Popularny szwedzki port kładzie duży nacisk nie tylko na wspieranie rozwiązań, które są wyrazem troski o środowisko. Dużą wagę przykłada również do wygody swoich klientów. Już od 2000 r. w porcie tym trwa rozbudowa stacji służących do zasilania statków z lądu (technologia określana "cold ironing"). Od tamtej pory jednostki zawijające do Göteborga mogą korzystać z lądowej infrastruktury. Dodatkowo ich właściciele mogą też liczyć na zwrot części podatku.
Komisja Europejska ogłosiła właśnie decyzję, zgodnie z którą do 2020 r. zostanie wydłużona możliwość zastosowania bonifikaty z tytułu opłaconego podatku, będącego składnikiem ceny energii elektrycznej. To ważna informacja dla armatorów, którzy korzystają z oferowanych w porcie przyłączy.
Korzystne dla armatorów rozwiązania udało się wypracować przy wspólnych staraniach władz portu w Göteborgu oraz szwedzkiego Ministerstwa Finansów. Przedstawiciele portu już zapowiedzieli wykorzystanie tego korzystnego zapisu do dalszego rozwoju swojego projektu - zgodnie z ich planami opcja zasilania z lądu ma się pojawiać w każdej nowej kei.
Obecnie z opcji podłączenia do zasilania z lądu korzysta co trzeci statek cumujący w porcie w Göteborgu – głownie te jednostki, które zawijają na dłuższy okres.
Każdego roku w porcie w Göteborgu pojawia się ok. 11 tysięcy statków.
PromySkat
Źródło: Sjöfartstidningen