Oficjalny raport został ogłoszony przez zespół dochodzeniowy Marine Accident Investigation Branch (MAIB) Departamentu Transportu. Prom został zacumowany przed 6:00 rano w porcie Holyhead.
W momencie cumowania nastąpił kontakt stabilizatora z nabrzeżem, wskutek czego stabilizator przebił kadłub na poziomie pomieszczenia z pompami. Po kolizji 77 pasażerów oraz 44 załoga natychmiast opuściły bezpiecznie prom, a strażacy umieścili wysokowydajną pompę, która przez długi czas utrzymywała niski poziom wody w zalanym pomieszczeniu. Natychmiast przystąpiono do tymczasowych napraw, aby statek mógł zostać skierowany do stoczni w celu odtworzenia poszycia.
Prom Finnarow został wyczarterowany przez Stenę Line od armatora Finnlines podczas stoczniowej nieobecności własnej jednostki Steny Nordiki na połączeniu Holyhead - Dublin.
Dochodzenie, które rozpoczęło się po zdarzeniu, wykazało, że nie wszystkie procedury kontrolne podczas cumowania były prowadzone rzetelnie, a załoga zatrudniona na wyczarterowanym promie nie miała wystarczającej wiedzy na temat wyposażenia statku i procedur awaryjnych. Dodatkowo w raporcie wskazano, że na promie było zatrudnionych 2 kapitanów oraz dwóch oficerów pokładowych, którzy pracowali w 12 godzinnych zmianach. Czas odpoczynku tych osób był niewystarczający i w niektórych przypadkach niezgodny z przepisami, co według ekspertów badających wypadek było główną przyczyną wypadku.
Raport MAIB przedstawia szereg zaleceń dla armatora Finnlines, co było motorem wprowadzenia szeregu usprawnień w zarządzaniu systemami bezpieczeństwa na statku.
PromySkat