Prom obsługiwał połączenie Tallinn – Helsinki. W styczniu tego roku zastąpił kursujący tam wcześniej prom M/S Translandia. Wówczas wprowadzono również drugi prom: M/S Finlandia, a sprzedany teraz statek oferował od tego momentu jedynie serwis ro-ro dla transportu towarowego. Nordlandia była wystawiona na sprzedaż od marca 2012r.; przez ostatnie kilka miesięcy nie pływała w ogóle.
Prom został zbudowany w 1981r. dla armatora Olau Line (pierwotna nazwa jednostki to Olau Hollandia). Przedtem Olau Line użytkowało statki wyczarterowane od innych operatorów, ale po wykupieniu firmy przez TT-Line w 1979r. zainwestowano w budowę dwóch promów (Olau Hollandia i Olau Britannia). Olau Hollandia została zbudowana zgodnie z normami NATO, by w razie potrzeby mogła zostać łatwo przekształcona w statek zwiadowczy. Jej kadłub został stworzony z grubszego materiału niż standardowo, na tyle, aby zaliczał się do fińskiej klasy lodowej 1 A Super (najwyższa możliwa klasa). Kiedy prom zaczął kursować na Morzu Bałtyckim, nie wprowadzono żadnych zmian w jego strukturze.
W 1989r. jednostka zmieniła właściciela: została kupiona przez firmę Nordstrom & Thulin, która właśnie wygrała przetarg na operatora promowego między Szwecją a Gotlandią. Olau Hollandia została przemianowana na M/S Nord Gotlandia i kursowała między Visby a Nynashamn i Oskarshamn do 1997r., kiedy to podpisano umowę kupna-sprzedaży z Eckerö Line. Statek został dostarczony nowemu właścicielowi 1 stycznia 1998r.
Od 10 lutego 1998r. prom, już jako M/S Nordlandia, przeprawiał auta i pasażerów na trasie Helsinki – Tallinn. Ten stan rzecz utrzymywał się aż do tego roku, kiedy prom wycofano z serwisu, pozostawiając na tym połączeniu jedynie jednostkę M/S Finlandia.
Obecnie armator Eckerö Line planuje kupno nowego promu, jednakże w tym momencie prowadzone są dopiero poszukiwania korzystnej oferty, więc na samą transakcję będziemy musieli jeszcze poczekać.
Monika Szeligowska PROMYSKAT
źródło: Eckerö Line