Celem SYKE jest zmniejszenie niekorzystnego wpływu statku na środowisko naturalne, poprzez napędzanie go krajowym bio-olejem, wykonanym ze zużytych olejów roślinnych i odpadów rybnych.
Już na początku tego roku, na jednostce zostało uruchomione ogrzewanie bio-olejem.
"W kolejnym etapie procesu, w głównych silnikach statku zaczniemy spalać mieszanki okrętowych paliw silnikowych na bazie mineralnego oleju napędowego i bio-oleju, szukając optymalnej proporcji dla wydajnej i ekonomicznej pracy silnika z możliwie największym udziałem bio-oleju", - powiedział Dyrektor HRD - Juha Flinkman z Centrum Badań Morskich SYKE.
"Bio-olej produkowany na bazie odpadów oraz stosowany do napędzania statku, produkowany jest przez armatora VG-Shipping w fabryce w Uusikaupunki. Większy udział bio-paliwa w oleju silnikowym, powoduje niższą emisję szkodliwych substancji" - dodaje Juha Flinkman.
W ubiegłym roku, właściciel Arandy otrzymał również znaczną dotację na remont całej jednostki, dzięki czemu jednostka będzie mogła sprawnie funkcjonować do końca okresu swojej planowanej eksploatacji w 2030 roku.
Obecna oraz kolejne modernizacje w zakresie używanego paliwa, mają być przeprowadzone w latach 2015-2018. Spowodują one, że Aranda wejdzie do grona najbardziej przyjaznych dla środowiska statków pływających na morzach arktycznych i bałtyckich.
PromySkat
Żródło: WMN