Wraca serwis Tallinn-Sztokholm /NOWE/
Po długiej, trwającej 16 miesięcy przerwie, Tallink wraca z połączeniem pomiędzy stolicami Estonii i Szwecji. W pierwszej fazie reaktywacji trasę będzie obsługiwał tylko jeden prom - Baltic Queen. Pierwszy kurs na powracającej trasie zostanie obsłużony 9 lipca. Odejścia od pierwszego dnia po powrocie odbywać się będą codziennie w jednym z kierunków. Rejsy rozpoczynać się będą naprzemiennie w Tallinnie o 18:00 lub w Sztokholmie o 17:30. Szef firmy, Paavo Nõgene, przyznał, że w chwili zawieszania trasy nikt się nie spodziewał, że przerwa potrwa tak długo. Połączenie będzie obsługiwane oczywiście zgodnie z obowiązującymi normami sanitarnymi.
Bardzo trudny czas dla stoczni
Choć cały czas pojawiają się informacje o nowych statkach - przekazywanych właśnie armatorom albo znajdujących się w różnych fazach budowy - to wcale nie oznacza to, że obecny czas jest łatwy dla branży stoczniowej. Jak wynika z raportu opublikowanego przez Clarksons Research, rok 2020 był pod względem wielkości nowych zamówień najgorszym okresem od 31 lat (pomiaru dokonano poprzez porównanie wolumenu zamówień w stosunku do istniejącej globalnie floty). Łączny tonaż zamówionych w ub. r. statków był o 29 proc. mniejszy niż w roku wcześniejszym. O ile w 2019 r. suma nośności nowo zamawianych jednostek wynosiła 76 mln DWT, to już w w 2020 r. wskaźnik ten wyniósł zaledwie 53,9 mln DWT.
Popularna trasa wyłączona dla pasażerów
Obowiązujące obecnie w Europie restrykcje, związane z kolejną falą koronawirusa, uderzyły w bardzo popularne połączenie Kopenhaga-Oslo. DFDS znów zawiesiło ten serwis dla pasażerów. Obsługujący połączenie Kopenhaga-Frederikshavn-Oslo statek Pearl Seaways został czasowo unieruchomiony, a załoga została odesłana do domów.
Niektórzy odnotowali wzrosty
Wielu liczy straty, ale niektórzy cieszą się ze wzrostów. Niektóre z portów w trakcie pandemii poprawiły swoje wyniki. Tak było np. w pocie Aalborg, który w 2020 odnotował wzrost przeładunku. Przez jeden z najważniejszych portów Danii przewinęło się w ub. r. 3 045 000 ton towarów. Władze portu Aalborg przyznają, że był to symboliczny, wynoszący 1 proc. wzrost, ale w czasie kryzysu, z jakim zmaga się obecnie świat, przyniósł on wiele satysfakcji. "Rok 2020 był bardzo trudny dla światowej gospodarki, a w związku z tym wyjście z niego z ogólnym wzrostem należy uznać za pozytywne zjawisko" – powiedział Claus Holstein, szef portu w Aalborgu.
Dramatyczna sytuacja w Wielkiej Brytanii
Kasowanie połączeń lotniczych i kolejowych, duże kłopoty z komunikacją promową z i do Wielkiej Brytanii - to rzeczywistość, z jaką od kilkudziesięciu godzin mierzą się pasażerowie próbujący wydostać się z Wielkiej Brytanii, ale także kierowcy pojazdów ciężarowych, którzy muszą oczekiwać w bardzo długich kolejkach do portów lub na specjalnie przygotowanych na tę okoliczność parkingach. Obecna sytuacja ma związek z pojawieniem się na Wyspach nowej i niebezpiecznej odmiany koronawirusa, co z kolei doprowadziło do podjęcia radykalnych decyzji przez wiele europejskich krajów. W kierowców pojazdów ciężarowych uderzyła szczególnie decyzja Francji, która na 48 godzin zamknęła granicę z Wielką Brytanią. Do kierowców oraz pasażerów zaapelowano o unikanie portów Dover, Portsmouth oraz Newhaven. Zainicjowana została operacja Stack, która ma na celu poprawienie sytuacji na austradzie M20.
Setki miejsc pracy w Tallink zagrożone
Tallink Silja prowadzi ze związkowcami rozmowy na temat potencjalnych zwolnień. Wywołany przez pandemię kryzys może doprowadzić do utraty zatrudnienia nawet przez 500 osób. Pod koniec listopada wiele osób wraca z krótkoterminowych zwolnień, a obecna sytuacja pandemiczna powoduje, że położenie, w jakiej znajduje się firma, wciąż jest bardzo trudna. W związku z tym szef Tallink Silja przyznał, że firmę czekają w najbliższym czasie bardzo trudne, ale niezbędne decyzje.
Color Line – mniej pracowników i zmieniony rozkład rejsów
Norweska firma Color Line ze względu na obecną sytuacją od 4 listopada modyfikuje rozkład rejsów. Zredukowana zostanie podaż na trasie Oslo-Kilonia. Prom Color Fantasy zostanie czasowo wyłączony z eksploatacji, a jednostka Color Magic będzie operował wg zmienionego harmonogramu. W związku z tym, armator zdecydował się odesłać do domu 400 pracowników. Łączna liczba pracowników, którzy czasowo zostali zwolnieni z pełnienia obowiązków, zwiększyła się do 1000.
Fjord Line - popularne trasy niedostępne do końca roku
Firma Fjord Line, z uwagi na kryzys, poinformowała, że przynajmniej do końca roku nie będzie obsługiwała połączeń na trasach: Bergen-Hirtshals oraz Langesund-Hirtshals.
