Przegląd promowy 7/2024, a w nim: o znaczeniu nowego połączenia promowego pomiędzy Polską a Szwecją
25.06.2024

Przegląd promowy 7/2024, a w nim: o znaczeniu nowego połączenia promowego pomiędzy Polską a Szwecją

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o uroczystej inauguracji nowego połączenia Finnlines pomiędzy Świnoujściem a Malmö.

 

Z DFDS do Gotlandsbolaget. Popularna trasa w rękach nowego operatora

Firmy DFDS oraz Gotandsbolaget doszły do porozumienia w sprawie zabezpieczenia popularnego połączenia Oslo-Frederikshavn-Copenhagen. DFDS nie będzie już dłużej obsługiwało tej trasy. Nowym jej operatorem został Gotlandsbolaget. Wartość transakcji to 400 mln DKK (53 mln euro). Przedmiotem transakcji są promy obsługujące serwis, umowy z portami, a także znajdujące się w portach wyposażenie. Trasa obsługiwana jest przez statki Crown Seaways oraz Pearl Seaways. W związku z operacją sprzedaży ok. 800 pracowników, którzy do tej pory byli zatrudnieni przy obsłudze połączenia, zasili szeregi nowego pracodawcy. Ich miejsca pracy są bezpieczne. Zmiana ma przynieść inwestycje w serwis, a nowi właściciele dostrzegają jego olbrzymi potencjał.

 

Wasaline z rekordową liczbą odejść

Fińska Wasaline pochwaliła się letnim rozkładem rejsów. Pod wieloma względami ma być on rekordowy. Firma ogłosiła, że od 24 czerwca br. na trasie Vaasa-Umeå będzie wykonywać 26 rejsów tygodniowo. Dziennie będzie się odbywać od 3 do 4 przepraw. Oznacza to nawet 2 kursy dziennie z każdego z portów. Rozkład przygotowany na wysoki sezon będzie obowiązywał przynajmniej do 5 sierpnia br. Wszystkie kursy będą obsługiwane nowoczesnym promem Aurora Botnia. „Zwiększone zapotrzebowanie na na przewozy towarowe oraz pasażerskie skłoniło nas do dodania dodatkowych rejsów w czasie sezonu wysokiego” - powiedział Peter Ståhlberg z Wasaline.

 

Red Funnel inwestuje w nowe promy

Ponad 100 milionów funtów chce zainwestować Red Funnel w nowe promy, które obsługiwać będą rejsy przez cieśninę Solent oddzielającą wyspę Wight oraz wybrzeże brytyjskie. Dzięki tej kwocie armator chce pozyskać trzy nowoczesne statki, które zastąpią eksploatowane obecnie wysłużone promy (dwa z nich mają ponad 30 lat). Przetarg ma być rozpisany jeszcze w tym roku, a nowe statki miałyby dołączyć do floty Red Funnel w latach 2028-2029. Wiadomo także, że będą one korzystać z napędów hybrydowych. „Przygotowujemy inwestycję obejmującą trzy nowe promy. Będą one mniejsze i bardziej zwrotne od trzech promów, które użytkujemy obecnie, ale zaoferują one jednocześnie zbliżoną pojemność” - powiedziała Fran Collins z Red Funnel.

 

Irish Ferries zmienia nazwy promów na kluczowych trasach

Należące do Irish Ferries promy, z których przewoźnik korzysta na trasach Dublin-Holyhead oraz Dover-Calais, zostaną przemianowane. Pierwsza zmiana dotyczy statku Oscar Wilde, który pływa na linii Dublin-Holyhead oraz Dubin-Cherbourg. Irlandzki armator postanowił zmienić jego imię na James Joyce. Z kolei pozyskany właśnie przez operatora prom Spirit of Britain otrzyma „zwolnioną” nazwę Oscar Wilde. Statek ten będzie pływał na trasie Dover-Calais i zastąpi na niej jednostkę Isle od Innisfree, która zostanie przeniesiona na linię Pembroke-Rosslare. Irish Ferries znane jest z wieloletniej tradycji nazywania promów nazwiskami słynnych irlandzkich pisarzy albo nadawania im nazw związanych z arcydziełami irlandzkiej literatury.

 

Uroczysta inauguracja nowej linii promowej z Polski

Już od kwietnia Finnlines oferuje z Polski z nowe połączenie promowe. Promy przewoźnika obsługują połączenie Świnoujście-Malmö. Na przełomie maja i czerwca odbyła się uroczysta inauguracja tego serwisu. W uroczystości udział wzięli m.in.: przewodnicza rady gminy Malmö - Katrin Stjernfeldt Jammeh, a także przedstawiciele Finnlines. W czasie oficjalnego spotkania nastąpiło uroczyste przecięcie wstęgi w barwach Polski oraz Szwecji. Podczas gali zaakcentowano znaczenie nowej trasy dla wielu obszarów gospodarki w Szwecji oraz Polsce. „Wraz z naszym nowym bezpośrednim połączeniem do Polski, zainaugurowaliśmy nowe możliwości dla handlu oraz turystyki. Jesteśmy dumni z zabezpieczenia ważnej dla handlu trasy pomiędzy Malmö a Pomorzem Zachodnim w Polsce, a tym samym rozwoju sposobności do przyjemnych podróży zarówno dla klientów biznesowych, jak i tych, co podróżują w celach wypoczynkowych” - powiedział Tom Pippingsköld, szef Finnlines. Zwrócono też uwagę na fakt, że nowe połączenie umacnia znaczenie obu portów. Nowa trasa obsługiwana jest promem Finnfellow, który wcześniej przez lata kursował do Travemunde. Statek może przyjąć na pokład 440 pasażerów. Posiada też pas ładunkowy o długości 3 tys. m.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: DFDS, Gotlandsbolaget, Wasaline, Red Funnel, Irish Ferries, Finnlines, Copenhagen Malmö Port


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060