Jak wynika z informacji podanych przez szkocki rząd, to właśnie firmie CalMac Ferries zostanie powierzona koncesja na wykonywanie połączeń pomiędzy Szkocją a Hebrydami Zewnętrznym i Wewnętrznymi oraz portami leżącymi w zatoce Firth of Clyde (Clyde and Hebrides Ferries Network). Nowy kontrakt warty jest 900 milionów funtów i będzie obowiązywał od 1 października 2016 r. przez osiem kolejnych lat. Oznacza to, że CalMac będzie działał na trasach, które obsługiwał do tej pory.
Jedynym rywalem na drodze do podpisania nowej umowy dla będącej własnością państwa firmy była prywatna spółka Serco Caledonian Ferries Limited. Ostatecznie górą okazała się spółka publiczna. Podkreślono, że w kontrakcie znalazło się ok. 350 zobowiązań zwycięskiej firmy, dotyczących poprawy jakości serwisu. Armator obiecał dokonać m.in. wartych 6 milionów funtów inwestycji we flotę oraz wprowadzić udoskonalenia w portach. Podczas obowiązywania nowej umowy ma się pojawić m.in. nowy system sprzedaży biletów, a ruch pasażerski oraz przewozu pojazdów osobowych ma się zwiększyć o 10 procent.
„Szkoccy ministrowie utrzymają kontrolę nad wszystkimi ważnymi kwestiami, takimi jak opłaty czy rozkład rejsów podczas obowiązywania kontaktu na usługi publiczne. Statki i infrastruktura portowa również pozostaną publiczne, jak to miało miejsce do tej pory” - wyjaśniła Nicola Sturgeon, szefowa szkockiego rządu.
CalMac Ferries (oficjalna nazwa) to przedsiębiorstwo, którego promy pływają w charakterystycznych barwach Caledonian MacBrayne. CalMac Ferries Ltd (CFL) oraz Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) zostały w 2006 r. wydzielone z Caledonian MacBrayne Ltd. CalMac Ferries oferuje połączenia pomiędzy zachodnim wybrzeżem Szkocji a ponad dwudziestoma szkockimi wyspami. Rocznie wykonuje ponad 130 tysięcy rejsów.
PromySkat
Źródło: BBC