Viking Line walczy z kryzysem
Coraz bardziej niestabilna sytuacja, związana z pandemią, zmusiła władze Viking Line do podjęcia kolejnych trudnych decyzji. Armator zrezygnował z aż 180 pracowników personelu lądowego. Dla kolejnych 70 pracowników znaleziono nowe zajęcia, co w wielu przypadkach związane jest ze zmianą warunków pracy.
Color Line dostosowuje się do nowej sytuacji
Norweski przewoźnik dynamicznie odpowiada na nowe obostrzenia i reguły wprowadzane w krajach, do których pływa. Color Line poinformowało, że od 28 sierpnia nie będzie zabierać niemieckich pasażerów na pokład promów obsługujących połączenie Kilonia-Oslo. To efekt ograniczeń wprowadzonych przez norweskie władze, a dotyczących obywateli Niemiec. Nowe restrykcje mają związek z rozwojem sytuacji pandemicznej. Jak wynika z systemu rezerwacyjnego, pasażerowie z Niemiec będą mogli ponownie korzystać z przepraw na tej trasie od 18 grudnia.
Condor Ferries redukuje etaty
Firma Condor Ferries, która specjalizuje się w obsłudze połączeń na Wyspy Normandzkie, zdecydowała się na ograniczenie liczby etatów. Ogłoszono, że pracę może stracić ok. 200 z 500 zatrudnionych przez armatora pracowników. Jak stwierdził Paul Luxon z Condor Ferries, przyczyną takiej decyzji jest wynoszący aż 75 proc. spadek przychodów w ostatnich pięciu miesiącach.
ForSea zmniejsza liczbę pracowników
Firma ForSea, obsługująca jedno z najpopularniejszych połączeń promowych w Europie, dostosowuje poziom zatrudnienia do obecnych warunków, kształtowanych przez trwający kryzys. Zmiany mogą objąć aż 70 z 500 pracowników, którzy pracują przy obsłudze serwisu Helsingborg-Helsingor, a dla których – jak tłumaczy przewoźnik – brakuje pracy.
Duże spadki Viking Line
Pandemia COVID-19 uderzyła w wyniki firmy Viking Line. Fiński przewoźnik w II kwartale osiągnął 22,6 mln euro wpływów w porównaniu ze 131,1 mln w analogicznym okresie ub. r. Zysk operacyjny wyniósł -5,9 mln euro (w ub. r. było to 5,4 mln euro).
Brittany Ferries dostosowuje się do nowych reguł
Ze względu na obecne warunki, w tym nowe obostrzenia, przywracające obowiązek kwarantanny dla Brytyjczyków powracających z Francji, zareagować musiała firma Brittany Ferries. Francuski przewoźnik zdecydował się na zmniejszenie oferowania, gdy chodzi o przewozy pasażerskie. Zmiany dotyczą połączeń z Portsmouth oraz Plymouth. Wprowadzone przez przewoźnika zmiany dotkną ok. 50 tys. pasażerów, którzy mieli już kupione bilety. Dyrektor firmy, Christophe Mathieu przyznał, że w tej sytuacji, bez finansowego wsparcia, Brittany Ferries może się znaleźć w poważnych tarapatach.
Pasażerów przybywa, ale to wciąż mało
Mimo otwarcia granic oraz pojawienia się pasażerów na trasie pomiędzy Danią a Niemcami, przedstawiciele Scandlines przyznają, że statystyki przewozów wciąż są dalekie od ideału. Pasażerów, którzy korzystają z przepraw na trasach oferowanych przez przewoźnika, jest wciąż znacznie mniej niż przed wybuchem pandemii. W ostatnim tygodniu, w którym uczniowie świętowali koniec nauki, statystyki były o połowę gorsze niż zwykle o tej porze roku.
DFDS zwalnia pracowników
Kryzys koronawirusowy mocno wpływa na poziom zatrudnienia w przedsiębiorstwach promowych. Wielu armatorów decyduje się na redukcje etatów. Taką ścieżką optymalizacji kosztów podąża również DFDS. Firma zdecydowała się na rozstanie z 650 pracownikami. „Nasza pierwotna adaptacja do działalności w realiach zdominowanych przez COVID-19 przebiegła pomyślnie. Teraz podejmujemy kolejne kroki, by zagwarantować wzrosty i efektywność w dłużej perspektywie” - powiedział Torben Carlsen z DFDS. Przy okazji firma poinformowała o podjęciu szeregu innych działań, które mają przyczynić się do minimalizowania strat oraz zapewnienia stabilnych wzrostów.
Sanepid poszukuje pasażerów z promu Polfeffies
Służby sanitarne poszukują pasażerów, którzy podróżowali promem Nova Star z położonego pod Sztokholmem Nynasham do Gdańska. Działania te wdrożono po tym, gdy okazało się, że jeden z pasażerów podróżujących statkiem w barwach Polferries miał koronawirusa. Poszukiwane są te osoby, które skorzystały z serwisu 14 czerwca. Promem płynęło wówczas ok. 400 osób. Sanepid stara się zidentyfikować wszystkich pasażerów, którzy mieli kontakt z zakażonym. Z informacji podanych przez służby wynika, że pacjent, u którego stwierdzono obecność patogenu, przechodził chorobę bezobjawowo.
