Port of Ystad
Port of Ystad
13.02.2023

Przegląd promowy 7/2023, a w nim m.in. port of Ystad buduje potęgę w oparciu o działalność dwóch polskich armatorów

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o polskich przewoźnikach, którzy przyczyniają się do rozwoju ważnego szwedzkiego portu.

 

TT-Line rozwija siatkę połączeń. Jest nowa trasa

Popularny niemiecki przewoźnik promowy, firma TT-Line, poinformował o uruchomieniu dodatkowej opcji podróży. Do rozkładu rejsów operatora dodane zostały rejsy z Litwy do Karlshamn. Do popularnego szwedzkiego portu będzie można popłynąć na tej linii już od tegorocznej wiosny. Promy armatora popłyną na trasie Kłajpeda-Karlshamn, a przeprawa będzie trwała 13 godzin. Przewoźnik przewiduje na ten linii sześć rotacji tygodniowo. Nie będzie to jedyne połączenie pomiędzy Litwą a Szwecją. Statki TT-Line pływają także na trasie pomiędzy Kłajpedą a Trelleborgiem. Z tego ostatniego portu przewoźnik oferuje też połączenia do Travemunde, Rostocku oraz Świnoujścia.

 

Fjord Line ogłasza ważą zmianę

Firma Fjord Line zapowiedziała, że od maja nastąpi ważna zmiana w harmonogramie rejsów. Promy Stavangerfjord i Bergensfjord przestaną zawijać do portu Langesund. Oznacza to, że trasa będzie wiodła pomiędzy Bergen, Stavanger, Hirtshals i Kristiansand. Zmiana nastąpi wraz z powrotem ze stoczni dwóch wspomnianych promów. „To strategiczny ruch, by zapewnić jeszcze lepszy serwis naszym pasażerom oraz klientom frachtowym na najkrótszej trasie pomiędzy Norwegią oraz kontynentem” - powiedział Brian Thorsted z Fjord Line. Oba statki przechodzą obecnie remont, po którym dostosowane będą do zasilania paliwem LNG (tak, jak to miało miejsce do tej pory) oraz paliwem żeglugowym (MGO – rodzaj paliwa składającego się wyłącznie z destylatów). Tym samym staną się one promami typu dual-fuel. Jak tłumaczą władze Fjordline, decyzja ta podyktowana jest rosnącymi kosztami paliwa LNG.

 

Nowy prom Balearia z wydajnym i ekologiczny napędem

Najnowszy prom budowany dla hiszpańskiego armatora w zakładach Astilleros Armon Gijon zostanie wyposażony w rozwiązania dostarczone przez fińskiego giganta – firmę Wärtsilä. Prom wysokich prędkości, który będzie pływał dla firmy Balearia pod nazwą Margarita Salas, zostanie wyposażony w napęd dual-fuel (korzystać będzie głównie z paliwa LNG) oraz pędniki wodnoodrzutowe z przepływem osiowym. 123-metrowy katamaran, dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii, będzie mieć większą o 10 proc. moc oraz efektywność w porównaniu z rozwiązaniami, które pojawiły się w katamaranie Eleanor Roosevelt, który ma takie same wymiary. Warto wspomnieć, że wariant Diesla napędu Wärtsilä 31DF, który zainstalowany zostanie na promie Margarita Salas, trafił do Księgi Rekordów Guinnessa jako najbardziej wydajny napęd Diesla na świecie. Zgodnie z planem, Margarita Salas powinna rozpocząć regularne kursy w 2024 r.

 

Wielka Brytania stawia na ekologię

Brytyjski rząd mocno wesprze ekologiczne i przyszłościowe rozwiązania, które przyczynią się m.in. do powstania statków pasażerskich, promów typy ro-pax i ro-ro o ograniczonym oddziaływaniu na środowisko. Specjalny fundusz przeznaczy sumę 77 mln funtów na rozwój technologii morskich „zero-emission”. Środki, które zainwestowane zostaną w tego typu innowacje, przyczynią się dodatkowo do powstania nowych miejsc pracy. Zgodnie z założeniami, dofinansowaniem objęte mają zostać projekty, których realizacja byłaby możliwa do 2025 r. Poza statkami zasilanymi energią elektryczną, na dotacje mogą liczyć m.in.: systemy zasilania statków z lądu, jednostki wspomagane energią wiatrową czy statki napędzane alternatywnymi paliwami, np. wodorem. Jest to największy w historii Wielkiej Brytanii fundusz ukierunkowany na rozwój ekologicznej żeglugi.

 

Rekordowy rok dla portu Ystad

Szwedzki Port of Ystad, dla rozwoju którego kluczowe znacznie ma działalność polskich armatorów - przewoźnika promowego Polferries (Polska Żegluga Bałtycka) oraz Unity Line - ma za sobą rekordowy rok. Wyniki udało się wyśrubować kolejny raz z rzędu. W 2022 r. odnotowano: wzrost zawinięć – o 1,9 proc., wzrost liczby pasażerów – o 8,6 proc., a także wzrost liczby pojazdów osobowych, które przewinęły się przez port – o 6,3 proc. I to wszystko mimo niesprzyjających czynników zewnętrznych. „To bardzo satysfakcjonujące, że inwestycje portu wraz z działalnością firm żeglugowych Unity Line, Polferries i Bornholmslinjen przynoszą rezultaty” - powiedział Björn Boström, szef portu.

 

Branża TSL apeluje o zdrowy rozsądek. Ciężarówki spalinowe na dłużej?

Trwająca od wielu miesięcy dyskusja poświęcona odchodzeniu od paliw kopalnych i rychłym osiągnięciu neutralności klimatycznej elektryzuje przedstawicieli branży TSL. Wskazują oni na fakt, że testowane obecnie rozwiązania, które w przyszłości mają zastąpić benzynę i Diesla, nie są jeszcze wystarczająco rozwinięte. Jest zatem mało prawdopodobne, by z powodzeniem udało się w najbliższym czasie całkowicie zastąpić napędy spalinowe. W związku z tym przedstawiciele branży zaapelowali do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej o to, by w opracowywanych przepisach poświęconych poziomowi emisji uwzględnione zostały paliwa płynne, neutralne pod względem emisji CO2. Niewykluczone, że Komisja Europejska przychyli się do tego głosu. Nieoficjalnie mówi się, że unijni urzędnicy podejmą decyzję, która pozwoli na rejestrację ciężarowych pojazdów spalinowych także pod 2035 r., choć wcześniej zakładano, że od tego czasu stanie się to niemożliwe. Zakaz sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych z silnikami Diesla miałby zacząć obowiązywać o 5 lat później. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: TT-Line, Fjord Line, Balearia, Port of Ystad, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060