Przegląd promowy 1/2024, a w nim m.in.: prom Epsilon rozpoczął obsługę połączenia Świnoujście-Trelleborg
05.02.2024

Przegląd promowy 1/2024, a w nim m.in.: prom Epsilon rozpoczął obsługę połączenia Świnoujście-Trelleborg

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o debiucie promu Epsilon na polskiej trasie.

 

Nowe połączenie ro-ro z Polski do Szwecji

Firmy z branży logistycznej i transportowej w Polsce mają powody do zadowolenia. Przedsiębiorstwo Lakeway Link zaoferuje jeszcze w tym roku nową opcję transportu ładunków do Skandynawii. Nowa linia, która połączy Gdynię z Södertälje i dalej - przez jezioro Melar - do Västerås, zostanie zainaugurowana w już w kwietniu. Połączenie będzie obsługiwane przez pozyskany specjalnie na potrzeby nowego serwisu statek ro-ro Lakeway Express (wcześniej pływał w barwach FRS jako Miramar Express). Będzie ono służyć głównie do transportu naczep. Firma początkowo zaoferuje na wspomnianej trasie trzy lub cztery rotacje tygodniowo. Nie można jednak wykluczyć zaoferowania dodatkowych możliwości przewozowych w niedalekiej przyszłości. Przeprawa na nowej trasie pomiędzy Polską a Szwecją zajmie ok. 30 godzin.

 

Molslinjen wybrał nazwy dla nowych promów

Firma Molslinjen ujawniła imiona, jakie nosić będą nowe promy, które wkrótce dołączą do floty przewoźnika. Chodzi o elektryczne jednostki, które powstają dla duńskiego armatora w zakładach Cemre Shipyard w Turcji. Pierwsza z nich otrzyma nazwę Nerthus, a druga – Tyrfing. Oba imiona związane są z nordycką mitologią i są mocno zakorzenione w kulturze lokalnych społeczności, które korzystać będą z nowoczesnych statków. Pierwszy z nich będzie pływał pod marką Alslinjen, obsługując połączenie Bøjden-Fynshav, a drugi, w barwach Samsølinjen, popłynie na trasie Ballen-Kalundborg. Nerthus zadebiutuje jeszcze w tym roku, prawdopodobnie w sezonie letnim. Tyrfing ma rozpocząć obsługę regularnej trasy na początku przyszłego roku. Każdy nowych „elektryków” będzie miał 117 m długości, a na pokład zabierze 600 pasażerów oraz 188 pojazdów osobowych.

 

Popularny prom Tallink zmienił właściciela

Ro-pax Isabelle, który przez lata pływał w barwach Tallink, został kupiony przez firmę Bridgemans Floatel. Kanadyjskie przedsiębiorstwo skorzystało z przysługującej jej opcji zakupu promu. Wcześniej spółka z Ameryki Północnej jedynie czarterowała tę jednostkę od popularnego estońskiego armatora. Prom Isabelle został wypożyczony do kanadyjskiej firmy Bridgemans Floatel w ubiegłym roku na podstawie umowy czarteru z opcją pierwokupu. Isabelle przed wybuchem pandemii COVID-19 służyła do obsługi połączenia Ryga-Sztokholm. Zbudowana w 1989 r. jednostka ma 171 metrów długości, a ma pokład zabierała nawet 2500 pasażerów.

 

Prom Jan Śniadecki. Z Bałtyku do Grecji

Należący do Euroafrica Shipping Lines prom Jan Śniadecki, który przez dekady pływał po Morzu Bałtyckim, obsługując połączenia z siatki połączeń Unity Line, zmienił właściciela. Statek znany pasażerom oraz przedsiębiorcom z branży TSL z obsługi połączenia Świnoujście-Ystad, przeniósł się do Grecji. Nabywcą jest firma Ainaftis. Prom otrzymał już nową nazwę – po wodach Morza Śródziemnego będzie pływał jako Thalassitis, stając się drugim promem we flocie greckiego operatora (obok statku Pelagitis odkupionego od Marine Atlantic). Jan Śniadecki został wybudowany w 1988 r. Na jego pokładzie oprócz pasów ładunkowych do przewozu pojazdów ciężarowych znajdują się tory kolejowe.

 

Epsilon już na polskiej trasie

Sprzedaż wspomnianego promu Jan Śniadecki greckiemu operatorowi stała się możliwa, dzięki pozyskaniu przez Euroafrica Shipping Lines nowego promu. Chodzi o statek Epsilon. Jednostka ma 186 m długości i posiada linię ładunkową o długości 2860 m. Zbudowany w 2011 r. prom w ostatnich latach służył firmie Irish Ferries do obsługi popularnych połączeń Dublin-Holyhead i Dublin-Cherbourg. W 2022 r. został zakupiony przez polskiego armatora od przedsiębiorstwa Caronte&Tourist, ale w kolejnych miesiącach wciąż służył irlandzkiemu armatorowi. W styczniu br. zadebiutował zaś na trasie Świnoujście-Trelleborg. Nie obyło się jednak bez komplikacji. Przed kilkoma dniami statek ucierpiał podczas cumowania w Trelleborgu. W trakcie manewrów doszło do kolizji i uszkodzenia części dziobowej statku. Armator poinformował, że konieczna będzie naprawa promu, co wiąże się z jego czasowym wyłączeniem z eksploatacji.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Molslinjen, Tallink, trojmiasto.pl, Euroafrica Shipping Lines, Unity Line


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060