Koronawirus "zamknął" jedną z tras Stena Line. DFDS ją otwiera
Po tym, jak Stena Line, z uwagi na kryzys koronawirusowy, zrezygnowała z dalszej obsługi połączenia Frederikshavn-Oslo, obsługę tej trasy rozpoczęła firma DFDS. Dla duńskiego operatora jest to w istocie wznowienie usług na tej linii po bardzo długiej przerwie. Ostatni raz prom DFDS obsłużył ten serwis 46 lat temu. „Dziś mamy dzień ucztowania. Trasa Frederikshavn-Oslo powróciła. To wspaniały dzień dla społeczności Frederikshavn. Witamy promy Pearl Seaways i Crown Seaways. Witamy wszystkich tych, którzy sprawili, że podróżowanie na tej trasie jest znów możliwe” - powiedziała z okazji inauguracji burmistrz Birgit S. Hansen.
- 29 maja, 10:15
DFDS przygotowuje się do nowego otwarcia w rzeczywistości naznaczonej pandemią. Przewoźnik wprowadza nowe zasady, które zagwarantować mają pełne bezpieczeństwo osób znajdujących się na pokładach promów. W sumie będzie to 10 reguł, które będą ściśle przestrzegane przez armatora. Dotyczą one zachowania najsurowszych standardów sanitarnych, dystansu pomiędzy osobami znajdującymi się na statkach DFDS czy zagwarantowania odpowiedniej przestrzeni. Wszystkie te reguły będą obowiązywały na wszystkich statkach, w tym na jednostkach obsługujących połączenia: Amsterdam-Newcastle oraz Kopenhaga-Oslo. Dwa wymienione serwisy zostaną wznowione po 17 czerwca.
- 26 maja, 13:40
Balearia wznawia operacje. Dzięki luzowaniu obostrzeń przez hiszpańskie władze popularny amator może myśleć o stopniowej reaktywacji działalności, oczywiście w nowym reżimie sanitarnym. Jaskółką pozytywnych zmian był rejs, który odbył się w poniedziałek, 25 maja na trasie Denia-Ibiza-Palma. Na pokładzie jednostki Cecilia Payne znalazło się 183 pasażerów.
- 22 maja, 14:40
Grupa Tallink poinformowała, że liczba pasażerów przewiezionych na statkach operatora była w kwietniu br. aż o 96 procent mniejsza niż przed rokiem. Przewoźnik stara się na bieżąco dostosowywać do nowych warunków. Całkowicie unieruchomiony został m.in. serwis Sztokholm-Mariehamn-Helsinki. W związku z tym firma została zmuszona do rezygnacji z usług aż 450 pracowników w Szwecji. „To była bardzo trudna, ale konieczna decyzja, jeśli firma ma przetrwać kryzys koronawirusowy” - powiedział Marcus Risberg z Tallink Silja.
- 20 maja, 10:30
Sytuacja powoli zaczyna wracać do normy w Grecji. W tym kraju na trasy powoli zaczynają wracać kolejne promy łączące kontynent z greckimi wyspami. Proces ten został zainicjowany 18 maja od wznowienia kursów na trasie Pireus-Kreta. 25 maja promy zaczną wykonywać kursy na kolejny zawieszonych w ostatnim czasie trasach.
- 17 maja, 14:40
Popularny norweski przewoźnik, firma Hurtigruten, zapowiada, że proces przywracania połączeń, które zostały zawieszone w związku z pandemią i wprowadzonymi w jej wyniku obostrzeniami, rozpocznie się w czerwcu. Jeśli nic się nie zmieni, reaktywacja będzie miała miejsce 16 czerwca. Armator zmaga się obecnie z innymi problemami. Z pojawiających się informacji wynika, że przewoźnik może zostać pozbawiony pomocy państwa, co w obliczu gigantycznych strat poniesionych w czasie pandemii, postawiłoby go w bardzo trudnej sytuacji.
- 15 maja, 9:45
Firma P&O Ferries nadal przygląda się swojej sytuacji kadrowej. Władze przedsiębiorstwa cały czas starają się dostosowywać biznes do nowych realiów, a to przekłada się na cięcia kadrowe. Według pojawiających się w mediach informacji, brytyjski armator planuje zwolnić ok. 1100 z zatrudnionych obecnie pracowników. Oburzenia planami przewoźnika nie kryją związkowcy.
- 5 maja, 10:00
Kluczowe połączenia promowe w Wielkiej Brytanii otrzymały wsparcie ze strony rządu. Decyzją władz, przyznano im warty 27,5 miliona funtów pakiet pomocy. Pieniądze mają pomoc w utrzymaniu strategicznych połączeń służących do przewozu ładunków pomiędzy Wielką Brytanią a Irlandią Północną (dotacja w wysokości 17 milionów funtów), a także Isles of Scilly i Isles of Wight (10,5 miliona funtów).
- 4 maja, 11:15
Obecny kryzys uderza nie tylko w przewoźników promowych, ale także w stocznie. W poważnych tarapatach znalazła się m.in. stocznia Meyer Turku. Ze względu na pandemię, fińskie zakłady podjęły działania, które doprowadzą do zwolnienia 450 osób. 900 kolejnych osób ma zostać czasowo zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy. „Pandemia koronawirusa zmieniła sytuację nieoczekiwanie, ale w sposób totalny” - powiedział Jan Meyer, szef stoczni Meyer Turku. „Nasze wcześniejsze przygotowania dotyczyły przyszłości, ale teraz niespodziewanie ta przyszłość się zmieniła i musimy dostosować się do nowej przyszłości”.
