Eurotunnel składa odwołanie
19.06.2013

Eurotunnel składa odwołanie

Komisja ds. Konkurencji nakazała Eurotunnelowi sprzedaż dwóch największych promów, by rozwiązać problem zachwianej równowagi pomiędzy konkurencyjnymi armatorami na kanale La Manche. Eurotunnel odwoła się od tej decyzji przed sądem brytyjskim.

Grupa Eurotunnel do 24 czerwca złoży apelację od decyzji Komisji ds. Konkurencji (ang. Competition Commission, w skrócie CC). Na początku czerwca CC wydała zakaz ingerowania armatora w działalność promową na kanale La Manche, o czym pisaliśmy w tym artykule.

Potwierdzając swoje wstępne wnioski, opublikowane w lutym, Komisja stwierdziła, że poprzez utworzenie nowego połączenia promowego w tym rejonie, Eurotunnel za bardzo zwiększył swój udział w rynku – mógł to być wzrost nawet o połowę, co wywołało obawy przed wzrostem cen przepraw na kanale La Manche.

Przed wejściem w życie zakazu użytkowania portu w Dover, który 9 czerwca został nałożony na Eurotunnel (operujący promami MyFerryLink), operator dostał 6 miesięcy na sprzedaż dwóch największych promów nabywcom zatwierdzonym wcześniej przez Komisję. To działanie pozwoliłoby na rozwiązanie problemu nierównej konkurencji, który był powodem werdyktu CC. Zagwarantowałoby to, że wszystkie promy Dover-Calais byłyby obsługiwane przez spółki niezależne wobec połączenia kolejowego, oferowanego przez Eurotunnel.

Operator kolejowy w streszczeniu wniosku przedstawionego w sądzie twierdzi, że Komisja oceniła sprawę niesprawiedliwie i zbyt pochopnie, nie powołując się na konkretne fakty i dokumenty w najistotniejszych kwestiach i kluczowych dowodach. Przedstawiciele Eurotunnelu dodają, że negatywnie wpływa to na ich możliwość obrony. Podkreślają także to, że CC wykryła, iż DFDS mógłby zaprzestać swojej działalności w tym rejonie, „polegając głównie na przesłankach od DFDSa, które na pierwszy rzut oka były egoistyczne i wątpliwe. W tym samym czasie Komisja nie zbadała ani nie rozważyła materiału dowodowego (łącznie z aktami francuskiego Urzędu ds. Konkurencji), który mógłby poddać w wątpliwość domniemane zamierzenia DFDSa”.

Według Eurotunnelu, Komisja nałożyła na firmę zbyt uciążliwe kary, wykraczające poza zakres tego, co było konieczne do skutecznej interwencji w tej sprawie. Oparła się na własnych ustaleniach i subiektywnej interpretacji faktów, przez co ostateczny wyrok okazał się nieproporcjonalny i nieadekwatny do zaistniałej sytuacji – stwierdził armator w streszczeniu wniosku.


Monika Szeligowska PromySkat


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060