Zamówienie nowych statków to pokłosie podpisania przez Bastø Fosen nowej umowy z Administracją Dróg Publicznych. Dzięki temu porozumieniu armator będzie obsługiwał linię Moss-Horten także w latach 2017-2026 z opcją przedłużenia koncesji o kolejne dwa lata. Wartość umowy szacowana jest na 4,5 miliarda koron norweskich. Przedstawiciele Bastø Fosen nie kryją zadowolenia z rozstrzygnięcia.
W związku z podpisaniem nowego kontraktu Bastø Fosen zapowiedziało wzbogacenie swojej floty o trzy nowe statki. W 2017 r. trasa Moss-Horten będzie obsługiwana przez pięć promów, a jeden pozostanie w rezerwie. Na chwilę obecną armator dysponuje trzema promami. Statki Bastø I i Bastø II zostały dostarczone w 1997 r. Mogą one zabrać na pokład 550 pasażerów oraz 200 pojazdów. Bastø III zbudowany został w 2005 r. w gdańskiej Stoczni „Remontowa” i mieści na pokładzie 540 osób oraz 212 pojazdów. Dotychczasowe promy zostaną przebudowane i dostosowane do nowych standardów.
Tymczasem każdy z trzech nowych statków będzie mógł zabrać na pokład do 600 pasażerów, 200 pojazdów osobowych oraz 24 pojazdy ciężarowe. Według szacunków, wraz z pojawieniem się nowych promów pojemność udostępniona przez Bastø Fosen zwiększy się na trasie Moss-Horten o 25-30 procent. Najnowsze statki będą wyposażone w energooszczędne silniki diesela. Mają charakteryzować się mniejszym o niemal 1/3 zapotrzebowaniem na paliwo w stosunku do jednostek, które już znajdują się we flocie armatora. Będą również ekologiczne. Wykorzystane w nich rozwiązania pozwolą na radykalne ograniczenie emisji NOx. Firma Bastø Fosen zapowiedziała również, że statki będą zaopatrzone w nowatorskie rozwiązania, dzięki którym do minimum będzie można skrócić czas załadunku i rozładunku. Konstrukcja nowych promów powstanie też z myślą o komforcie pasażerów, którzy przez okna będą mogli podziwiać panoramiczne widoki 360 stopni.
Obecnie trwają negocjacje ze stocznią, która podejmie się budowy nowych promów. Szczegóły ustaleń powinniśmy poznać jeszcze przed Nowym Rokiem.
Bastø Fosen AS istnieje od 1995 r. Należy do przedsiębiorstwa transportowego Fosen Trafikklag. Od czasu, gdy została powołana do życia, obsługuje linię Moss-Horten. Wcześniej przeprawę promową na tej trasie oferowała firma Gokstad, ale władze zerwały z nią współpracę ze względu na mało satysfakcjonujące warunki.
Odległość pomiędzy Moss a Horten to 6,5 mili (10,5 kilometra). Przeprawa promowa pomiędzy portami zajmuje pół godziny. Szlak ten leży w ciągu drogi nr 19.
PromySkat
Źródło: nrk.no