Port of Pori
Port of Pori portofpori.fi/ Hannu Vallas
02.10.2014

Nowy terminal LNG w Finlandii

W porcie Pori w południowo-zachodniej Finlandii powstanie terminal LNG. Decyzję o rozpoczęciu inwestycji podjęła szwedzka firma Skangass. Swój udział w rozbudowie infrastruktury będzie miał fiński rząd, który przeznaczył na ten cel równowartość 22 milionów euro.

Skangass dokonał już wyboru głównego wykonawcy, a także dostawców. Zgodnie z planami, terminal ma mieć 30 tysięcy m3 objętości, a całość prac ma zostać zakończona już jesienią 2016 r.

„Decyzja o rozpoczęciu inwestycji będzie skutkować błyskawicznym postępem w pracach konstrukcyjnych” – powiedział Tommy Mattila ze Skangass. „Bardzo ważne jest, by terminal w Pori został ukończony zgodnie z planem, tak byśmy mogli rozpocząć dostawy do naszych obecnych i nowych klientów. Zainteresowanie LNG wykazują klienci przemysłowi, przedstawiciele branży morskiej, jak i firmy zajmujące się ciężarowym transportem lądowym”.

Inwestycja, której realizacji podjęło się przedsiębiorstwo Skangass, będzie już trzecią tego typu realizacją firmy w krajach nordyckich. W Szwecji został niedawno oddany do użytku terminal w Lysekil, który ma tę samą objętość. Nieco mniejszy jest terminal Øra.

Jak informowaliśmy niedawno na łamach PromySkat, Skangass zostanie również operatorem nowego terminalu, który stanie w Gävle nad Zatoką Botnicką. Będzie on miał 30 tysięcy m3 objętości i zdolność do przyjmowania 500 tysięcy ton paliwa LNG rocznie

W momencie, kiedy budowa w Gävle się rozpocznie, obowiązywać będzie już tzw. dyrektywa siarkowa, która m.in. ogranicza dopuszczalną emisję związków siarki. Przepisy, które zostały zatwierdzone przez Międzynarodową Organizację Morską, oznaczają, że w niektórych miejscach (obszary oznaczone jako SECAs – skrót od Sulphur Emission Control Areas), dopuszczalna emisja siarki nie będzie mogła przekraczać 0,1 procent.

Zgodnie z przewidywaniami analityków, rynek paliw LNG ma wzrosnąć w ciągu najbliższych 11 lat aż o 3700 procent. W tym samym czasie, wraz z pojawianiem się jednostek napędzanych tym rodzajem paliwa, przybywać ma instalacji przystosowanej do zaopatrywania statków w LNG. Niedawno Organizacja Portów Bałtyckich (BPO) zapowiedziała inicjatywę, która ma skutkować rozbudową infrastruktury do bunkrowania LNG w kolejnych portach. Wśród obszarów, które zostały wskazane jako miejsca, w których powinno pojawić się odpowiednie zaplecze tego typu, znalazły się Szczecin/Świnoujście oraz Zatoka Gdańska i Kłajpeda.

Skangass ma zawarty wieloletni kontrakt na dostawy gazu z firmą Risavika LNG Production.

 

PromySkat


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060