Infrastruktura do bunkrowania statków LNG funkcjonuje w Hitshals od kilku miesięcy. To jednak dopiero początek. Już dziś planuje się jej rozbudowę, a za dwa lata Fjord Line, który zainwestował w budowę terminala, chce rozpocząć produkcję paliwa. Już teraz mówi się jednak coraz głośniej o imponującym sukcesie całego przedsięwzięcia. Zgłasza się bowiem coraz więcej podmiotów, które wyrażają chęć korzystania z rozwiązań, które zaoferowane zostaną w Hirtshals.
Choć stacja bunkrowania LNG powstała przede wszystkim z myślą o jednostkach Bergensfjord i Stavangerfjord, które należą do Fjord Line, od samego początku mówiono również, że w ten rodzaj ekologicznego paliwa zaopatrywać się będą mogły w duńskim porcie także inne podmioty.
Mimo że produkcja LNG zacznie się dopiero za dwa lata, zapytań ze strony różnych firm już dziś jest mnóstwo.
„Nawiązujemy coraz więcej kontaktów z firmami, które chcą oprzeć działalność na LNG. Zainteresowanie jest większe niż się spodziewaliśmy” - powiedział Henrik Iversen z firmy HMN Gashandel, spółki kontrolowanej przez największą w Danii firmę gazową - HMS Naturgas - która jest strategicznym partnerem całego przedsięwzięcia.
Iversen dodał, że spoglądając na to, co się dzieje, już dziś można powiedzieć, że port w Hitshals czeka świetlana przyszłość. LNG w tym porcie oznacza bowiem więcej statków, a to pociąga za sobą zwiększoną sprzedaż.
Budowa infrastruktury LNG w Hirtshals została dofinansowana unijną dotacją w wysokości 1 miliona euro w ramach programu TEN-T. Terminale do bunkrowania promów paliwem LNG postrzegane są jako jedno z rozwiązań będących częścią rozwoju autostrad morskich. Mają się one przyczynić do wzrostu znaczenia roli transportu intermodalnego. Zgodnie z planem, już w niedalekiej przyszłości objętość terminala LNG w Hirtshals sięgnie 3-5 tysięcy metrów sześciennych. Już w lipcu br. podpisany zaś został list intencyjny pomiędzy władzami portu w Hirtshals a Fjord Line dotyczący budowy fabryki LNG. Inicjatorzy projektu wierzą, że inwestycja ta będzie miała w przyszłości gigantyczne znaczenie dla całej żeglugi w obrębie Skandynawii.
PromySkat
Źródło: dr.dk