Stavangerfjord i Bergensfjord wracają na trasę
Dwa zbudowane w Gdańsku promy, które są częścią floty Fjord Line, wracają na swoje stałe trasy. Oba statki były przez dłuższy czas wyłączone z eksploatacji. W trakcie przerwy modyfikacji poddane zostały napędy obu promów. Zasilane dotąd jedynie paliwem LNG ro-paxy stały się jednostkami dual-fuel. Dostosowane są teraz do zasilania paliwem LNG (tak, jak to miało miejsce do tej pory) oraz paliwem żeglugowym (MGO – rodzaj paliwa składającego się wyłącznie z destylatów). Jak tłumaczą władze Fjordline, decyzja o modyfikacji zbudowanych dekadę temu statków podyktowana była rosnącymi kosztami paliwa LNG. Promy pływają na co dzień na trasach pomiędzy Bergen-Stavanger-Hirtshals-Kristiansand.
GNV szykuje się na sezon
Firma GNV (Grandi Navi Veloci) szykuje się na wysoki wakacyjny sezon. Aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom, operator zdecydował się wyczarterować statek. Do jego floty dołączyła zbudowana w 2003 r. Cadena 3. To jednostka ro-ro, która oferuje linię ładunkową o długości 2600 m. Przewoźnik będzie z niej korzystał na trasie pomiędzy Genuą a sycylijskim Palermo. Jest to jedna z najpopularniejszych tras w ofercie armatora, który obsługuje też połączenia pomiędzy Włochami kontynentalnymi a: Sardynią, Hiszpanią, Francją, Tunezją, Marokiem oraz Albanią.
Blue Star 1 wraca z Morza Irlandzkiego do Grecji
Należący do Blue Star Ferries prom Blue Star 1 wraca do domu. Przez ostatnie 26 miesięcy statek obsługiwał połączenia dla Irish Ferries, zastępując na trasie Pembroke-Rosslare statek Isle of Inishmore. Teraz ro-pax znów będzie obługiwał połączenia na Morzu Egejskim. Od 1 lipca prom będzie woził pasażerów na linii Pireus-Paros-Naksos-Santorini. Blue Star 1 zastąpi na tej trasie w godzinach wieczornych prom Blue Star Patmos. Dodatkowo trzy razy w tygodniu będzie zawijać na wyspę Siros oraz dwa razy w tygodniu na wyspę Anafi. Wspomniane rejsy będą realizowane przez Blue Star 1 do 11 września.
Kolejny przewoźnik poprawia swoje wyniki
Kolejna znana firma branży żeglugowej opublikowała wyniki za I kw. 2023 r. Fińskie przedsiębiorstwo Rederiaktiebolaget Eckerö, do którego należą m.in. popularne marki Eckerö Line i Birka Cruises, znacząco poprawiła swoje osiągnięcia. Firma poinformowała o wzroście liczby pasażerów o 51 proc. (z 352 tys. przed rokiem do 534 tys.). O 8 proc. wzrosły natomiast przewozy frachtowe (z 39 do 42 tys. jednostek cargo). To wszystko przełożyło się na wzrost obrotów o 36 proc. (z 29 do 39 mln euro). Wynik finansowy pozostaje jednak niekorzystny. W I kw. br. strata finansowa wyniosła 5,6 mln euro. Od ubiegłego roku udziałowcem w firmie Rederiaktiebolaget Eckerö został Viking Line.
Innowacyjny produkt na rynku żeglugowym. Zrewolucjonizuje branżę promową?
Popularny koncern ABB, który specjalizuje się m.in. w produkcji rozwiązań dla statków (są wśród nich: silniki, generatory, aparatura elektryczna), zaprezentował nowy, innowacyjny produkt. Patent o nazwie ABB Dynafin zapowiadany jest jako system, który pozwoli na zwiększenie efektywności w branży żeglugowej. Pod konceptem ABB Dynafin skrywa się napęd, którego działanie zostało zainspirowane przez ruch ogona wieloryba. Niezależne badania wykazały, że oszczędności energii wynikające z wykorzystania tego systemu mogą wynieść nawet 22 proc. w porównaniu z zastosowaniem konwencjonalnych napędów. „ABB Dynafin pokazuje, co staje możliwe, gdy inżynierowie dążą do wprowadzenia istotnych innowacji oraz postępu, inspirowanych wzajemnym oddziaływaniem ewolucji i technologii” - powiedział Juha Koskela z ABB. Pierwszy prototyp napędu ABB Dynafin ma być gotowy do 2025 r.
Uwaga! Zdalna kontrola tachografów
Lista krajów, w których realizowane są zdalne kontrole tachografów, sukcesywnie się powiększa. Do grona państw, które chcą poprawić efektywność wykrywania kierowców, którzy nie przestrzegają norm czasu pracy, dołączyła właśnie Belgia. Tamtejsza policja już przeprowadziła testy urządzenia pozwalającego „wyłapywać” niesubordynowanych truckerów. Podobna aparatura działa już w sześciu europejskich krajach. Oprócz Belgii, funkcjonariusze dysponują takim oprzyrządowaniem (antena DSRC) też w: Polsce, Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii i Danii. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: Fjord Line, GNV, Eckerö Line, ABB, Blue Star Ferries, SKAT Transport