Prom Mazovia po dużym remoncie wraca na trasę
Zakończyły się prace remontowe przy należącym do PŻB promie Mazovia. Przez ok. miesiąc prowadzone były one w szczecińskiej stoczni Gryfia. Modernizacja odbywała się zarówno w części podwodnej, jak i nawodnej. „Poza częściową wymianą powłoki dna jednostki, podjęto także kapitalne remonty części mechanicznej sterów strumieniowych na dziobie i statku. Wymieniono zawory hydrauliczne oraz dokonano niezbędnych ustawień i kalibracji. Wymieniono uszczelnienia czterech płatów śrub po dwa na każdej burcie. Skontrolowano uszczelnienia oraz podjęto prace konserwacyjne stabilizatorów promu. Przeprowadzono kontrolę stanu wszystkich zbiorników balastowych” - wyjaśniają przedstawiciele PŻB. A to zaledwie część opisu wykonanych prac, które objęły także m.in. wymianę powłok lakierniczych czy położenie warstw antykorozyjnych na pokładach ładunkowych. „Naprawiono oraz certyfikowano wyposażenie przeciwpożarowe, systemy gaśnicze, sprzęt nawigacyjny i radiowy” - dodaje rzecznik PŻB. Zmiany objęły także przestrzeń pasażerską, gdzie zmodernizowano m.in. windę w części dziobowej. Prom Mazovia wrócił już na trasę Świnoujscie-Ystad. Tymczasem podobne prace są prowadzone obecnie na promie Cracovia.
Tak będzie wyglądał nowy prom dla Polferries
To nie koniec informacji związanych z działalnością naszego narodowego przewoźnika promowego. Niedawno informowaliśmy o zaawansowanych pracach przy trwającej we Włoszech budowie nowego statku, który będzie pływał w barwach Polferries. Teraz przewoźnik podzielił się zdjęciem statku, na którym pojawiło się już charakterystyczne logo operatora. Wodowanie kadłuba statku jest zaplanowane na tegoroczną wiosnę. Potem prom będzie doposażony, a w środku będą prowadzone prace wykończeniowe. Linia ładunkowa nowej jednostki jest długa na blisko 3 kilometry, a przestrzenie pasażerskie będą mogły pomieścić prawie 1000 pasażerów w 216 kabinach. Statek pojawi się we flocie PŻB już w przyszłym roku. Armator będzie czarterował jednostkę przez 10 lat, zachowując prawo pierwokupu już po 6 latach. Ro-pax będzie eksploatowany na trasie Świnoujście-Ystad.
Hydra już na trasie
Nowoczesny bezemisyjny prom Hydra rozpoczął już kursowanie na regularnej trasie. Statek, który obsługuje połączenie Hjelmeland-Spikavik-Nesvik, określany jest mianem pierwszego na świecie promu „zero emission”, zasilanego ciekłym wodorem. Pływa on w barwach norweskiej firmy Norled, która jest światowym pionierem w dziedzinie wprowadzania ekologicznych innowacji. W przeszłości to właśnie w jej barwach zadebiutował prom Ampere nazywany pierwszym elektrycznym promem na świecie. Hydra ma 82 m długości, a na pokład może przyjąć 299 pasażerów oraz 80 pojazdów osobowych. Ma też już na swoim koncie nagrody. W czasie ubiegłorocznej gali Shippax Awards nagrodzono ją laurem w kategorii Shippax Lifeline Ferry Technology & Environment Award 2022.
Reaktywacja popularnej trasy pomiędzy Szwecją a Niemcami
Od 1 kwietnia należące do FRS promy pływają na nowej trasie. Skorzystać z nich można na linii Trelleborg-Sassnitz. W ten sposób spółka FRS Baltic stała się nowym klientem portu w Trelleborgu. O tym, że niemiecki przewoźnik pojawi się na trasie łączącej popularny szwedzki port oraz niemieckie Sassnitz wiadomo było już w ubiegłym roku. Wcześniej FRS Baltic wykonywało kursy na linii Ystad-Sassnitz. „Z tą zmianą nasi pasażerowie będą w stanie szybciej dotrzeć do celów swoich wakacyjnych podróży” - powiedział Moritz Bruns z FRS Baltic. Nowe połączenie w siatce połączeń FRS obsługiwane jest przez prom Skane Jet, który wcześniej kursował na linii Ystad-Sassnitz. Trasa Trelleborg-Sassnitz ma bardzo bogata tradycję. Została zainaugurowana w 1909 r. przez króla Gustawa V oraz cesarza Wilhelma II. W 2020 r. obsługująca wcześniej to połączenie Stena Line zdecydowała się na jego zawieszenie w związku z pandemią COVID-19.
Nowy nabytek Destination Gotland
Szwedzka firma Gotlandsbolaget, do której należy popularny operator Destination Gotland, poinformowała o zakupie promu z rynku wtórnego. To zbudowany w 2004 r. statek Birka Stockholm, który do tej pory stanowił własność Rederiaktiebolaget Eckerö (właściciel m.in. Eckerö Line). Wartość transakcji to 38 mln euro. Prom, który w przeszłości służył głównie do obsługi zawieszonej w trakcie pandemii linii Sztokholm-Mariehamn, trafi teraz na trasę Sztokholm-Mariehamn-Visby. „Z promem Birka Stockholm kontynuujemy konsolidację naszej pozycji w żegludze pasażerskiej na Morzu Bałtyckim” - powiedział Håkan Johansson z Gotlandsbolaget. Zgodnie z zaprezentowanymi planami, nowa oferta miałaby wejść w życie wiosną przyszłego roku. „Zbliżamy Gotlandię oraz Szwecję kontynentalną od 1865 r. Teraz zbliżymy także Gotlandię i Wyspy Alandzkie” - dodał Håkan Johansson.
Tunelem do Świnoujścia pojedziemy już wkrótce
To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w kraju. Chodzi o tunel pomiędzy wyspami Wolin oraz Uznam. Wiele wskazuje, że pierwsi kierowcy bez przeszkód pojadą nim jeszcze przed rozpoczęciem tegorocznych wakacji. Obecnie w tunelu trwa układanie warstw drogowych. Po położeniu asfaltu prowadzone będą testy, w czasie których zbadane zostaną m.in. kwestie bezpieczeństwa. Nowa droga będzie miała 3,2 km długości, z czego na liczącym 1,48 km odcinku będzie prowadziła przez tunel. Koszt inwestycji, która będzie stanowiła olbrzymie ułatwienie dla kierowców indywidualnych oraz dla transportu, zamknie się w kwocie 900 mln PLN. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: PŻB, Norled, FRS Baltic, Gotlandsbolaget, SKAT Transport