Pierwszy z nowych ro-paxów dla Finnlines dostarczony
W chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard w Weihai odbyło się oficjalne przekazanie pierwszego z dwóch nowych promów dla Finnlines. To nowoczesny hybrydowy prom typu Superstar. Do Finnlines trafią dwie takie jednostki. Pierwszy odebrany właśnie statek - który będzie nosić nazwę Finnsirius - już we wrześniu br. rozpocznie obsługę pasażerów oraz frachtu na trasie Naantali–Långnäs–Kapellskär. Drugi - Finncanopus - powinien trafić do fińskiego armatora jeszcze przed końcem roku. Promy Superstar będą największymi statkami typu ro-pax we flocie Finnlines. Każdy z nich ma 235 m długości, a na pokład może przyjąć 1100 pasażerów. Na pokładzie znalazły się 323 kabiny. Długość pasa ładunkowego to 5200 m. Wyposażone w baterie promy pływać będą pod fińską flagą. Statki zostały zbudowane w ramach wartego 500 mln euro programu inwestycji w rozwój przyjaznej środowisku floty.
Takie imię będzie nosił nowy E-Flexer
Już wkrótce kolejny przewoźnik będzie miał w swojej flocie prom E-Flexer. Tym razem chodzi o kanadyjską firmę Marine Atlantic, która właśnie zdradziła, jaką nazwę będzie nosił nowoczesny ro-pax pływający w jej barwach. Statek otrzyma nazwę Ala'Suinu. Prom pomieści 1000 pasażerów (część z nich będzie mogła korzystać z kabin – na pokładzie będzie ich 146). Posiadać będzie też pas ładunkowy o długości 2571 m. Zadbano też o obecność kawiarni i restauracji, stref wypoczynku czy placów zabaw dla najmłodszych. Ro-pax wyruszy w swój pierwszy komercyjny rejs na początku przyszłego roku. Będzie on służył do obsługi połączenia we wschodniej Kanadzie, pływając pomiędzy Nową Fundlandią a Nową Szkocją. E-Flexer to seria popularnych statków, które na zlecenie Stena Ro-Ro powstają w Chinach. Część z nich pływa dla Stena Line (w tym na trasie Gdynia-Karlskrona), a część została zakontraktowana z myślą o wyczarterowaniu ich innym podmiotom w ramach długoterminowych umów. W ten sposób E-Flexery zasiliły już bądź zasilą flotę takich armatorów, jak: DFDS czy Brittany Ferries.
Statki Bore na dłużej w P&O Ferries
Firma P&O Ferries potwierdziła wydłużenie okresu czarteru dwóch statków należących do grupy Bore Ltd. Chodzi o jednostki Norsky oraz Norstream. Oznacza to, że jeszcze przynajmniej przez kolejne trzy lata będą one wykonywać dla P&O Ferries operacje na Morzu Północnym. Brytyjski przewoźnik wykorzystuje je do obsługi połączeń Zeebrugge-Teesport oraz Zeebrugge-Tilbury. To jednak nie koniec. Połączenie Zeebrugge-Teesport będzie dodatkowo wzmocnione dzięki porozumieniu z firmą Finnlines. Na mocy sygnowanej umowy P&O Ferries będzie nadal czarterować należący do fińskiego armatora statek Finnpulp. „Wydłużenie naszej współpracy z Bore Ltd. oraz Finnlines pokazuje, jak ważne dla naszych klientów są połączenia na Morzu Północnym. To właśnie nasi klienci odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu płynności handlu pomiędzy Europą kontynentalną a Wielką Brytanią” - powiedział Peter Hebblethwaite z P&O Ferries.
DFDS umacnia się w Holandii
Jeden z liderów na europejskim rynku przewozów promowych sfinalizował właśnie ważną akwizycję. Duński DFDS przejął 100 proc. udziałów w grupie Estron, która działa na rynku holenderskim i odpowiada za dostarczanie usług w transporcie drogowym oraz zajmuje się obsługą przestrzeni magazynowych. Dzięki tej transakcji DFDS jeszcze bardziej umocni swoją siatkę transportową w Holandii. Będzie mogło też zaproponować swoim klientom jeszcze lepszy dostęp do usług logistycznych w Holandii. „To wpłynie na ulepszenie naszej siatki drogowej oraz promowej łączącej Europę oraz Wielką Brytanię” - powiedział Niklas Andersson z DFDS. Grupa Estron posiada w swoich zasobach m.in. ok. 300 naczep, które wykorzystywane są do transportu towarów drogą morską oraz siecią dróg, głównie pomiędzy Wielką Brytanią a Niemcami, krajami Beneluksu i Polską.
Corsica Linea stawia na ekologię. Promy popłyną na biopaliwie
Od tegorocznego sezonu letniego część floty należącej do firmy Corsica Linea pływa dzięki wykorzystaniu biopaliwa. Paliwo, z którego korzysta francuski przewoźnik, produkowane jest z m.in. ze zużytego oleju spożywczego. Zastosowanie odpowiednio przygotowanej mieszanki paliwowej pozwala na ograniczenie emisji szkodliwych związków aż o 85 proc. w porównaniu z konwencjonalnym paliwem. Pierwsza operacja bunkrowania promu należącego do Corsica Linea z wykorzystaniem biopaliwa miała miejsce 18 lipca br. Władze firmy poinformowały, że chcą, by do 2030 r. wpływ działalności przedsiębiorstwa na środowisko został ograniczony o przynajmniej 30 proc.
Tunel otwarty. Do Świnoujścia szybko i przyjemnie
Długo wyczekiwana inwestycja, która usprawni komunikację pomiędzy wyspami Wolin i Uznam, a tym samym połączy centrum Świnoujścia z pozostałą częścią Polski, została w końcu oddana do eksploatacji. W uroczystości otwarcia tunelu wzięli udział politycy, a jeszcze tego samego dnia, 30 czerwca, z tunelu skorzystali pierwsi kierowcy. Od początku uruchomienia obiektu cieszy się on ogromnym zainteresowaniem. W ciągu zaledwie tygodnia skorzystało z niego 100 tys. pojazdów. Tunel z miejsca stał się dużym udogodnieniem dla mieszkańców, ale też będzie ważnym impulsem stymulującym dalszy rozwój turystyki. Szacuje się, że po samym otwarciu ruch turystyczny wzrósł o 100 proc. Tunel pod Świną ma 1780 m. Jego budowa kosztowała 950 mln PLN. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: Finnlines, Marine Atlantic, DFDS, Corsica Linea, Estron, SKAT Transport