Nowy prom ma 170 m długości, pomieści 1500 pasażerów, ma 306 kabin i miejsce dla 600 samochodów. Stavangerfjord to obecnie jeden z najbardziej nowoczesnych i ekologicznych promów na świecie – jest w 100% napędzany przez silniki na paliwo gazowe LNG, co znacznie ogranicza zanieczyszczenie środowiska, zupełnie eliminuje emisję gazów typu SOx, o 92% gazów typu NOx, i ma o 23% niższą emisję dwutlenku węgla od tradycyjnych silników zasilanych olejem napędowym.
Prace nad budową promu rozpoczęły się w Polsce, w Stoczni Gdańsk na zlecenie Bergen Group Fosen. Prom został zwodowany wiosną 2012 roku i jego wykończeniem zajęli się pracownicy norweskiego wykonawcy w stoczni w Rissa (region Rogaland). Obecnie załoga Bergen Group Fosen zaangażowana jest w działania prowadzone na siostrzanym promie – MS „Bergensfjord”, którego kadłub także powstał w Stoczni Gdańsk. Drugi z promów zostanie oddany do eksploatacji w drugiej połowie roku. Dyrektor stoczni, Anders Straumsheim, w przemówieniu podczas uroczystości nie ukrywał, że zlecenie okazało się trudniejsze do zrealizowania niż pierwotnie przewidywano.
– Dlatego wiemy, jaką satysfakcję sprawia przekazanie tak pięknego statku, o nowoczesnym designie i przyjaznych środowisku silnikach gazowych. Było to dla nas wyzwanie, które przygotowało stocznię do realizacji podobnych projektów w przyszłości.
Dwie uroczystości poprzedziły pierwszy planowany rejs „Stavangerfjordu” - pierwszą z nich było wodowanie ze stoczni w Gdańsku w kwietniu ubiegłego roku, a drugą uroczysty chrzest w czerwcu 2013 roku, który odbył się w norweskim porcie Rissa. Pierwsze wydarzenie: wodowanie promów Stavangerfjord i Bergensfjord zbudowanych dla Bergen Group Fosen zostało utrwalone na fotografiach, które obecnie są pokazywane na objazdowej wystawie pt. „Morskie klimaty” zorganizowanej przez Stowarzyszenie Dobrych Wiadomości. Na wystawie zgromadzono 69 zdjęć wykonanych przez ośmiu fotografów, które przedstawiają dźwigi, statki, łódki klasy olimpijskiej, żaglowce, wycieczkowce oraz sześć zdjęć Wojciecha Redlarskiego z wodowania nowych promów armatora Fjord Line AS.
- Jestem miłośniczką fotografii, morza i wszelkich jednostek pływających. Wodowanie nowych statków to szczególny, wzruszający moment dla stoczni i pasjonatów morza, dlatego chcieliśmy go uwiecznić i pokazać – podsumowuje Marta Polak, prezeska Stowarzyszenia Dobrych Wiadomości, organizatorka wystawy. Wystawę można obejrzeć do końca sierpnia tego roku w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sopocie.
Chrzest i oficjalne nadanie nazwy odbyło się w regionie Rogaland, którego rzeczniczka Janne Johnsen, została matką chrzestną jednostki i nadała jej imię „Stavangerfjord”.
– Statek będzie dobrze widoczny na Zachodnim Wybrzeżu, stając się symbolem norweskiego przemysłu stoczniowego – powiedziała Janne Johnsen. Stwierdziła również, że zarówno dla mieszkańców Vestlandet – Zachodniego Wybrzeża, jak i Południowego Østlandet nowe promy Fjord Line stworzą lepsze możliwości łatwej i wygodnej podróży do Danii i dalej, w głąb kontynentu.
– Spodziewamy się znaczącego wzrostu liczby turystów z Europy. Z tego powodu wspaniała, nowoczesna flota Fjord Line będzie miała duże znaczenie dla norweskiej branży turystycznej. Także w zakresie transportu towarów z i do Unii Europejskiej jednostki Fjord Line mogą się przyczynić do wzrostu przewozów – powiedziała Johnsen, zanim tradycyjnie roztrzaskała butelkę o burtę jednostki, życząc jej szczęścia na morzach i oceanach.
Za projekt architektoniczny promu odpowiedzialna jest firma Falkum-Hansen Design AS, która ma duże doświadczenie w projektowaniu promów i wycieczkowców, ich realizacja to m.in. promy znanej norweskiej linii Hurtigruten. Na „Stavangerfjordzie” dostępnych jest kilka restauracji o zróżnicowanym charakterze, kawiarnie, bary, duży sklep wolnocłowy i bogato wyposażone centrum konferencyjne.
Czasy pływania między Europą kontynentalną a Norwegią wynoszą odpowiednio: Langesund – Hirtshals – 4,5 h
Stavanger- Hirtshals – 10 h
Bergen – Hirtshals – 17 h.
Ceny od osoby i samochodu zaczynają się od 55 euro, promy będą pływały na okrągło przez cały rok.
źródło: Fjord Line