- 22 kwietnia, 10:30
Stena Line wprowadzi zmiany na trasie Gdynia-Karlskrona. Armator poinformował o czasowym wyłączeniu statku Stena Vision. Ze względu na mniejszą frekwencję na łączącej Polskę i Szwecję trasie ten olbrzymi prom będzie przebywał na postoju w gotowości (warm lay-up). Rejsy, które miały zostać wykonane przez Stena Vision, obsłuży jednostka Stena Baltica. Przewozy cargo uzupełniać będzie Stena Nordica, która powraca z umowy czarterowej z Ministerstwem Transportu Wielkiej Brytanii. „Wprowadzając te zmiany tonażu, w tym przywracając Stena Nordica na naszej linii, zminimalizujemy zarówno koszty operacyjne, jak i zużycie paliwa” - powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor Stena Line Polska. Zapowiedziane zmiany będą obowiązywały od 4 maja.
- 20 kwietnia, 12:15
DFDS może być jednym z większych beneficjentów rządowego wsparcia dla podmiotów, które ucierpiały w wyniku kryzysu koronawirusowego. Wsparcie to może wynieść nawet 110 milionów koron duńskich (ok. 66 milionów złotych). Duński rząd podjął w sobotę decyzję o poszerzeniu pakietów pomocy.
- 18 kwietnia, 10:00
Realizowane przez grupę Tallink tymczasowe połączenie na trasie Paldiski-Sassnitz nie będzie dłużej realizowane. Przedstawiciele estońskiego rządu poinformowali, że ukierunkowany na transport frachtu serwis będzie kontynuowany do 18 kwietnia. Nietypowe dla armatora połączenie pomiędzy Estonią a Niemcami wykonywane było na zlecenie estońskich władz i miało zagwarantować płynny przepływ towarów (priorytetowo traktowano transport żywności i leków) pomiędzy Skandynawią, krajami bałtyckimi a Europą Zachodnią w czasie kryzysu koronawirusowego.
- 15 kwietnia, 13:30
W związku z pandemią, Balearia, podobnie jak wielu innych przewoźników, została zmuszona do znaczącego ograniczenia działalności. Z 32 promów obsługujących połączenia dla przewoźnika, 20 zostało unieruchomionych. Pozostałe 12 statków obsługiwanych jest przez mniejsze niż zwykle załogi. Służą one do transportu ładunków oraz kierowców. Zmiany wpłynęły na sytuację 544 pracowników firmy. Przewoźnik zapewnił jednak, że ograniczenie działalności, jakie nastąpiło w ostatnich tygodniach, nie będzie miało wpływu na kwietniowe wynagrodzenia.
- 14 kwietnia, 12:00
Molslinjen powoli wraca do swojego zwyczajnego rozkładu rejsów. Ale w najbliższych miesiącach sytuacja wciąż będzie daleka od normalnej. Duński przewoźnik zapowiedział, że będzie sprzedawał bilety w taki sposób, by zagwarantować odpowiednią ilość przestrzeni dla pasażerów decydujących się na przeprawę. Chodzi o utrzymanie odpowiedniego dystansu pomiędzy osobami podróżującymi promem.
- 14 kwietnia, 10:00
Irlandzki rząd wyasygnował 15 milionów euro na utrzymanie kluczowych połączeń promowych. Środki mają pomóc w dalszym funkcjonowaniu krytycznych serwisów z irlandzkich portów, obsługiwanych przez Brittany Ferries, Stena Line oraz Irish Ferries.
- 7 kwietnia, 10:30
Estonia rozważa włączenie się w pomoc dla grupy Tallink. Państwo miałoby odkupić od firmy część udziałów, co miałoby przewoźnikowi ułatwić zmierzenie się z konsekwencjami epidemii.
- 7 kwietnia, 10:00
Należący do Stena Line prom Stena Saga, który do niedawna obsługiwał połączenie Fredrikshavn-Oslo (trasa ta została całkowicie skasowana przez armatora wraz z zaostrzeniem się kryzysu koronawirusowego), może otrzymać niedługo nowe zadanie. Pojawiła się propozycja przekształcenia jednostki w szpital służący pacjentom zainfekowanym wirusem SARS-CoV2. W podobnym kierunku zdecydowano się niedawno pójść we Włoszech, gdzie w pływający szpital został zmieniony należący do GNV prom Splendid.
- 3 kwietnia, 9:30
Ze względu na panujące zagrożenie, komunikacja promowa podlega wyłączeniom także w Turcji. W Stambule zawieszono funkcjonowanie wszystkich promów pasażerskich. To oznacza zaostrzenie obowiązujących już wcześniej regulacji, zgodnie z którymi statki takie i tak działały już w ograniczonym zakresie.
- 2 kwietnia, 11:55
Związki zawodowe wzywają rząd do wsparcia finansowego dla przewoźników promowych. To efekt decyzji podjętej przez P&O Ferries. Armator zdecydował się na odesłanie do domów 1100 pracowników. Krok popularnego operatora związany jest z czasowym zawieszeniem operacji pasażerskich, włączając w to także flagowe połączenie Dover-Calais. Przewoźnik nie będzie wykonywał operacji pasażerskich pomiędzy Wielką Brytanią, Irlandią i Europą kontynentalną, ograniczając się jedynie do przewozów frachtowych.
- 1 kwietnia, 15:05
Obecny kryzys wpłynął istotnie na plany dotyczące sprzedaży firmy Molslinjen. Sytuacja na rynkach finansowych czy zamknięcie granic Danii spowodowały, że armator mocno odczuwa obecną, trudną sytuację. W związku z tym obecny właściciel firmy – fundusz Polaris – postanowił zawiesić działania związane z planami sprzedaży udziałów, ogłoszone w ubiegłym roku. Decyzja taka zapadła, choć zainteresowanych zakupem nie brakuje. Według informacji, jakie pojawiły się w ubiegłym roku, fundusz Polaris spodziewa się uzyskać ze sprzedaży sumę ok. 7,5 miliarda koron duńskich (ok. 1,1 miliarda dolarów).
