Zgodnie z planem, prowadzone obecnie działania w helsińskim ośrodku mają się zakończyć wiosną 2017 r. Fiński port będzie już wówczas gotowy na przyjęcie nowego i ekologicznego promu LNG, który w barwach Tallink zacznie pływać na trasie Tallinn-Helsinki.
Prace realizowane w stolicy Finlandii to tylko jeden z etapów olbrzymich inwestycji w ramach projektu TWIN-PORT II, realizowanych przy współpracy trzech podmiotów – portu w Helsinkach, portu w Tallinie oraz estońskiego armatora – firmę Tallink. Łączna suma zaplanowanych nakładów inwestycyjnych wynieść ma 97,5 miliona euro. Projekt został wsparty dotacją unijną w wysokości 29,3 miliona euro. Inicjatywa wpisuje się w rozwijany w ramach Unii Europejskiej program „Łącząc Europę” (CEF), w ramach którego prowadzone są inwestycje w infrastrukturę. Instrument CEF to rozwinięcie programu TEN-T, który przewiduje wzrost znaczenia roli transportu intermodalnego (w ciągu najbliższych kilkunastu lat na większych odległościach ok. 30 procent transportu drogowego ma przenieść się m.in. na transport kolejowy i wodny).
Połączenie pomiędzy Tallinem a Helsinkami należy do kluczowych korytarzy w północnej części Europy. Rocznie z trasy tej korzysta 8 milionów pasażerów i przewożonych jest na niej ok. 3 milionów ton ładunków. Każdego roku odnotowywane są kolejne wzrosty.
Największe z zaplanowanych inwestycji realizowane są właśnie w porcie w Helsinkach. Ich wartość sięgnąć ma 64 miliony euro (unijne dofinansowanie wyniesie 19,2 miliona euro). Koszt modernizacji w Tallinie ma się zamknąć w kwocie 17,6 miliona euro (dotacja unijna wyniesie 5,3 miliona euro). Tallink na projekt TWIN-PORT II przeznaczy 16 milionów euro (wsparcie unijne - 4,8 miliona euro).
PromySkat
Źródło: Port of Helsinki, Port of Tallin