Uruchomienie rejsów do Polski stanowiło szczególny etap w historii firmy. W ten właśnie sposób rozpoczęła się ekspansja szwedzkiego giganta w tej części Europy. Początkowo połączenie Gdynia-Karlskrona realizowane było przez statek pływający w barwach Lion Ferry (jednostka Lion Queen). Ta szwedzka firma została przejęta przez Stena Line w 1985 r., ale dopiero w 1997 r. rozpoczął się proces rebrandingu promów, który zakończył się zniknięciem marki Lion Ferry z rynku.
Jednostka Lion Queen, która obsługiwała pierwsze kursy na trasie Gdynia-Karlskrona, zbudowana została w 1967 r. w Goeteborgu. Prom otrzymał polską banderę, a jego portem macierzystym stała się Gdynia. Połączenie Gdynia-Karlskrona dynamicznie zaczęło zdobywać popularność. Zainteresowanie nim było na tyle duże, że już w 1997 r. konieczne okazało się wprowadzenie na trasę większego statku. Został nim Lion Europe (w 1998 r. przemianowany na Stena Europe), mogący przyjąć na pokład 1400 pasażerów oraz 456 pojazdów. Zbudowany w 1981 r., był wówczas jednym z największych promów obsługujących regularne połączenia na Bałtyku. Pomiędzy Polską a południową Szwecją pływał on do 2001 r.
Pierwsze lata działalności Stena Line w Polsce to dynamiczne wzrosty w zakresie liczby przewiezionych pasażerów oraz towarów. W ciągu pierwszych lat działalności liczba przewiezionych pasażerów wzrosła niemal o 45 procent, a ładunków cargo aż o 55 procent. Jeszcze bardziej okazale prezentowały się dane dotyczące liczby przewiezionych pojazdów osobowych – tu wzrosty sięgnęły aż 69 procent.
To był jednak zaledwie początek. Sukces tej trasy sprawił, że konieczne było wprowadzenie do jej obsługi dodatkowych statków. W 2001 r. do tego celu wyznaczony został prom Stena Traveller. Jeszcze w tym samym roku szwedzkiemu operatorowi udało się przewieźć rekordową liczbę pasażerów – 300 tysięcy, a połączenie stało się rentowne. W 2002 r. linię zaczął obsługiwać prom Stena Baltica, który mógł przyjąć na pokład 1800 pasażerów (po przebudowie w 2005 r. ograniczona do 1200 pasażerów kosztem zwiększenia powierzchni do przewozu towarów). Gwałtowny przyrost liczby pasażerów nastąpił ponownie po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. To spowodowało, że szczególnie mieszkańcy Szwecji zaczęli chętnie wybierać ten kierunek. Wkrótce konieczne okazało się zastąpienie promu Stena Traveller większą jednostką – w ten sposób na trasie pojawiła się Stena Nordica, dzięki czemu znacznie udało się zwiększyć podaż.
W maju 2007 r. obok promu Stena Baltica oraz Stena Nordica do obsługi połączenia włączono trzeci prom – wyczarterowaną od Finnlines jednostkę Finnarrow. Uruchomienie trzeciego statku miało związek z odnotowanymi na początku tamtego roku dalszymi wzrostami w liczbie przewiezionych pasażerów oraz towarów.
W 2010 r. prom Finnarrow zastąpiony został przez prom Stena Vision, a w 2011 r. na miejscu statku Stena Baltica (obecnie SNAV Adriatico) pojawiła się Stena Spirit. Oba te promy obsługują połączenie Gdynia-Karlskrona do dziś. To siostrzane statki. Każdy z nich może przyjąć na pokład 1700 pasażerów oraz 569 pojazdów. Obecnie na trasie pływa jeszcze jedna jednostka – to Stena Baltica (zbudowany w 2007 r. prom otrzymał nazwę po jednostce, która obsługiwała trasę Gdynia-Karlskrona w latach 2002-2011). Na początku br. przystosowany głównie do przewozu towarów prom Stena Baltica zwiększył częstotliwość kursów, dzięki czemu armator jest przygotowany do dalszego wzrostu zainteresowania przewozami frachtowymi pomiędzy Polską a Szwecją.
Sukces oferowanego przez Stena Line połączenia zaowocował wieloma inwestycjami, które realizowane były zarówno w gdyńskim porcie, jak i w Karlskronie. Jeszcze pod koniec lat 90. w Karlskronie oddano do użytku terminal promowy, który stał się wówczas jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w regionie Morza Bałtyckiego. Znaczące inwestycje w infrastrukturę miały też miejsce w polskim porcie. W 2005 r. w obu portach powstały nowe rampy. Stena Line rozwijając połączenie, zainwestowała zaś znaczące środki w modernizację floty – przebudowa promu Stena Baltica, obsługującego wówczas trasę Gdynia-Karlskrona, która przeprowadzona została w 2005 r., kosztowała 235 milionów koron szwedzkich i należała do największych modernizacji w historii firmy.
Stena Line świętując 20 lat linii Gdynia-Karlskrona, z optymizmem patrzy w przyszłość. Połączenie nadal znakomicie się rozwija. W ubiegłym roku przewieziono na tej trasie 560 tysięcy pasażerów (o 50 tysięcy więcej niż w 2013 r.), co stanowiło 45,6 procent udziałów w rynku przewozów pasażerskich. Firma osiągnęła też znakomite wyniki w zakresie przewozów frachtowych, notując w ubiegłym roku wzrost 13,6 procent w porównaniu z 2013 r.
25 maja Stena Line będzie obchodzić 20 lat działalności w Polsce. Z tej okazji życzymy naszemu partnerowi strategicznemu dalszych sukcesów w rozwoju oferty przewozów promowych w Polsce.
PromySkat
Źródło: Stena Line