30 tysięcy m3 objętości i zdolność do przyjmowania 500 tysięcy ton paliwa LNG rocznie to właściwości, jakimi będzie się charakteryzował nowy terminal, którego budowa rozpocznie się prawdopodobnie wiosną 2015 r. Zgodnie z założeniami prace konstrukcyjne będą się odbywać we współpracy z portem Gävle.
W momencie, kiedy budowa się rozpocznie, obowiązywać będzie już tzw. dyrektywa siarkowa, która m.in. ogranicza dopuszczalną emisję związków siarki. Przepisy, które zostały zatwierdzone przez Międzynarodową Organizację Morską, oznaczają, że w niektórych miejscach (obszary oznaczone jako SECAs – skrót od Sulphur Emission Control Areas), dopuszczalna emisja siarki nie będzie mogła przekraczać 0,1 procent.
Stosowanie paliwa LNG zamiast konwencjonalnego oznacza olbrzymie korzyści dla środowiska. Wiąże się bowiem ze zmniejszeniem emisji siarki praktycznie do zera, tlenków azotu o 85-90 procent, a dwutlenku węgla o 25 procent.
Inwestycja zaplanowana w porcie Gävle stanowi kolejny etap w realizacji dalekosiężnych planów związanych z rozbudową infrastruktury LNG w Szwecji, gdzie podjęto już szereg działań, które wyróżniać mają podmioty opierające się na rozwiązaniach przyjaznych dla środowiska. Np. port w Göteborgu zdecydował się na promowanie armatorów, którzy korzystają z proekologicznych rozwiązań. Władze portu postanowiły, że od 2015 r. statki zasilane alternatywnym paliwem LNG będą korzystały z obniżonej taryfy opłat. Ich oszczędności w tym zakresie sięgnąć mogą nawet 30 procent.
Zgodnie z przewidywaniami analityków, rynek paliw LNG ma wzrosnąć w ciągu najbliższych 11 lat aż o 3700 procent. W tym samym czasie, wraz z pojawianiem się jednostek napędzanych tym rodzajem paliwa, przybywać ma instalacji przystosowanej do zaopatrywania statków w LNG. Ich budowa ma być częściowo finansowana dzięki środkom pochodzącym z budżetu Unii Europejskiej. Odpowiednia infrastruktura ma się docelowo pojawić w 139 największych portach w Europie.
PromySkat