- 1 kwietnia, 13:55
Firma Wightlink specjalizująca się w obsłudze połączeń na Isle of Wight, zawiesiła z dniem wczorajszym (31 marca) połączenie Lymington-Yarmouth. To jedna z trzech tras w ofercie tego operatora. Decyzja spowodowana jest zmniejszoną frekwencją. Armator utrzymuje w ofercie dwie pozostałe trasy – Fishbourne-Portsmouth oraz Ryde-Portsmouth. Funkcjonuję one jednak według zmienionych rozkładów.
- 1 kwietnia, 9:20
Jednym z priorytetów stojących przed przewoźnikami, ale też władzami, jest zagwarantowanie ciągłości łańcucha dostaw. Stena Line zawarła właśnie czasowe porozumienie z TT-Line, które dotyczy gospodarowania przestrzenią na statkach obsługujących połączenie Rostock-Trelleborg. Co ciekawe, firmy współpracowały już na tej trasie w przeszłości. Dzięki wspólnie realizowanym działaniom, oba podmioty od marca 2016 r. udostępniały zarówno przestrzeń ładunkową, jak i tę dedykowaną pasażerom. Współpraca ta wygasła we wrześniu 2018 r.
- 1 kwietnia, 9:00
We wtorek, 31 marca, firma Viking Line wznowiła połączenie Mariehamn-Kapellskar, które realizowane jest statkiem Rosella. Trasa została zawieszona dwa tygodnie wcześniej ze względu na obostrzenia, które pojawiły się w ramach walki z epidemią COVID-19.
- 31 marca, 10:30
Color Line zdecydowało się na wznowienie połączenia Hirtshals-Kristiansand, realizowanego przez jednostkę SuperSpeed 1. Prom ten obsługuje obecnie wspomnianą trasę raz dziennie. Decyzja o przywróceniu promu jest efektem bardzo dużego zapotrzebowania na transport cargo. Wcześniej zakładano, że statek ten zostanie wycofany z eksploatacji do 13 kwietnia.
- 31 marca, 10:15
Kryzys koronawirusowy mocno uderza w duńskie porty. Już teraz trwa szacowanie, jak duże mogą być straty. Na tę chwilę specjaliści z Danske Havne szacują, że mogą one wynieść od 200 do 500 milionów koron duńskich. To oczywiście tylko wstępne prognozy. „Nikt obecnie nie potrafi przewidzieć, jakie będą ekonomiczne następstwa kryzysu kornawirusowego w duńskich portach” - powiedziała Tine Kirk Pedersen z Danske Havne.
- 30 marca, 12:30
W związku z czasowym wyłączeniem z eksploatacji dwóch dużych promów – Pearl Seaways i Crown Seaways – firma DFDS zdecydowała się na przekazania całego znajdującego się na statku jedzenia na cele dobroczynne. Firma chce uniknąć marnotrawstwa żywności. Znajdujące się na statkach zapasy trafiły do banku żywności oraz organizacji RG60. Zostaną one wykorzystane do przygotowania posiłków dla osób potrzebujących.
- 26 marca, 14:20
Szkocki przewoźnik Northlink Ferries potwierdza, że w najbliższym czasie będzie obsługiwał rejsy pomiędzy Aberdeen a szkockimi wyspami według zmienionego rozkładu. Liczba odejść zostanie ograniczona, a promy operatora, zgodnie z założeniami, mają zapewnić możliwość dotarcia do celu wyłączenie tym, którzy podróżują w kluczowych sprawach. Przewoźnik zaznaczył, że na statkach Northlink Ferries nie można obecnie korzystać z przestrzeni barowej, kina czy strefy zakupów. „Dostosowaliśmy się do odpowiednich regulacji oraz wskazówek pochodzących od władz oraz służb medycznych i będziemy tak robić dalej” - powiedział Stuart Garrett z Northlink Ferries.
- 25 marca, 11:45
Obecny kryzys sprawił, że tegoroczny świąteczny szczyt w branży promowej będzie wyglądał zupełnie inaczej niż w ubiegłych latach. Sytuacja rozwija się dynamicznie, a przewoźnikom trudno jest przewidzieć, z jakimi ograniczeniami będą się mierzyć w okresie poprzedzającym Wielkanoc. Ze względu na apele władz, wzywające do ograniczenia poruszania się, należy się spodziewać, że wiele osób zastosuje się do tych wytycznych. Operatorzy starają się tymczasem zadbać o to, by promy nie kursowały przepełnione. W tej chwili z takim wyzwaniem mierzy się m.in. Molslinjen. „Na wielu naszych trasach mamy mnóstwo rezerwacji w okresie świątecznym, bo wiele osób dokonało ich z wyprzedzeniem. Ale jak wiele osób rzeczywiście wyruszy w podróż?” - zastanawia się Jesper Maack z Moslinjen. Przewoźnik zagwarantował pasażerom możliwość zwrotu biletów oraz zmiany terminu rezerwacji. W najbliższych dniach będzie też bacznie obserwował rozwój sytuacji. Duński przewoźnik, który jest jednym z kluczowych operatorów promowych w kraju, bardzo mocno odczuwa skutki obecnego kryzysu.
