Copenhagen jeszcze bardziej ekologiczny
Należący do Scandlines prom Copenhagen stał się jeszcze bardziej ekologiczny. Statek obsługujący na co dzień połączenie Rostock-Gedser został wyposażony w 30-metrowy rotor. Przypominające maszt rozwiązanie pozwala na korzystanie z energii wiatrowej w czasie wykonywania codziennych operacji. Urządzenie wykorzystuje efekt Magnusa. Dzięki sile wiatru i wytworzeniu różnicy ciśnień, produkowana jest siła napędowa, która pozwala na poruszanie statku. Przy korzystnych warunkach wiatrowych dostarcza on moc niezbędną do utrzymania prędkości. Dzięki temu możliwa jest dalsza redukcja poziomu emisji. „Dostrzegamy wielką wartość, inwestując w technologie, które pozwalają nam kontynuować naszą zieloną podróż” - powiedział szef Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen.
Nowy port w Sztokholmie
Morze Bałtyckie zyskało kolejny supernowoczesny port. Po czterech latach prac oddano do użytku część infrastruktury w ramach Stockholm Norvik Port. Na razie korzystać tam można z terminalu kontenerowego, ale na finiszu są też roboty w terminalu ro-ro. Wiele wskazuje na to, że część portu służąca do obsługi ładunków tocznych zostanie oddana jeszcze tej jesieni. Do Stockholm Norvik Port doprowadzona jest też nowo wybudowana linia kolejowa, co sprawia, że terminale będą doskonale przygotowane do wspierania ruchu intermodalnego. „Nie kryjemy radości, że możemy zaoferować naszym klientom najlepszy możliwy serwis w tym nowo wybudowanym porcie z wydajną infrastrukturą i najnowocześniejszym wyposażeniem” - powiedział Lawrence Yam, szef Hutchison Port Stockholm - operatora nowego portu.
Zwodowano nowy prom dla europejskiego przewoźnika
W tureckich zakładach Sefine Shipyard zwodowany został właśnie nowy prom, który już wkrótce zasili flotę firmy Bastø Fosen. Konstrukcja nowej jednostki, która nosi nazwę Bastø Electric, będzie teraz przechodzić prace wykończeniowe, a całość ma zostać dostarczona norweskiemu przewoźnikowi w październiku. Nowoczesny statek, który już niedługo zacznie przewozić pasażerów, będzie w pełni ekologiczny – dwukierunkowy prom będzie zasilany pakietem baterii o pojemności 7,2 MWh. Bastø Electric ma 143 metry długości, a na pokład przyjmie 600 osób oraz 200 pojazdów.
Będzie więcej nowych promów na europejskich wodach
W czasie, gdy Bastø Fosen odlicza już miesiące do odbioru najnowszego nabytku, inny z norweskich przewoźników podpisał umowę na budowę dwóch kolejnych jednostek. Firma Boreal zawarła właśnie kontrakt z zakładami Holland Shipyards Group. Na mocy tego porozumienia holenderskie zakłady wybudują dwa dwukierunkowe promy hybrydowe. Jednostki będą służyły do obsługi połączeń Launes-Kvellandstrand oraz Abelnes-Andabeløy. Pierwsza z nich będzie miała 50 metrów długości i przyjmie na pokład 150 pasażerów oraz 35 pojazdów, a druga będzie nieco krótsza – 30 metrów długości (100 pasażerów i 10 pojazdów). Promy zostały zaprojektowane przez Wärtsilä Ship Design. Oba mają zostać oddane do eksploatacji we wrześniu 2021 r.
Stena Vision zostaje w Gdyni
Stena Line, pomimo wcześniejszych zapowiedzi, podjęła decyzję o pozostawieniu statku Stena Vision w Gdyni. Będzie on nadal obecny na trasie Gdynia-Karlskrona obok jednostek: Stena Spirit oraz promu Stena Baltica. Prom Stena Nordica, który miał powrócić na trasę łączącą Polskę i Szwecję, pozostanie na Morzu Irlandzkim. Wcześniej, ze względu na kryzys koronawirusowy, szwedzki armator nosił się z zamiarem czasowego wyłączenia promu Stena Vision z eksploatacji. Przewoźnik od lipca chciał się bardziej skoncentrować na obsłudze ruchu frachtowego. Poprawiająca się sytuacja na tym połączeniu – rosnąca liczba pasażerów oraz rezerwacji na miesiące letnie, luzowanie obostrzeń, a także optymistyczne prognozy na najbliższy okres – skłoniły firmę Stena Line do zmiany tych planów. Trasa Gdynia-Karlskrona będzie obsługiwana oczywiście w nowym reżimie sanitarnym, zgodnie ze wszelkimi wytycznymi, gwarantującymi pełne bezpieczeństwo pasażerom oraz załodze.
Źródło: Stena Line, svt.se, Sefine Shipyard, Boreal, Holland Shipyards Group, Bastø Fosen, Stockholm Norvik Port, Scandlines