Brittany Ferries
Brittany Ferries
06.12.2021

Przegląd promowy 49/2021, a w nim m.in. nowy E-Flexer odebrany już przez Brittany Ferries

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowym promie LNG, który właśnie zasilił flotę Brittany Ferries.

 

Kolejny nowy prom dla Brittany Ferries dostarczony

Firma Brittany Ferries ma w swoich zasobach kolejny supernowoczesny prom. To zbudowany dla Stena RoRo i wyczarterowany na podstawie długoterminowej umowy statek Salamanca. Jest to jednostka doskonale znanej, budowanej w Chinach serii E-Flexer. Specjalna uroczystość przyjęcia statku miała miejsce 30 listopada br. w Szwecji. Udział w niej wziął szef Brittany Ferries, Christophe Mathieu. Nowy ro-pax trafił do floty francuskiego armatora nieco ponad rok od dostarczenia do Brittany Ferries pierwszego E-Flexera, ochrzczonego jako Galicia. Salamanca służyć będzie do obsługi połączeń pomiędzy Wielką Brytanią a Hiszpanią. Prom ma 215 metrów długości i przyjmie na pokład 1000 pasażerów. Dysponuje pasem ładunkowym o długości ok. 3 tysięcy metrów. Salamanca zasilana jest ekologicznym paliwem LNG.

 

Wnętrza nowego promu Tallink będą olśniewające

Wielkimi krokami zbliża się też premiera nowego promu Tallink. Nowoczesny i ekologiczny MySTAR zadebiutuje na wodach Morza Bałtyckiego już w przyszłym roku (ukończenie wszystkich prac planowane jest już wiosną przyszłego roku). Tymczasem armator ujawnia coraz więcej szczegółów dotyczących statku. W sieci pojawiły się zdjęcia pokazujące wnętrza jednostki. I trzeba przyznać, że robią one wrażenie. Za ich wygląd odpowiedzialna jest fińska firma Vertti Kivi, która zaprojektowała nie tylko wnętrz kajut, ale również przestrzeni ogólnodostępnych, a tych ostatnich będzie znacznie więcej niż na najnowszym do tej pory nabytku Tallink, czyli na promie Megastar. "Każda wspóna przestrzeń na statku odzwierciedla jego unikalny charakter i atmosferę, która kreowana jest poprzez wykorzystanie różnego rodzaju materiałów, innej palety kolorów, mebli zaprojektowanych specjalnie dla tego statku, a także odważnych rozwiązaniach związanych z oświetleniem" – powiedział Vertti Kivi, szef firmy projektowej. MySTAR będzie pływał pomiędzy Tallinnem a Helsinkami. Ma 212 metrów długości, zasilany będzie głównie paliwem LNG (napęd dual-fuel), a na pokład zabierze 2800 osób

 

DFDS i CLdN wspólnie zaoferują więcej

Popularni armatorzy – DFDS i CLdN – poinformowali o podpisaniu porozumienia, na mocy którego wspólnie zaoferują jeden z serwisów na Morzu Północnym. Chodzi o połączenie pomiędzy Killingholme na wschodzie Anglii oraz portów Rozenburg i Vlaardingen w Holandii. W ramach umowy każdy z operatorów przeznaczy do obsługi serwisu jeden statek i będzie oferował po sześć kursów tygodniowo (w każdym z kierunków). Na razie nie ujawniono, jakie jednostki zostaną udostępnione w ramach tego przedsięwzięcia. Serwis zostanie uruchomiony 10 stycznia 2022 r. i ma przyczynić się do poprawy sytuacji w mocno zatłoczonym obecnie porcie Immingham. Obaj operatorzy zapowiedzieli równocześnie zachowanie działalności w tym obszarze Morza Północnego w dotychczasowym kształcie – CLdN utrzyma serwis Rozenburg-Killingholme (po sześć rejsów tygodniowo w w każdym kierunku), a DFDS w tym samym wymiarze utrzyma serwis Vlaardingen-Immingham.

 

Bornholmslinjen z dodatkową ofertą na święta

Firma Molslinjen ma nadzieję, że tegoroczne święta będą w jakimś stopniu nawiązywać do czasów sprzed pandemii. Już teraz firma zapowiedziała, że w związku z olbrzymim zainteresowaniem uruchomi dodatkowy świąteczny rejs w ramach marki Bornholmslinjen. Zostanie on obsłużony przez statek Hammershus, który zazwyczaj jest wykorzystywany do obsługi serwisu Rønne-Køge, ale w czasie przedświątecznej gorączki popłynie na linii Ystad-Rønne. Dodatkowy rejs uruchomiony zostanie 23 grudnia i, jak zapowiedział przewoźnik, ma przyczynić się do uratowania Bożego Narodzenia na Bornholmie. Wyjaśniono bowiem, że wszystkie rozkładowe rejsy zaplanowane na 22 i 23 grudnia zostały już wyprzedane.

 

FRS zamyka połączenia na Baleary

FRS Iberia poinformowała o zamknięciu niektórych swoich serwisów. Promy hiszpańsko-niemieckiego operatora od połowy grudnia nie będą się już pojawiać na trasach Alcudia-Ciutadella, Motril-Mellila oraz Ibiza-Formentera. Jak wyjaśniły władze firmy, decyzja podyktowana jest stratami generowanymi przez te połączenia, co ma bezpośredni związek z wciąż niestabilną, powodowaną przez pandemię, sytuację na rynku. Zawirowania te mają szczególny wpływ na połączenia do Afryki Północnej i na Baleary. Oferta połączeń na Baleary wystartowała zaledwie kilka miesięcy temu, w czasie tegorocznego lata, ale ze względu na czynniki zewnętrzne nie okazała się sukcesem.

 

Elektryczne ciężarówki na polskich ulicach już w 2035 r.?

Zmiany mogą nastąpić szybciej, niż się spodziewamy. Polska może znaleźć się w grupie państw, w których już w bardzo nieodległej przyszłości ze sprzedaży wycofane zostaną pojazdy zasilane napędami spalinowymi – chodzi zarówno o pojazdy osobowe, jak i dostawcze. Z uwagi na deklarację podpisaną przez władze naszego kraju na odbywającym się niedawno szczycie klimatycznym COP26 takie dążenia staną się wielce prawdopodobne. Polska znalazła się w gronie krajów takich, jak: Kanada, Holandia, Nowa Zelandia. Ich politycy zapowiedzieli, że będą dążyć do przejścia na zeroemisyjność do 2035 r. Wśród sygnatariuszy porozumień zawartych podczas ostatniego szczytu znaleźli się również przedstawiciele koncernów motoryzacyjnych czy samorządów. Podpisane deklaracje nie są jednak wiążące, bo wśród uczestników nie było jednomyślności, a poparcia dla ustaleń nie wyrazili m.in. przedstawiciele: Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji czy Japonii. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Brittany Ferries, Tallink, Molslinjen, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060