Statek dotarł w ostatni czwartek na wyspę Anglesey, dokąd przybył z Gdyni. Pracownicy polskiej stoczni, w której jednostka była modernizowana, pracowali bezustannie, by zdążyć na czas. Obecnie trwają ostatnie przygotowania i testy, związane z uruchomieniem regularnych operacji wykonywanych za pośrednictwem tego promu.
W tym tygodniu Stena Superfast X odwiedzi jeszcze port w Dublinie. Podczas wizyty przeprowadzona zostanie próba cumowania. W kolejnym tygodniu statek będzie już wykonywał rejsy na trasie Holyhead-Dublin. Prom będzie jedną z dwóch jednostek należących do Stena Line, które będą realizować operacje na tej trasie. Superfast X dołączy do statku Stena Adventurer. Tymczasem z trasy tej zniknie Stena Nordica.
Dzięki pojawieniu się pomiędzy Walią a Irlandią nowego promu wzrośnie oferowana przez armatora przestrzeń ładunkowa na tej trasie.
„Superfast X został specjalnie zaprojektowany w taki sposób, by uwzględnić zapotrzebowanie na ruch frachtowy oraz przewozy pasażerskie na tej trasie. Jesteśmy przekonani, że naszym kierowcom frachtowym spodoba się to, co zobaczą, kiedy statek zacznie wykonywać kursy na Morzu Irlandzkim” - powiedział Richard Horswill ze Stena Line. „Dostarczenie dodatkowej przestrzeni oraz możliwości, by rozwinąć naszą trasę Holyhead–Dublin wraz z wprowadzeniem promu Stena Superfast X stanowi dla Stena Line element istotnego, strategicznego rozwoju na Morzu Irlandzkim”.
Superfast X był jednym z czterech statków, które w latach 2001-2002 powstały w stoczni HDW w Kilonii dla armatora Superfast Ferries. Nowoczesny prom miał bardzo burzliwą historię. Do 2007 r. obsługiwał połączenia dla Superfast Ferries, potem pływał m.in. w barwach SeaFrance, a ostatnio – jako Dieppe Seaways - dla DFDS. W maju ub.r. jednostka została zakupiona przez Stena Line. Dla szwedzkiego armatora pływają już dwa inne promy, które w 2001 r. zostały zbudowane dla Superfast Ferries – są to Stena Superfast VII i Stena Superfast VIII.
Stena Superfast X zabierze na swój pokład do 1200 osób i zapewni linię ładunkową o długości 2 kilometrów. To znacznie więcej niż oferował działający do tej pory na tej linii prom Stena Nordica, który mógł przewieźć jednorazowo ok. 400 osób. Wyposażona w cztery silniki jednostka może się przemieszczać z prędkością 30,4 węzła (56,3 km/h).
PromySkat
Źródło: Stena Line, Wales Online