Cichy jak krokodyl - nowy elektryczny prom ZeroCat 120
ilustracja Norled
04.04.2014

Cichy jak krokodyl - nowy elektryczny prom ZeroCat 120

Stocznia Aluship w Gdańsku buduje elektryczny prom dla norweskiego armatora Norled. Jednostka, która nosi nazwę ZeroCat, ma długość 80 metrów, a na pokład zabierze do 120 pojazdów osobowych oraz do 360 pasażerów.

System zasilania został opracowany przez firmę Siemens, cała energia będzie przechowywana na pokładzie w 120 bateriach litowo–jonowych o łącznej mocy 1000 kWht. Czas przeprawy nie będzie zbyt długi - wyniesie 20 minut, a na doładowanie baterii podczas załadunku pojazdów jest przewidziane jedynie 10 minut na każdym nabrzeżu. Niskie zużycie energii jest największym atutem tej jednostki. Wszystkie systemy zostały podporządkowane idei zielonego podejścia do transportu. Na promie zostanie zainstalowane oświetlenie LED, cześć energii będzie pozyskiwana z paneli słonecznych na statku oraz z systemu odzyskiwania ciepła. Jest to innowacyjny projekt i wymaga zastosowania nowoczesnych technologii. Aluminiowy kadłub jednostki redukuje masę całkowitą, co znacznie zmniejszy ilość zużycia energii dla ruchu jednostki. Również sama forma w kształcie katamaranu daje mniejszy opór wody podczas manewrów. Konstrukcja kadłuba została zaprojektowana przez GSM Design Group.

Już w najbliższy poniedziałek odbędzie się ceremonia wodowania jednostki. Jednostka będzie operowała na połączeniu pomiędzy Larvik a Oppedal od 1 stycznia 2015r., kiedy to wejdą w życie nowe przepisy unijne o niskiej zawartości siarki w paliwie. Następnie armator Norled planuje rozbudowę swojej floty w kolejne podobne jednostki.

 

PromySkat

 

źródło: Norled / Simens


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060