W końcu. Szkocja ma nowy prom
Po wielu latach oczekiwania Szkocja nareszcie odebrała nowy prom. Chodzi o jednostkę Glen Sannox, która wybudowana została dla CalMac Ferries. Pierwotnie statek miał rozpocząć regularne kursy w latach 2018-2019. Właśnie na te lata przewidziana była dostawa statku Glen Sannox i siostrzanego ro-paxa Glen Rosa. Finalnie skończyło się nie tylko na wieloletnim opóźnieniu, ale także znaczącym wzroście kosztów. Pierwotny budżet budowy nowych promów przez stocznię Ferguson Marine wynosił 97 mln funtów. Skończyło się jednak na czterokrotnie wyższej kwocie. Glen Sannox ma 102 m długości, a na pokład może zabrać 127 pojazdów osobowych lub 16 pojazdów ciężarowych. Zasilany jest napędem dual-fuel - może być napędzanym ekologicznym paliwem LNG.
Położenie stępki zainicjowało budowę nowych promów dla Kornwalii
Od uroczystego położenia stępki w Wietnamie rozpoczęły się prace nad nowymi promami, które będą obsługiwać połączenia w obszarze Kornwalii. Zakłady Piriou zbudują dla Isles of Scilly Steamship Group jeden statek pasażerski oraz jeden prom cargo. Pierwszy z nich – Scillonian IV – przyjmie na pokład 600 pasażerów. Drugi będzie nosił nazwę Menawethan i będzie zabierał na pokład 12 kierowców. Jednostki będą obsługiwać całoroczne trasy pomiędzy kornwalijskim Penzance a archipelagiem Scilly. „Nasze nowe statki zostały specjalnie zaprojektowane do obsługi trasy pomiędzy Penzance a Scilly. Dzięki nim poprawi się jakoś podróżowania dla pasażerów. Znacząco wzrośnie też pojemność oraz niezawodność połączenia” - powiedziała Judith Piper z Isles of Scilly Steamship.
Powstaje nowy ro-pax dla Sycylii
Nie tylko Kornwalia będzie miała nowy prom. Niedługo pasażerowie korzystający z przepraw na słonecznym południu Włoch także będą cieszyli się z nowego standardu podróżowania. W stoczni Fincantieri odbyła się uroczystość cięcia blach pod nowy statek, który będzie służył do obsługi połączenia pomiędzy Sycylią a Lampedusą oraz Pantellerią. Prom będzie miał 140 m długości, a na jego pokładzie pomieści się ok. 1000 pasażerów oraz 200 pojazdów osobowych. Konstrukcja będzie powstawała w Palermo. Zgodnie z planami, nowoczesny ro-pax ma być gotowy w 2026 r. Statek będzie korzystał z napędu dual-fuel, który będzie mógł być zasilany paliwem LNG. Na statku znajdzie się też instalacja fotowoltaiczna.
Balearia przygotowuje się na święta
Okres świąteczny to dla wielu armatorów czas wzmożonej pracy. Niektórzy w sposób szczególny przygotowują się do tego momentu. Firma Baleària zapowiedziała wzmocnienie niektórych serwisów. Tak będzie m.in. z trasą Ibiza-Denia w czasie świątecznych weekendów oraz z połączeniami z Minorki i Majorki do Barcelony w ciągu tygodnia. Na pierwszej z tras pojawi się prom Bahama Mama a rejsy tym statkiem będą stanowić uzupełnienie całorocznej oferty przepraw pomiędzy Balearami a kontynentalną Hiszpanią – Balearia na co dzień pływa na trasach Palma-Ibiza-Denia oraz Ibiza-Formentera-Denia. Z kolei na trasie Ciutadella-Alcudia-Barcelona pojawi się zupełnie nowy prom Margarita Salas. W okresie świątecznym i noworocznym supernowoczesny katamaran pływać będzie na tej trasie od czwartku do wtorku. Specjalna, wzmocniona oferta firmy Balaria będzie obowiązywać od 21 grudnia do 12 stycznia.
Armas Trasmediterránea z ważną umową. Firma zagwarantuje łączność na ważnych trasach
Firma Armas Armas Trasmediterránea będzie zajmować się obsługą tras pomiędzy Afryką Północną a Hiszpanią na mocy podpisanej niedawno umowy. Chodzi o trasy, którym hiszpańskie Ministerstwo Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej przyznało status tras publicznych. Mowa o połączeniach pomiędzy portem Melilla (eksklawa Hiszpanii w północnej Afryce) a Almerią i Motrilem. Koncesja będzie obowiązywać od stycznia '25 przez dwa lata (plus opcja na kolejne dwa lata). Armas Trasmediterránea zagwarantuje trzy rotacje w tygodniu na trasie Almería-Melilla i tyle samo na linii Motril-Melilla. Dodatkowe połączenia będą wykonywane w okresie Bożego Narodzenia, Świąt Wielkanocnych oraz w przypadku wzmożonego zapotrzebowania. Obsługa na tych trasach będzie zapewniona przez prom Volcan de Timanfaya.
Źródła: CalMac Ferries, ISSG, Balearia, Fincantieri, Armas Trasmediterránea