Od kilku tygodni promy w Helsinkach mogą korzystać z nowego terminalu. Z nowego obiektu korzysta m.in. Tallink, a wkrótce dołączy do niego Eckerö Line. Nowa infrastruktura, która została tam udostępniona, to nie tylko udogodnienia dla pasażerów, ale również szereg ułatwień dla armatorów. Wśród nich znajduje się rozwiązanie o nazwie MoorMaster, które automatyzuje proces cumowania promu.
W stolicy Helsinek zainstalowane zostało urządzenie wyprodukowane przez firmę Cavotec - MoorMaster™ MM400E15. Dzięki niemu cumowanie statku przebiega w sposób szybszy, cichszy i bardziej efektywny. Jest też bardziej ekologiczne. Pozwala bowiem na ograniczenie zużycia paliwa, a co za tym idzie, zmniejszenie poziomu emisji. Eliminuje też konieczność stosowania lin.
„Nowy system automatycznego cumowania znacząco przyśpiesza proces przycumowania oraz odcumowania statku. Dla okolicznych mieszkańców to także korzyść w postaci mniejszego hałasu oraz niższego poziomu emisji” - wyjaśniają przedstawiciele portu w Helsinkach.
System MoorMaster zainstalowany został na nabrzeżu. W procesie zautomatyzowanego cumowania wykorzystywane są panele próżniowe, które wysuwane są w stronę jednostki i gwarantują odpowiednie połączenie. Działają one w sposób podobny do przyssawek. Rozwiązanie to jest coraz częściej stosowane w portach na całym świecie.
Na razie jednostkami, które korzystają z tej innowacyjnej technologii, są jednostki Star oraz Megastar - supernowoczesny prom, który od tego roku pływ a barwach Tallink. Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu procedura cumowania staje się kwestią sekund.
PromySkat
Źródło: Cavotec, Port of Helsinki