W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się budowa nowego promu dla BC Ferries. Tym razem bez fety.
W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się budowa nowego promu dla BC Ferries. Tym razem bez fety. Remontowa Shipbuilding
30.03.2020

Podsumowanie tygodnia 13/2020, a w nim o nowym promie, którego budowa rozpoczęła się w Gdańsku

W naszym coponiedziałkowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu o nowej jednostce, nad którą prace rozpoczęły się w gdańskiej stoczni oraz o jednym z efektów, jakie niosą ze sobą rekordowo niskie ceny ropy na światowych rynkach.

 

 

  • Początek budowy nowego promu w Gdańsku

W gdańskich zakładach Remontowa Shipbuilding, od zwyczajowego położenia stępki, rozpoczęły się prace nad nową jednostką dla jednego z największych na świecie przewoźników promowych – BC Ferries. Ze względu na panującą na świecie sytuację, tym razem odbyło się to bez fety i bez udziału przedstawicieli armatora. Statek dla kanadyjskiego operatora (już czwarty powstający w Gdańsku) ma być gotowy w 2022 r., a na swój pokład będzie mógł zabrać 600 pasażerów oraz 138 pojazdów osobowych. 107-metrowy prom będzie zasilany paliwem LNG.

 

  • Fjord Line zmieni banderę na jednym ze swoich promów

Firma Fjord Line zmieni flagę na jednym ze swoich promów. Cztery z należących do norweskiego armatora statków znajdują się w duńskim rejestrze (Danish International Register of Shipping). Teraz władze Fjord Line chcą, by jeden z promów trafił do norweskiego rejestru statków. Decyzja ma objąć statek Oslofjord, który pływa na trasie Sandefjord-Strømstad. „Zmiana, którą rozważamy, ma związek z tym, że linia ta ukierunkowana jest na kombinację, w której 90 procent pasażerów stanowią Norwegowie” - powiedział Rickard Ternblom z Fjord Line. Podobne zmiany nie są na razie rozpatrywane w przypadku żadnego z pozostałych promów pływających dziś dla Fjord Line pod flagą duńską.

 

  • Scrubbery. Czy to się teraz opłaca?

Płuczki spalin i ich instalacja mogą się chwilowo jawić jako bardzo nieopłacalna inwestycja – zwracają uwagę eksperci. Rozwiązanie technologiczne, które pozwala na ograniczenie emisji związków siarki do obowiązujących limitów przy możliwości dalszego stosowania konwencjonalnego paliwa, w założeniu ma pomóc w ograniczeniu kosztów. Przewoźnicy nie muszą bowiem wówczas sięgać po znacznie droższe paliwo niskosiarkowe. W ostatnich tygodniach ropa na światowych rynkach osiągnęła jednak rekordowe spadki. Jak wskazują analitycy, w ciągu kilku tygodni różnica w cenie pomiędzy paliwem konwencjonalnym a niskosiarkowym spadła z poziomu 300 dolarów do zaledwie 75 dolarów na tonie. To oznacza, że okres zwrotu inwestycji w scrubbery obecnie mocno się wydłużył – z 2-3 lat do nawet 3-4. Szacuje się, że ok. 4 tysiące statków wyposażonych jest w płuczki spalin. Wiele z nich zainstalowanych zostało na promach.

 

  • Norled z kolejnym nowym promem

Do floty firmy Norled dołączył kolejny nowy katamaran. Fjordjarl jest trzecim z serii nowoczesnych i szybkich statków zamówionych przez norweskiego operatora w zakładach Oma Baatbyggeri w 2018 r. Nowy nabytek we flocie firmy Norled ma 39 metrów długości, a na swój pokład może przyjąć 296 pasażerów. Trzy siostrzane statki (dwa wcześniejsze zostały dostarczone w październiku i grudniu ubiegłego roku) będą przeznaczone do obsługi połączenia pomiędzy Tromsø, Finnsnes oraz Harstad. Dostawa nowego promu zbiegła się w czasie z otrzymaniem przez operatora dziesięcioletniej koncesji na wykonywanie połączeń promowych w regionach Tromms i Finnmark.

 

  • Doskonały wynik Color Line

Firma Color Line opublikowała wyniki za 2019 r., który okazał się bardzo udany dla przewoźnika. W ubiegłym roku firma osiągnęła obroty w wysokości 5,32 miliarda koron norweskich (NOK) wobec 5,14 miliarda NOK w roku 2018. Zysk operacyjny wyniósł natomiast 509 milionów NOK. Firma cieszyła się w ubiegłym roku ze wzrostu liczby pasażerów. Przez cały ten okres na pokładach promów Color Line pojawiło się 3,85 miliona gości (rok wcześniej było ich 3.78 miliona). Ta radość z wyniku osiągniętego w 2019 r. jest oczywiście studzona przez obecną sytuację. Władze firmy są świadome, że ubiegłoroczny rezultat będzie bardzo trudny do powtórzenia z uwagi na konsekwencje, jakie niesie ze sobą kryzys koronawirusowy.

 

  • Epidemia COVID-19 i jej skutki

Przypominamy, że bieżące informacje na temat sytuacji w branży promowej, związanej z rozprzestrzenianiem się nowego rodzaju koronawirusa, można śledzić w specjalnym, stale aktualizowanym raporcie w serwisie PromySKAT. Na bieżąco przytaczamy w nim komentarze ekspertów, śledzimy zmiany w połączeniach oraz przyglądamy się konsekwencjom, jakie przynosi obecny kryzys.

 

KORONAWIRUS - sytuacja w branży promowej | NA ŻYWO

 

 

 

PromySKAT

 

 

Źródło: Fjord Line, Remontowa Shipbuilding, DNV GL, Oma Baatbyggeri, Color Line

 

 

 

 


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060