W tych trudnych dla wszystkich czasach pojawiają się też informacje pozytywne, dotyczące np. budowy nowych statków. Prace przy konsrukcji jednego z promów rozpoczęły się właśnie w Chinach.
W tych trudnych dla wszystkich czasach pojawiają się też informacje pozytywne, dotyczące np. budowy nowych statków. Prace przy konsrukcji jednego z promów rozpoczęły się właśnie w Chinach. Wallenius SOL
06.04.2020

Podsumowanie tygodnia nr 14, a w nim m.in. o starcie budowy nowych promów dla europejskich przewoźników

W naszym coponiedziałkowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in.: o początku budowy nowego promu dla grupy Tallink oraz o planach oszczędnościowych ogłoszonych przez firmę Wärtsilä.

 

  • Początek budowy nowego promu dla Tallink

W Finlandii rozpoczęła się budowa nowego promu dla firmy Tallink. W związku z panującą sytuacją, uroczystość cięcia blach odbyła się w nieco innej niż zwykle formule. Ze względów bezpieczeństwa i zagrożenie epidemiczne, przeprowadzono ją bez udziału świadków. Całość transmitowana była przez internet. „Świat wokół zmienił się ostatnio nie do poznania. Wszystko wokół się zamyka, podejmuje się nowych wyzwań. Nasza grupa także mierzy się z wyzwaniami, ale w tym samym czasie pracujemy ciężko, aby przez to przejść i nie przestajemy koncentrować się na przyszłości” - powiedział Paavo Nõgene z grupy Tallink. Nowy prom, którego budowa rozpoczyna się w zakładach Rauma Marine Constructions (RMC), będzie nosił nazwę MyStar i będzie służył do obsługi połączenia Tallinn-Helsinki. Jednostka będzie miała 212 metrów długości, zasilana będzie głównie paliwem LNG (napęd dual-fuel), a na pokład będzie mogła przyjąć 2800 osób. Prom ma być gotowy pod koniec 2021 r.

 

  • To będzie największy na świecie prom ro-ro tego typu

W tym samym czasie w Chinach wystartowała budowa nowego statku ro-ro dla szwedzkiej firmy Wallenius SOL. Prom, który powstanie w stoczni Yantai CIMC Raffles, będzie miał 242 metry długości i 35 metrów szerokości. Jego linia ładunkowa będzie miała długość 5800 metrów. Statek ma być gotowy jesienią 2021 r. Będzie wtedy największym na świecie promem ro-ro, zasilanym paliwem LNG. „Statek ten stanie się kluczowym ogniwem naszej floty. Jestem absolutnie podekscytowany, że jego budowa już się rozpoczęła” - powiedział Ragnar Johansson z Wallenius SOL.

 

  • Nowe połączenie promowe na Morzu Czarnym

W dobie pandemii koronawirusa słyszy się głównie o zamykaniu i zawieszaniu połączeń promowych. Ale nie jest to pełen obraz sytuacji. Niektórzy przewoźnicy otwierają nowe trasy. Firma Sea Lines z siedzibą w Mariehamn na Wyspach Alandzkich poinformowała właśnie o uruchomieniu nowej linii na Morzu Czarnym, łączącej Karasu w Turcji oraz Konstancę w Rumunii. Trasa będzie służyła wyłączenie do przewozu ładunków. Jak poinformowali przedstawiciele firmy, chodzi o to, by odciążyć drogi i zwiększyć udział ładunków cargo przewożonych droga morską. Sea Lines oferował do tej pory połączenia na trasie pomiędzy Karasu a Czarnomorskiem na Ukrainie.

 

  • Prom Scandlines bardziej ekonomiczny i ekologiczny

Należący do Scandlines prom Deutschland czeka dłuższy postój. Jednostka trafiła właśnie do suchego doku, gdzie przejdzie znaczącą modernizację. W jej trakcie na statku wymienione zostaną wszystkie cztery pędniki. Nowe urządzenia, dostarczone przez firmę Kongsberg Maritime, będą znacznie bardziej efektywne. To, w połączeniu z innymi modyfikacjami, ma pozwolić na redukcję poziomu emisji CO2 nawet o 10-15 procent. Ograniczony zostanie również poziom hałasu oraz wibracji, co będzie miało korzystny wpływ na środowisko podwodne. Każdy z nowych pędników waży ok. 25 ton i ma 3,2 metra średnicy. Prace na promie Deutschland potrwają ok. miesiąca.

 

  • Wärtsilä zaciska pasa

Fiński koncern Wärtsilä, który jest jednym z największych na świecie dostawców rozwiązań dla żeglugi (w tym dla promów) oraz branży energetycznej szykuje się na znaczące oszczędności, które już w krótkiej perspektywie mają pozwolić na zmniejszenie wydatków o 100 milionów euro. Aby osiągnąć ten cel, firma m.in.: ograniczy roboczogodziny, będzie w mniejszym stopniu sięgać po pracowników z zewnątrz, a także zamierza odroczyć w czasie projekty inwestycyjne, które nie należą do strategicznych. Zarząd już podjął decyzje o zmniejszeniu swoich uposażeń o ok. 20 procent. „Wärtsilä szacuje, że te działania pozwolą na osiągnięcie tymczasowych oszczędności w wysokości 100 milionów euro. Sytuacja na rynku będzie monitorowana na bieżąco” - poinformowali w komunikacie przedstawiciele firmy.

 

  • Kryzys koronawirusowy trwa

Przypominamy, że bieżące informacje na temat sytuacji w branży promowej, związanej z rozprzestrzenianiem się nowego rodzaju koronawirusa, można śledzić w specjalnym, stale aktualizowanym raporcie w serwisie PromySKAT. Na bieżąco przytaczamy w nim komentarze ekspertów, śledzimy zmiany w połączeniach oraz przyglądamy się konsekwencjom, jakie przynosi obecny kryzys.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródło: Tallink, Sea Lines, Scandlines, Wallenius SOL, Wärtsilä

 


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060