuje linią ładunkowa o długości 2940 m. To przestrzeń pozwalająca na transport 200 pojazdów osobowych oraz 150 pojazdów ciężarowych. W barwach Polferries statek będzie obsługiwał połączenie Świnoujście-Ystad. Varsovia, która jest pierwszym od dwóch dekad zupełnie nowym promem polskiego operatora, dotarła do Świnoujścia 22 lipca, a już w sobotę (27 lipca) wyruszyła w swój pierwszy rozkładowy rejs pomiędzy Polską a Szwecją.
Hiszpanie mają nowy prom
Z supernowoczesnego promu cieszą się też w firmie Balearia. Do hiszpańskiego armatora trafił już zbudowany za 126 mln euro statek Margarita Salas. Będzie on obsługiwał całoroczne połączenia pomiędzy Barceloną, Majorką oraz Minorką. Katamaran został zbudowany w zakładach Armon Shipyard i jest bardzo podobny do dostarczonego w 2021 r. statku Eleanor Roosevelt. Dysponuje jednak dodatkowym pokładem dedykowanym pasażerom. O 10 proc. większa jest też moc jego silników dual-fuel. Margarita Salas ma 123 m długości oraz 28 m szerokości. Na pokład może zaś przyjąć 1200 pasażerów.
Spirit of Tasmania V zwodowany. Gigant wkrótce ruszy na podbój Australii
Nowoczesny ro-pax zacznie już wkrótce rejsy w Australii. Pod koniec lipca w fińskich zakładach Rauma Marine Constructions zwodowany został nowy prom dla tasmańskiego operatora TT-Line Company. Spirit of Tasmania V to drugi z nowych promów zamówionych przez przewoźnika w Finlandii. Statek ma 212 m długości i 31 m szerokości. Na jego pokładzie pomieści się 1800 pasażerów. Prom dysponuje również linią ładunkową o długości 3 700 m. Po zakończeniu wszystkich prac, nowoczesny prom trafi na trasę Geelong-Devonport wiosną przyszłego roku. Wcześniej, bo jeszcze w tym miesiącu, nastąpi oficjalne przekazanie zamawiającemu promu Spirit of Tasmania IV, który został zwodowany i ochrzczony w październiku ub. r. Pod koniec czerwca odbywały się zaś próby morskie z jego udziałem.
Nadchodzi rewolucja. Stena Futura już w budowie
W Chinach trwają już prace nad pierwszym promem serii NewMax. Powstaje on dla Stena Line, a w ostatnich tygodniach odbyła się uroczystość położenia stępki pod jego budowę. Prom Stena Futura będzie miał 147 m długości i będzie dysponował pasem ładunkowym o długości 2800 m. Nowa jednostka będzie zasilana ekologicznym metanolem. Na podstawie zawartej umowy w chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard powstaną dwa promy klasy NewMax. Oba statki ro-ro będą obsługiwały połączenie Belfast-Heysham. Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie prac nad drugim z promów. Zgodnie z założeniami, Stena Futura rozpocznie kursowanie po Morzu Irlandzkim już w 2025 r.
Ważne święto w Viking Line. Celebrują okrągłą rocznicę
Firma Viking Line świętuje ważną rocznicę. Przedstawiciele fińskiego armatora przypomnieli, że w tym roku przypada 50. rocznica inauguracji połączenia Helsinki-Sztokholm. Serwis wystartował w połowie lat 70. XX w., a od tamtego czasu z przeprawy pomiędzy stolicami Finlandii i Szwecji skorzystało 45 mln pasażerów. „Transport morski, który łączy centra tych stolic jest bardzo ważny dla branży turystycznej, dla witalności Helsinek, a także dla miejskiej aktywności” - powiedział Juhana Vartiainen, burmistrz Helsinek.
Źródła: PŻB, Stena Line, TT-Line, Balearia, Viking Line