- 24 marca, 12:10
Jednym z przewoźników, którzy czasowi mocno ograniczyli działalność w czasie trwającego kryzysu, jest firma Viking Line. Fiński armator wprowadził istotne zmiany do swojego rozkładu rejsów. I tak, do 13 kwietnia nie będą kursowały promy na trasie Mariehamn-Kapellskär, obsługiwanej na co dzień przez prom Rosella. Zawieszone zostało również połączenie Mariehamn-Sztokholm (statki Viking Cinderella, Gabriella i Mariella). Przewoźnik zawiesił też do 13 kwietnia funkcjonowanie linii Helsinki-Sztokholm (również obsługiwane przez jednostki Mariella i Gabriella). Viking Line poinformował, że w celu zabezpieczenia łańcucha dostaw, utrzymywane jest połączenie Turku-Wyspy Alandzkie-Sztokholm (promy Amorella i Viking Grace). Armator dodał, że do końca marca, w ograniczonym zakresie, będzie kursował także na trasie Tallinn-Helsinki (Viking XPRS).
- 24 marca, 11:00
W sytuacji, gdy kolejne linie lotnicze zawieszają działalność lub tną siatkę połączeń, tam, gdzie jest to możliwe, komunikacja promowa zastępuje lotniczą. Tak się stało na Ukrainie. Wielu pasażerów powracających z Turcji wybrało tam przeprawę przez Morze Czarne, gdy Ukraina zawiesiła regularne połączenia lotnicze. Tysiące ludzi przypłynęło do Czarnomorska z tureckiego Karasu. Na tej samej zasadzie kolejni pasażerowie przybędą wkrótce na Ukrainę z gruzińskiego Batumi.
- 23 marca, 21:15
Osoby chcące odbyć podróż pomiędzy Polską a Szwecją powinny na bieżąco śledzić komunikaty dotyczące możliwości wjazdu do poszczególnych krajów. W tej chwili wjazd do Polski możliwy jest wyłącznie dla pasażerów z obywatelstwem polskim (dla cudzoziemców obowiązują istotne ograniczenia). Do Szwecji - mimo wcześniejszych zapowiedzi strony szwedzkiej o planowanej blokadzie wjazdu dla obcokrajowców - poza Szwedami wciąż mogą podróżować obywatele Unii Europejskiej czy EOG (w tym Norwegowie). Armatorzy obsługujący rejsy pomiędzy Polską a Szwecją stale aktualizują wiadomości na temat bieżącej sytuacji. Stosowne informacje można znaleźć także w serwisie PromySKAT oraz u naszych konsultantów.
- 23 marca, 20:20
Ze względu na postępujący kryzys koronawirusowy, firma Brittany Ferries, stosując się do zaostrzających się przepisów kolejnych krajów, zdecydowała się na czasowe zawieszenie swojej siatki połączeń, włączając trasy pomiędzy Irlandią a Hiszpanią oraz Irlandią a Francją. Tym samym przestały funkcjonować wszystkie obsługiwane przez operatora połączenia pasażerskie do: Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji oraz Hiszpanii. Wcześniej firma utrzymywała niektóre połączenia w celu ułatwienia powrotów do domów. Przewoźnik w najbliższym czasie będzie utrzymywać w ruchu jedynie niewielką flotę, która wykonywać będzie operacje cargo. Do ich obsługi oddelegowane zostaną ograniczone pod względem liczebności załogi.
- 23 marca, 19:15
Prom Viking Glory, który powstaje dla Viking Line w Chinach, może stać się kolejną ofiarą koronawirusa. Wszystko z uwagi na przerwę, jaka miała miejsce w zakładach Xiamen Shipbuilding. Wprawdzie osoby biorące udział w pracach przy jego budowie powróciły już do pracy, a w stoczni nastąpił już rozruch, ale opóźnienie jest już raczej nieuniknione. Pierwotny harmonogram zakładał, że statek zostanie dostarczony pod koniec 2020 r., a na początku 2021 r. wejdzie na trasę Turku-Wyspy Alandzkie-Sztokholm.
- 23 marca, 9:00
W niedzielę, 22 marca firma DFDS wykonała ostatni kurs na trasie Newcastle-Amsterdam. W związku z kryzysem epidemicznym przewoźnik zdecydował się na zawieszenie połączenia obsługiwanego przez jednostki pasażersko-towarowe. Kursy na tej trasie nie będą się odbywać przynajmniej do 13 kwietnia. „Liczyliśmy na to, że uda się utrzymać to połączenie, pomimo mniejszej frekwencji. Ostatecznie okazało się to niemożliwe” - powiedział Kasper Moos z DFDS.
- 20 marca, 19:50
Obecny kryzys ma też znaczący wpływ na realizację inwestycji zaplanowanych wcześniej przez armatorów. Wiadomo już, że zaplanowany przez Samsø Rederi nowy prom, który ma obsługiwać połączenia pomiędzy Aarhus a Sælvig, pojawi się na trasie z minimum rocznym opóźnieniem. Wcześniejsze plany przewidywały, że nowa jednostka zostanie wdrożona w czerwcu br. Jak wyjaśnił przewoźnik, jest to niemożliwe, bo firma straciła możliwość wglądu w proces inwestycyjny – statek budowany jest w Chinach. „Prom musi zostać przetestowany i sprawdzony, we współpracy z urzędnikami, zanim pojawi się w Danii. Obecnie nie mamy takiej możliwości” - powiedział Carsten Kruse, szef Samsø Rederi.
