Kontrole mają na celu zapewnienie przestrzegania przez statki i ich właścicieli standardów technicznych i regulacyjnych, dotyczących bezpieczeństwa jednostek. Inspekcje te mają również na celu zapewnienie zgodności z normami w zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu morza, dbanie o wysoką jakość usług, odpowiednią ilość załogi na promach, jak również warunki pracy, zakwaterowania i higieny na statkach, a także zapewnienie komfortu pasażerom.
Po zaakceptowaniu przez organ administracji morskiej planu przedstawionego przez armatorów floty, działającej między Marokiem północnym a Hiszpanią i Francją, osiem statków zostało sprawdzonych w porcie TANGER Med przez zespół inspektorów nawigacji z ministerstwa Infrastruktury i Transportu. Ministerstwo sprecyzowało, że chodzi o dwa statki armatorów FRS i Acciona Ferries oraz po jedenym statku armatorów Intershipping, Balearia, GNV i Grimaldi. Kontrole te obejmują przede wszystkim sprawdzenie dokumentacji statku, odpowiednich urządzeń i sprzętu nawigacyjnego, bezpieczeństwa przeciwpożarowego, sprzętu radiowego, jakości oleju napędowego, czystości pokładów oraz przygotowania personelu do przeprowadzenia ewentualnej ewakuacji. Do tej pory przeprowadzono osiem kontroli, gdzie wykazano wiele nieprawidłowości, a niektóre z nich doprowadziły do zatrzymania statku w porcie Tanger Med aż do całkowitego usunięcia wszelkich wad i niezgodności - podało ministerstwo.
W ramach międzynarodowego prawa morskiego i prawa krajowego, kontrole te odbywają się na statkach pływających pod banderą marokańskiej floty. Kontrola statków zagranicznych, według obowiązujących przepisów, jest wykonywana przez państwo w którym znajduje się port, toteż promy zagraniczne również będą poddawane opisywanym kontrolom.
J.P. PromySkat