Eurotunnel musi wycofać promy Calais - Dover
06.06.2013

Eurotunnel musi wycofać promy Calais - Dover

Brytyjska Komisja ds. Konkurencji właśnie podjęła decyzję: Eurotunnel nie może korzystać z portu w Dover przez co najmniej 2 lata. Nabycie przez Eurotunnel trzech promów od byłego operatora promowego SeaFrance mogłoby pozwolić mu na zdominowanie ponad połowę rynku.

W ostatecznym raporcie, opublikowanym dzisiaj, Komisja ds. Konkurencji stwierdziła iż dalsze plany na rozwój tworzone przez Eurotunnel, mogą zagrozić równowadze rynkowej w przemyśle promowym na kanale La Manche i spowodować znaczny wzrost stawek za przeprawy promowe.

Komisja wykryła, że w Eurotunnel postanowił nabyć promy od SeaFrance’a w celu zapobieżenia ich kupna przez armatora promowego DFDS/LD Lines. Eurotunnel obawiał się, że jeśli DFDS/LD nabędzie aktywa po niskich cenach, wówczas obniży stawki dla klientów – co mogło poskutkować spadkiem zainteresowania przeprawami oferowanymi przez Eurotunnel. Rzecznik Komisji poinformował również, że jeden z trzech operatorów promowych kursujących na trasie Dover-Calais zakończyłby swoją działalność na tej trasie, jeśli Komisja nie podjęłaby żadnych działań.

Eurotunnel opublikował już oświadczenie o odwołaniu się od decyzji, w którym wyraża opinię, iż decyzja Komisji jest niezrozumiała i nieadekwatna do zaistniałej sytuacji. Ponadto, według Eurotunnelu, nie jest oparta na żadnych konkretnych faktach, a tylko na hipotezach. Blokuje także dostęp do portu, w całkowitej sprzeczności z prawem do swobody przepływu oraz pozbawia porty w Dover i Calais znaczących przychodów.

Jacques Gounon, Prezes Zarządu Grupy Eurotunnel, stwierdził: "Decyzja Komisji Konkursowej zmniejszy wybór usług na kanale La Manche, ze szkodą dla konsumenta. Nieuchronnie doprowadzi to do wzrostu cen przepraw na tym kierunku".

Komisja dała operatorowi sześć miesięcy na sprzedanie dwóch największych promów dla określonych i zaakceptowanych przez Komisję nabywców, zanim zakaz wejdzie w życie. Zdecydowała, że nie będzie to nakaz sprzedania wszystkich trzech promów, ze względu na wydany w zeszłym roku przez francuski Sąd Gospodarczy zakaz ich sprzedaży do 2017 roku.

Rzecznik Komisji powiedział, że biorąc pod uwagę francuski zakaz sprzedaży, Eurotunnel będzie musiał odwołać się do decyzji francuskiego sądu w celu odsprzedania dwóch promów. Jeśli armator nie sprzeda dwóch statków, będą one blokowane w Dover przez 10 lat.

Monika Szeligowska PROMYSKAT


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060