- 20 marca, 14:55
Należący do GNV (Grande Navi Veloci) prom Splendid zamienia się w szpital, na którym leczeni będą pacjenci zakażeni wirusem SARS-CoV-2. W ostatnich dniach statek był starannie przygotowywany do pełnienia nowej funkcji. Jednostka zacumowana jest w Genui, na północy Włoch, gdzie obecnie panuje najtrudniejsza sytuacja epidemiologiczna. W poniedziałek 214-metrowy pływający szpital przyjmie pierwszych 25 pacjentów. Przebywać będą oni w jednoosobowych kabinach wyposażonych w niezbędną aparaturę i posiadających niezależną wentylację. W razie czego, możliwe jest doposażenie jednostki o ok. 400 kolejnych łóżek przeznaczonych dla pacjentów.
- 20 marca, 10:40
Stena Line podjęła bardzo trudną decyzję. Armator zdecydował o całkowitym zamknięciu trasy Frederikshavn-Oslo. Połączenie przestanie działać po 40 latach funkcjonowania. Decyzja jest oczywiście pokłosiem obecnego kryzysu, związanego z wybuchem epidemii. W związku z tym postanowieniem pracę straci ok. 30 osób. „Mamy do czynienia z historycznie trudną sytuacją, która zmusza nas do podejmowania trudnych decyzji” - powiedział Niclas Mårtensson ze Stena Line.
- 19 marca, 19:45
DFDS zawiesi kolejne połączenie pasażerskie ze swojej siatki. Od 22 marca promy z logo duńskiego przewoźnika przestaną wozić pasażerów na trasie Amsterdam-Newcastle. To już kolejny bardzo popularny serwis pasażerski z oferty tego armatora, który przestaje funkcjonować w obecnym kształcie. Wcześniej firma zawiesiła serwis pasażerski na trasie Kopenhaga-Oslo.
- 19 marca, 15:25
Wczoraj ostatni rejs na trasie Roscoff-Plymouth odbył prom należący do Brittany Ferries. Rozkładowe rejsy pasażerskie pomiędzy Francją a Wielką Brytanią nie będą wykonywane przez tego przewoźnika przez przynajmniej trzy tygodnie. Dla pasażerów był to bardzo specyficzny rejs – w jego trakcie nie działały restauracje czy strefa zakupów, a pasażerów poproszono, by w miarę możliwości przebywali w swoich kabinach. Sytuacja taka potrwa przynajmniej do 26 marca. Serwis Roscoff-Plymouth nie jest jedyną czasowo skasowaną przez operatora przeprawą. Zawieszone zostały też połączenia Cherbourg-Poole oraz Saint Malo-Portsmouth. Funkcjonować przestaną także połączenia Portsmouth-Hawr oraz Plymouth-Santander realizowane promem Pont-Aven (statek ten nie będzie wykonywał rejsów przynajmniej do 12 kwietnia). Połączenia pomiędzy Hiszpanią oraz Wielką Brytanią będą realizowane wyłącznie w celu umożliwienia pasażerom powrotu do domów.
- 19 marca, 12:15
Norweski armator Hurtigruten zawiesił funkcjonowanie 14 z 16 swoich jednostek. Przewoźnik zaprzestał obsługę większości tras i utrzymuje obecnie pojedyncze serwisy. Do domów zostało odesłanych 3 tysiące pracowników. Połączenia przybrzeżne nie będą obsługiwane co najmniej do 19 kwietnia, a oferowane przez operatora międzynarodowe rejsy ekspedycyjne pozostaną wyłączone minimum do 28 kwietnia. To kolejne niepokojące informacje, płynące z Norwegii. Kryzys koronawirusowy i wywołane przez niego reperkusje zbiegły się w czasie z rekordowo niskimi cenami za baryłkę ropy (gospodarka Norwegii opiera się w dużym stopniu na produkcji ropy) oraz potężnym osłabieniem korony norweskiej. W ciągu tygodnia liczba bezrobotnych wzrosła w tym kraju o 84 tysiące osób – skok o 128 procent!
- 19 marca, 10:50
P&O Ferries poinformowało, że w ramach walki z koronawirusem wprowadza zasadę, zgodnie z którą jedną kabinę na promie będzie mógł zajmować wyłącznie jeden kierowca pojazdu ciężarowego. Chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa kierowcom, a tym samym o zagwarantowanie ciągłości łańcucha dostaw. Zmiana wchodzi w życie natychmiastowo. Decyzja P&O Ferries została dobrze przyjęta przez działającą w Irlandii organizację transportu drogowego (IRHA), która do powzięcia podobnych kroków wezwała też innych operatorów: Irish Ferries, Stena Line i Brittany Ferries.
- 19 marca, 9:15
W związku z obecnym kryzysem firma DFDS zrewiduje wszystkie prognozy na 2020 r. Armator został zmuszony do zawieszenia niektórych tras i zapowiedział, że choć przez pierwsze miesiące 2020 r. wyniki były zgodne z oczekiwaniami, to w tej chwili realizacja wcześniejszych planów będzie trudna. W związku z tym wcześniejsze perspektywy zostały zawieszone. Nowa prognoza zostanie opublikowana tak szybko, jak to będzie możliwe.
