DFDS z nowym połączeniem
Życie nie znosi próżni. Krótko po tym, jak Stena Line ogłosiła, że całkowicie rezygnuje z obsługi trasy Frederikshavn-Oslo (pandemia okazała się ostatecznych ciosem dla tego serwisu), okazało się, że trasa ta nie zniknie bezpowrotnie. Połączenie będzie dalej obsługiwane, bo na decyzję szwedzkiego armatora szybko zareagował DFDS. Dla duńskiego przewoźnika będzie to właściwie powrót na tę linię po bardzo długiej przerwie. Promy w barwach DFDS obsługiwały bowiem ten serwis do 1974 r. Nowe-stare połączenie będzie wykonywane przez przewoźnika raz dziennie, a jego start zapowiedziano na 25 czerwca. Wtedy też wróci zawieszone z powodu pandemii połączenie Oslo-Kopenhaga. Linia łącząca Frederikshavn oraz stolicę Norwegii będzie obsługiwana przez znane z trasy Oslo-Kopenhaga promy Pearl Seaways oraz Crown Seaways.
Prom Ellen z nagrodą
Rewolucyjny prom Ellen otrzymał właśnie prestiżową nagrodę Danish Design Award przyznawaną przez Danish Design Center. To już kolejny laur dla tej jednostki, która – przypomnijmy – zasilana jest wyłącznie energią elektryczną, a w momencie ubiegłorocznego debiutu legitymowała się największym wykorzystywanym w żegludze pakietem baterii na świecie. Prom Ellen uznawany jest przez ekspertów za jednostkę, która stanowi bardzo ważny sygnał zmian, które dokonują się w żegludze. „Ruch promowy jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia w transporcie. Tutaj widać nowy kierunek dla branży. Ma on olbrzymi potencjał, jeśli rozszerzyć ten model np. na statki cargo” - powiedzieli przedstawiciele jury przyznającego wyróżnienie. Prom Ellen obsługuje na co dzień połączenie Ærø-Fynshav
Tallink startuje z rejsami sezonowymi
Grupa Tallink uruchomi niedługo wakacyjne połączenie promowe pomiędzy stolicami Finlandii i Łotwy. Trasa obsługiwana będzie przez prom Silja Serenade, który na co dzień pływa na linii Helsinki-Mariehamn-Sztokholm. Statek ten pojawi się na trasie Helsinki-Ryga już 26 czerwca, a połączenie realizowane będzie do 15 sierpnia. Rejsy będą wykonywane każdego dnia (naprzemiennie, co drugi dzień z każdego z portów). I tak, prom odchodzić będzie z Helsinek o 16:00, by następnego ranka zameldować się w Rydze i o 16:30 ruszyć z powrotem do stolicy Finlandii, gdzie zacumuje kolejnego dnia ok. 11:00. Bilety na to połączenie pojawiły się w sprzedaży 4 czerwca.
Stena Line realizuje założenia klimatyczne z wyprzedzeniem
Zrównoważony rozwój to jedno z kluczowych zagadnień wpisanych w strategię firmy Stena Line. Podejmowane przez przewoźnika działania pozwalają mu z dużym wyprzedzeniem osiągać cele wyznaczone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). W 2019 r. przewoźnik ograniczył poziom emisji CO2 o 3,6 procent w przeliczeniu na transportowaną tonę, a także o 1,7 procent w ujęciu całościowym. Od 2008 r. armatorowi udało się ograniczyć poziom emisji CO2 aż o 40 procent, a to oznacza, że Stena Line już teraz osiągnęła założenia, które zgodnie z wytycznymi IMO miały zostać zrealizowane do 2030 r. Firma nie zamierza jednak spocząć na laurach. „Aktualnie prowadzimy kilka projektów na polu paliw alternatywnych – w tym ten związany z pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem oraz projektem ukierunkowanym na uruchomienie w 2030 r. zasilanego bateriami promu Stena Elektra na trasie Frederikshavn-Goteborg” - powiedział Erik Lewenhaupt ze Stena Line.
Grimaldi Group wzmacnia swoją siatkę połączeń
Grupa Grimaldi uruchamia nowe połączenie promowe. Przewoźnik od 11 czerwca będzie pływał na linii Wenecja (Marghera)-Igumenitsa-Patras. Serwis będzie obsługiwany przez jednostkę ro-pax, która kursować będzie dwa razy w tygodniu. Trasa uruchomiona została w ramach rozwoju siatki połączeń na Morzu Adriatyckim i wzmacniania rozkładu rejsów na trasach do Grecji. Na wspomnianej trasie włoski gigant będzie rywalizował bezpośrednio z ANEK Lines. Połączenie będzie obsługiwane przez jednostkę Venezia, która w środy i soboty będzie wypływać z Wenecji, a w przeciwnym kierunku kursować będzie w poniedziałki i czwartki.
Źródło: DFDS, E-ferry, Stena Line, Grimaldi Group, Tallink Group