E-Ferry Project
E-Ferry Project
16.08.2019

Nastąpił długo wyczekiwany moment. Prom Ellen wreszcie na trasie

Wreszcie nadszedł ten dzień. Po wielu perturbacjach i przesunięciach terminu prom Ellen w końcu wyruszył w pierwszy rejs z pasażerami. Jest to pierwszy w Danii prom zasilany wyłącznie napędem elektrycznym.

 

Pierwszy rejs odbył się w czwartek. Statek o 6:20 wyszedł z portu Søby, zabierając ze sobą 75 pasażerów. Był to długo wyczekiwany moment. Budowa a potem dostawa promu i jego wdrożenie nie przebiegały bez zakłóceń. Budowa wystartowała 13 czerwca 2016 r. Jeszcze w 2017 r. informowano, że jednostka jest prawie gotowa i planowano, że na trasę wejdzie w 2018 r. Przed kilkoma miesiącami wydawało się zaś, że prom wystartuje 1 lipca. Ostatecznie udało się dopiero teraz. W sumie prace konstrukcyjne zajęły dwa lata.

 

Szef stoczni Søby Værft, gdzie został zbudowany statek, przyznaje, że wszelkie trudności, na jakie natknięto się w czasie budowy, stanowiły ważną lekcję i wniosły cenne doświadczenie, które będzie na wagę złota w czasie realizacji kolejnych projektów.

 

„Wierzymy, że promy elektryczne stanowią przyszłość, a teraz dysponujemy olbrzymim poziomem wiedzy” - powiedział dyrektor zakładów, Roar C. Falkenberg

 

Ellen będzie obsługiwać połączenie na bardzo popularnej trasie pomiędzy wyspami Als i Ærø. Choć w Danii pływają już promy korzystające z napędu elektrycznego, Ellen jest pierwszą jednostką, która zasilana jest wyłącznie w ten sposób – nie jest wspomagana napędem diesla. Obsługiwana przez nią trasa jest najdłuższą na świecie, na której serwis realizowany jest przez prom w pełni elektryczny. W najbliższych tygodniach liczba rejsów realizowanych przez Ellen będzie mniejsza niż na początku zakładano, a to ze względu na pojawiające się wciąż problemy z bateriami.

 

Ellen ma 60 metrów długości, 13 metrów szerokości i będzie rozwijać prędkość do 15,5 węzła (29 kilometrów na godzinę). Statek wyposażony jest w dwa silniki o mocy 750 kW każdy oraz dwa pędniki o mocy 250 kW. Energia pochodzić będzie z pakietu baterii o pojemności 4,3 MWh. Jak zaznaczył dostawca – firma Danfoss Editron – jest to największy wykorzystywany obecnie przez żeglugę pakiet baterii na świecie.

 

Nowy prom stanowił od dawna marzenie mieszkańców wyspy Ærø. Komunikacja promowa to dla nich jedyna droga, jaką mogą poruszać się z/na wyspę.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródło: Fyens Amts Avis, The Local


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060