- 18 marca, 12:30
DFDS zawiesza od dziś zmiany załóg na swoich statkach. Decyzja obejmie wszystkie jednostki towarowe oraz kursujące pomiędzy Holandią a Wielką Brytanią statki pasażerskie: King Seaways i Princess Seaways. Dyrektywa będzie miała wpływ na ok. 700 pracowników. Połowa z nich znajduje się obecnie na statkach, a reszta pozostawała i pozostanie w domach. Rozwiązanie takie zostało powzięte ze względów bezpieczeństwa (ograniczenie ryzyka infekcji oraz dalszego rozprzestrzeniania się infekcji), a także uniknięcia problemów podobnych do tych, jakie stały się ostatnio udziałem duńskiej załogi promu Fjordline, gdy nie zezwolono jej na opuszczenie portu Oslofjord. Statek został tam zacumowany po zawieszeniu części rejsów przez Fjordline.
- 18 marca, 11:00
Ok. 70 duńskich pracowników pływających na promie Oslofjord nie otrzymało zgody na zajście na ląd w norweskim porcie Sandefjord. Znajdują się oni wśród 270 pracowników, którzy zostali wysłani przez Fjord Line na przymusowy urlop po tym, jak armator został zmuszony do ograniczenia liczby wykonywanych operacji. Norwegia obecnie nie wpuszcza na swoje terytorium obywateli obcych państw. W tej chwili trwają prace nad rozwiązaniem, które pozwoli duńskiej załodze wrócić do domu.
- 17 marca, 11:30
Firma Color Line ogłosiła w poniedziałek, że 2 tysiące jej pracowników zostanie odesłanych do domów. Zapowiedziano, że na tym prawdopodobnie się nie skończy. Decyzja ta jest podyktowana jest „uziemieniem” dwóch olbrzymich promów, które dla norweskiego przewoźnika pływają na trasie Oslo-Kilonia. Pracownicy będą otrzymywali wynagrodzenie. Na podobne ruchy personalne zdecydowały się też firmy Fjord Line (100 pracowników) oraz Stena Line (950 pracowników), która zawiesiła połączenia na trasie Frederikshavn-Oslo.
- 17 marca, 13:00
Molslinjen od dziś będzie realizował kursy na trasie Aarhus-Odden wyłącznie jednym promem – jednostką Express4. Decyzja duńskiego przewoźnika to reakcja na gwałtowny spadek liczby pasażerów na statkach.
- 16 marca, 18:00
Działająca w Norwegii firma Hurtigruten poinformowała, ze planuje odesłać na urlopy 225 pracowników w związku z kryzysem koronawirusowym. Wcześniej podobnych ruch dotknął już 120 osób - głównie zatrudnionych w biurach przedsiębiorstwa. „To najgorszy kryzys, jakiego my oraz reszta branży turystycznej w Norwegii doświadczyliśmy od wielu dziesięcioleci” - powiedział Daniel Skjeldam z Hurtigruten.
- 15 marca, 15:15
Fjord Line wprowadza od 16 marca istotne zmiany w swoim rozkładzie. Zawieszone zostały połączenia z Hirtshals do Stavanger i Bergen, a także do Lagesund. Zamiast tego dwa razy dziennie będzie realizowane nowe połączenie Hirtshals-Kristiansand. Zmiana będzie obowiązywać od 16 marca przez co najmniej 30 dni.
- 14 marca, 13:00
Stena Line zawiesza z dniem dzisiejszym połączenie promowe Oslo-Fredrikshavn. Ze względu na wprowadzane przez władze państw ograniczenia, nie będzie też funkcjonował serwis pasażerski, gdy chodzi o połączenia pomiędzy Szwecją a Danią. Przewoźnik wydał też komunikat, w którym poinformował, że na razie ruch pasażerski i towarowy na trasie Gdynia-Karlskrona zostanie utrzymany, a promy będą kursowały zgodnie z rozkładem.
- 13 marca, 14:20
Firma DFDS zdecydowała się na zawieszenie jednego z najpopularniejszych połączeń w swojej flocie. Promy na trasie Kopenhaga-Oslo nie popłyną przynajmniej do 1 kwietnia. To reakcja na decyzje władz w Danii i Norwegii, które podjęły daleko idące środki, mające zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Serwis Kopenhaga-Oslo zostanie czasowo wyłączony 16 marca.
- 10 marca, 13:00
Pasażerowie promów przybywających do Polski poddawani są od dziś kontrolom sanitarnym. W ich trakcie sprawdzany jest stan ich zdrowia. Dodatkowo wypełniają karty lokalizacyjne ułatwiające kontakt, gdyby okazało się, że ktoś z podróżujących promem był zakażony wirusem SARS-CoV-2.
Więcej informacji: Pasażerowie promów przybywających do Polski poddawani specjalnym kontrolom
- 4 marca, 16:30
Grimaldi Lines wprowadziło nowe zasady dotyczące anulacji rezerwacji na podróż promem bądź zmiany terminu podróży. Przewoźnik, odpowiadając na obecny kryzys, zaprezentował bardziej elastyczne warunki modyfikowania rezerwacji, które obejmują również klientów, którzy nabyli bilety w najtańszej taryfie.
- 29 lutego, 18:05
Pasażerka należącego do Minoan Lines promu Cruise Olympia została przejęta przez służby medyczne w porcie Igumenitsa. Statek płynący do Patras został zmuszony do nieplanowanego zawinięcia w porcie Igumenitsa, gdy u kobiety wystąpiły objawy wskazujące na zakażenie nową odmianą koronawirusa.
- 28 lutego, 17:15
Załoga nowego promu zbudowanego dla Stena Line w Chinach poddana została badaniu stanu zdrowia po dotarciu do celu. Stena Edda została zbudowana w zakładach AVIC Weihai Shipyard, oddalonych o ok. 1,5 tysiąca kilometrów od Wuhan, gdzie wybuchła epidemia choroby wywoływanej przez wirus SARS-CoV-2.