Działania, które mają się rozpocząć przed końcem 2017 r., stanowią tak naprawdę początek rozpisanego na wiele lat procesu inwestycyjnego, który ma sprawić, że port na popularnej wyspie na Morzu Bałtyckim zmieni się nie do poznania.
Prace mogą się wreszcie rozpocząć, bo port uzyskał kredyty, których łączna wartość na dzień dzisiejszy wynosi 400 milionów koron duńskich (ponad 50 milionów euro). Podpisana została również umowa z wykonawcą, którym została duńska firma Per Aarslev.
W ramach prac, które zostaną zrealizowane w ramach pierwszego etapu rozpisanego na wiele lat procesu inwestycyjnego, zbudowany zostanie falochron mający bardzo istotne znaczenie dla operacji promowych w czasie niekorzystnych warunków pogodowych. Nawet w niesprzyjających warunkach statki będą mogły bowiem zawijać do portu, a także go opuszczać. Konstrukcja będzie miała 1100 metrów i będzie gotowa w ciągu dwóch lat.
„To najważniejszy dzień w historii portu” - powiedział Thomas Bendtsen, komentując podpisanie umowy na pierwszy etap rozbudowy, w ramach której powstanie m.in. wspomniany pirs.
Cała modernizacja portu zostanie podzielona w sumie na cztery fazy. Zakończenie wszystkich prac, zaplanowanych w ramach czterech etapów, ma nastąpić w ciągu 30 lat. W ramach nadchodzących prac przewidziano też m.in. budowę nowego, wielofunkcyjnego terminala wraz z 300-metrowym nabrzeżem oraz infrastruktury do przyjmowania statków ro-ro. Zabudowana ma zostać nowa strefa o powierzchni 150 tysięcy metrów kwadratowych.
Jak przekonują władze portu, prace, które się wkrótce rozpoczną – uwzględniając rozmach przewidziany w trakcie realizacji poszczególnych faz, rozłożonych na najbliższe dziesięciolecia - mają kluczowe znaczenie dla przyszłości portu oraz całej wyspy. Są one niezbędne dla rozwoju gospodarczego regionu. Dzięki inwestycjom port ma być gotowy na przyjmowanie w przyszłości dużych statków towarowych i dysponować infrastrukturą dedykowaną znacznie większym wycieczkowcom – o długości do 350 metrów. Planowane prace mają również lepiej przygotować wyspę na nadchodzące zmiany klimatu.
Port w Rønne obsługuje w ciągu roku ok. 1,5 miliona pasażerów oraz 380 tysięcy pojazdów osobowych. Promy obsługujące Rønne są głównym środkiem komunikacji, z którego korzystać mogą mieszkańcy oraz turyści podróżujący pomiędzy wyspą a Europą kontynentalną.
PromySkat
Źródło: dr.dk, Port of Rønne