P&O Ferries zwiększa podaż na popularnej trasie
Na popularnej trasie łączącej Wielką Brytanię oraz Holandię pojawi się dodatkowy statek. Chodzi o serwis Londyn/Tilbury-Rottardam/Europort. Firma P&O Ferries zapowiedziała, że od 2 marca 2025 r. linię tę będą obsługiwać statki Norsky oraz Norstream. To pozwoli na zwiększenie dostępnej przestrzeni ładunkowej o 60 proc. „Jesteśmy podekscytowani, mogąc zaoferować większą dostępność naszym klientom frachtowym na naszej odnoszącej sukces trasie pomiędzy Tilbury a Londynem” - powiedział Peter Hebblethwaite z P&O Ferries, który zaznaczył, że dzięki nowej ofercie klienci frachtowi będą mogą korzystać z porannego rozładunku w Londynie. To z kolei pozwoli im bardziej efektywnie wykorzystywać dostępny w ich firmach tabor oraz czas kierowców. Oferowany przez P&O Ferries serwis zadebiutował w ub. r.
CLdN odpowiada na zapotrzebowanie rynku
P&O Ferries nie jest jedyną ofertą, która zapowiedziała wzmocnienie swojej oferty, jeśli chodzi o rynek przewozów pomiędzy Europą kontynentalną a Wielką Brytanią. Podobną ścieżką podąża grupa CLdN, która zwiększa częstotliwość oraz dostępną przestrzeń ładunkową na trasie Zeebrugge-Teesport. Już pod koniec lutego firma umieści na tej linii dwa nowoczesne i bardzo duże statki ro-ro. Dodatkowo w rozkładzie pojawi się jedna dodatkowa rotacja. „CLdN kontynuuje mocne inwestycje zarówno we flotę, jak i infrastrukturę portową. Cieszymy się, mogąc zobaczyć rosnącą bazę klientów na naszych trasach z Zeebrugge w kierunku wschodnego wybrzeża Wielkiej Brytanii” - powiedział Florent Maes z CLdN.
Statek Tallink przeszedł remont w polskiej stoczni
W zakładach Remontowa w Gdańsku zakończyły się prace związane z modernizacją jednego z promów należących do grupy Tallink. Chodzi o statek Silja Serenade, który na co dzień obsługuje w barwach estońskiego przewoźnika połączenie Helsinki-Sztokholm. Podczas remontu szczególny nacisk położono m.in. na: automatykę, systemy kontroli napędu, systemy przeciwpożarowe czy nagłośnienie na statku. Konserwację przeszły stery strumieniowe oraz stery. O efektach renowacji przekonać się mogą bezpośrednio pasażerowie. Wymieniono bowiem część podłóg; prace objęły też oświetlenie. Remont objął też miejsca siedzące, baseny czy okna. Silja Serenade została zbudowana w 1990 r. Kursująca między stolicami Finlandii i Szwecji jednostka dysponuje 986 kabinami i może pomieścić 2852 pasażerów.
Viking XPRS po metamorfozie
Duży remont objął też w ostatnim czasie inny duży statek, który również obsługuje połączenia ze stolicy Finlandii. Prom Viking XPRS fińskiego przewoźnika Viking Line przeszedł nie tylko kompletny remont przestrzeni służącej pasażerom (sklep tax-free, bary, restauracje) – dostosowano je do najnowszych trendów, gdy chodzi o wzornictwo i wystrój wnętrz. Zadbano też o unowocześnienie systemów odpowiedzialnych za ograniczenie spalania paliwa. Na statku pojawił się system kontroli przepływu, który pozwala na ograniczenie oporu. Była to największa modernizacja statku Viking XPRS od czasu jego budowy w 2008 r. Wszystkie prace zostały przeprowadzone w stoczni w Landskronie. Viking XPRS obsługuje na co dzień połączenie Helsinki-Tallinn. Jest najpopularniejszą jednostką we flocie Viking Line. Tylko w ubiegłym roku na swoim pokładzie gościł 1,6 mln pasażerów.
Katamaran przyszłości zamówiony
W australijskiej stoczni Austal, specjalizującej się w budowie promów dużych prędkości, podpisana została właśnie umowa na dostawę nowoczesnego katamaranu. Inwestorem jest szwedzka firma Gotlandsbolaget, której promy pływają w barwach Destination Gotland. Wartość zamówienia szacowana jest na 160-165 mln euro. Zleceniobiorca przygotuje projekt i wyprodukuje katamaran, który będzie miał ok. 130 m długości i będzie gotowy do zasilana wodorem. Zgodnie z założeniami, na jego pokładzie pomieści się 1500 pasażerów oraz 400 pojazdów. Będzie się przemieszczał z prędkością 29 węzłów (53 km/h). Prom będzie obsługiwał połączenia pomiędzy Gotlandią a kontynentalną Szwecją, a dzięki wspomnianym parametrom przeprawa na tej trasie skróci się do ok. 3 godzin. Statek będzie częścią realizowanego przez armatora programu Horizon X. Będzie to też największa tego typu jednostka, która do tej pory została zbudowana w stoczni Austal.
Źródła: P&O Ferries, CLdN, Tallink, Viking Line, Gotlandsbolaget, Austal