Nagroda efektywności energetycznej to ukłon w stronę statków z najmniejszym zużyciem energii w stosunku do jego funkcji i operacyjności. Wspólnie z Nor-Shipping sponsorem nagrody jest Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), pomysłodawca Wskaźnika Efektywności Energetycznej (EEDI) stosowanego w odniesieniu do jednostek, które zwodowano w tym roku.
W tej właśnie kategorii pośród czterech nominowanych jednostek promowych znalazły się statki dwóch armatorów, z którymi współpracujemy: M/S Viking Grace operatora Viking Line oraz Stavangerfjord, należący do Fjord Lines.
Pierwszy z nich, Viking Grace, niedawno był przez nas opisywany przy okazji zdobycia nagrody portalu Shippax. Warto jednak przypomnieć, że jest on pierwszym dużym statkiem pasażerskim na paliwo LNG, a jego maksymalna prędkość to 23,4 węzły przy zużyciu jedynie 21 megawatów siły napędowej.
Natomiast drugi, Stavangerfjord, podobnie jak jego siostrzany prom Bergensfjord, będą jedynymi promami na świecie zaprojektowanymi i zbudowanymi w celu obsługiwania dwóch odmiennych części rynku – przepraw promowe zarówno dziennych, jak i nocnych. By zoptymalizować ich działanie, jednostki będą operować jako „nocne” promy na trasie Bergen-Stavanger-Hirtshals, a jako „dzienne” - z Hirtshals do Langesund.
„Podczas gdy skromność uchodzi w Norwegii za cnotę, my chcemy odłożyć ją na chwilę na bok, wyzywając innowacyjnych twórców na pojedynek” – powiedział dyrektor Nor-Shipping, Vidar Pederstad. „Jako jeden z czołowych eventów o tematyce morskiej, Nor-Shipping oferuje szerokie możliwości nagrodzenia oraz wyrażenia uznania dla statków oraz obsługi najwyższej jakości”.
Tygodniowy cykl Nor-Shipping odbędzie się w Oslo w dniach 4-7 lipca 2013r.
Monika Szeligowska PROMYSKAT
źródło: http://www.messe.no/en/nor-shipping