Stena Line
Stena Line
16.06.2023

Przegląd promowy 24/2023, a w nim m.in. o nowym terminalu w Göteborgu. Popłynie z niego Stena Line

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nadchodzącej budowie nowego terminala w Göteborgu.

 

Budowa nowych promów Stena Line. Kolejne szczegóły dopięte

Znane są kolejne szczegóły dotyczące budowy nowych promów, które w przyszłości będą pływać w barwach Stena Line. Dwie jednostki klasy NewMax, które zbudowane zostaną w chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), otrzymają rozwiązania dostarczone przez firmę North Sea Handling (NSH). Wyposaży ona promy w elementy służące do obsługi ładunków cargo, bunkrowania oraz obsługi załogi. „Pracowaliśmy blisko ze Steną przez kilka ostatnich lat, dostarczając zarówno wyposażenie portowe oraz ro-ro do istniejących już statków. Teraz będzie to pierwszy raz, kiedy będziemy współpracować przy budowie nowych statków” - powiedział Adam Bengtsson z NSH. Nowe statki, których dostawa ma się rozpocząć w 2025 r., przygotowywane są do obsługi połączenia Belfast-Heysham. Każdy ze 147-metrowych statków ro-ro będzie dysponował pasem ładunkowym o długości 2800 m. Stena Line w dalszym ciągu stawia na metanol. Nowe jednostki będą zasilane właśnie tym rodzajem ekologicznego paliwa.

 

Brittany Ferries będzie bunkrować paliwo z nowego terminala

Promy Brittany Ferries, które zasilane są LNG, zyskały właśnie nową opcję, gdy chodzi o zaopatrywanie się w ten rodzaj ekologicznego paliwa. W Santander została właśnie oddana do eksploatacji nowa infrastruktura, która jest efektem porozumienia zawartego pomiędzy Brittany Ferries a Repsol. Stało się to zaledwie rok po oddaniu do użytku terminala LNG w Bilbao. Z nowego terminala w Santander, wyposażonego w dwa zbiorniki o pojemności 1000 m3 każdy, korzysta już prom Santona. Szacuje się, że dzięki wykorzystaniu najnowszych możliwości, które pojawiły się w hiszpańskim porcie, tylko do końca roku emisja CO2 zostanie zredukowana aż o 12 tys. ton.

 

Tallink ze statystykami za maj

Jeden z czołowych operatorów w regionie Morza Bałtyckiego - grupa Tallink – zaprezentowała dane za ubiegły miesiąc. Estoński armator odnotował w maju niewielki ubytek w liczbie przewiezionych pasażerów. Było ich o 3,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (469 878 pasażerów wobec 485 741 przed rokiem). To przede wszystkim efekt spadku liczby pasażerów na linii pomiędzy Finlandią a Szwecją (spadek o blisko 30 tys. - o 18 proc. mniej niż rok temu). Linię tę przestał obsługiwać prom Galaxy, który kursował pomiędzy Turku a Sztokholmem. Został on wyczarterowany. Z kolei na trasach pomiędzy Estonią a Szwecją odnotowano wynoszący 34 proc. wzrost (52 737 pasażerów wobec 39 280 w maju 2022 r.). W maju br. Tallink przewiózł też mniej ładunków cargo (-23,1 proc.) oraz mniej pojazdów osobowych (-0,1 proc.).

 

W stronę żeglugi autonomicznej

Branża żeglugowa przechodzi w ostatnim czasie mnóstwo przeobrażeń, które mają sprawić, że stanie się jeszcze bardziej komfortowa i ekologiczna. Ale nie ma wątpliwości, że to wszystko to dopiero rozgrzewka. W minionych latach dużo uwagi poświęcono tematowi żeglugi autonomicznej, a podpisanie właśnie porozumienie między firmą Norled, Remota i Seam przybliżają nas jeszcze bardziej do rewolucji. Wymienione firmy chcą razem działać na rzecz rozwoju żeglugi bezzałogowej. Planują one wspólnymi siłami rozwijać centrum rejsów bezzałogowych. W ramach projektu strony dzielić będą się doświadczeniami, a ponadto chcą dać początek standaryzacji w tym zakresie. Mają też ściśle współpracować przy opracowaniu nowych rozwiązań, które promować będą rejsy przyszłości. Norled to przewoźnik, który słynie z zaangażowania w innowacyjne projekty. Kilka lat temu zainicjował elektryczną rewolucję w branży promowej, stając się pierwszym operatorem mający w swojej flocie elektryczny prom zero-emission.

 

W Göteborgu wkrótce z nowego terminala

Szykują się spore zmiany w popularnym szwedzkim porcie. Stena Line podpisała właśnie umowę z władzami Port of Gothenburg. Na jej mocy statki przewoźnika przez okres 25 lat będą korzystać z zupełnie nowego terminala Arendal. Zanim to się jednak stanie, minie jeszcze kilka lat. Zgodnie z planami, nowy obiekt ma zostać oddany do użytku w 2028 r. Podpisane właśnie porozumienie stanowi krok milowy w drodze do startu inwestycji. Budowa terminala stanowić będzie ważny impuls do dalszego dynamicznego rozwoju Göteborga a także realizowanych przez Stena Line operacji. Szwedzki przewoźnik obsługuje z tergo portu połączenia do duńskiego Frederikshavn oraz Kilonii w Niemczech.

 

Droga donikąd za 526 mln PLN?

Komentatorzy uważają, że to może być jedna z najbardziej zbytecznych inwestycji drogowych w kraju. Już wkrótce mają rozpocząć się prace przy pierwszym odcinku drogi S19. Będzie ona wiodła z Białegostoku do przejścia granicznego w Kuźnicy. Sęk w tym, że przejście to od wielu miesięcy jest nieczynne. Punkt na granicy polsko-białoruskiej został zamknięty 9 listopada 2021 r. Decyzja miała związek z narastającym kryzysem migracyjnym na granicy. Wartość podpisanego kontraktu na budowę tego odcinka to 526 mln PLN, a w planach jest budowa dużego parkingu przy granicy. Pomieści on 800 pojazdów ciężarowych. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Stena Line, Brittany Ferries, Port of Gothenburg, Norled, Tallink, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060