Scandlines jest jednym z największych niemieckich armatorów, założonym w 1998 roku poprzez połącznie dwóch największych operatorów promowych z Danii oraz Niemiec (Scandlines Deutschland GmbH i Scandlines Danmark A/S)
Scandlines pływa obecnie tylko na trzech krótkich trasach pomiędzy Danią, Niemcami i Szwecją, oferując transport najnowocześniejszymi i najszybszymi jednostkami pasażerskimi i frachtowymi w obrębie Morza Bałtyckiego.
Obecnie flota linii Scandlines składa się z 10 jednostek pływających na 5 posiadanych przez tę firmę połączeniach pomiędzy 6 portami położonymi nad Morzem Bałtyckim.
W ciągu 2011 roku Scandlines przetransportował 12 mln pasażerów, 2,7 mln samochodów osobowych i 830.000 pojazdów ciężarowych i przyczep na trasach Puttgarden-Rødby, Rostock-Gedser i Helsingor-Helsingborg.
Przewoźnik Scandlines oferuje przewozy pasażerskie i cargo na trasach między Danią, Nimcami i Szwecją. Najbardziej popularne trasy to: Puttgarden-Rodby, Rostock-Gedser, Rostock-Trelleborg, Sassnitz-Trelleborg, Helsingor-Helsingborg
Według Agencji Informacyjnej Reutera, w styczniu 2013 r. na sprzedaż wystawione ma zostać przedsiębiorstwo Scandlines. W doniesieniach Agencji, jedynym odpowiednim nabywcą może być DFDS i włoski armator Grimaldi. Armator Scandlines jest obecnie własnością funduszy veture 3i i Allianz Capital Partners. Prospekt emisyjny akcji ma zostać udostępniony w styczniu, a sprzedaż uruchomiona w ciągu pierwszych sześciu miesięcy następnego roku. Mówi się, że współwłaściciele zainwestowali w Scandlines 1,4 mld euro.
Wspomniani partnerzy oraz niemiecki inwestor mniejszościowy, Deutsche Seerederei, zakupili operatora w 2007 roku od niemieckich i duńskich kolei państwowych, za prawie 2 mld euro. W 2010 roku wykupili zaś 20 procentowe udziały od Deutsche Seerederei.
Planowana sprzedaż, która najprawdopodobniej zainteresuje operatorów promowych oraz firmy private equity, następuje po tym, gdy Scandlines opuściło bałtycki rynek przewozów cargo i skupiło się na pasażerach. W maju 2012 roku pięć bałtyckich tras zostało sprzedanych przez Scandline armatorowi Stena Line (za nieujawnioną kwotę). Natomiast w sierpniu 2012 roku sprzedano Swedish Orient Line trasę Rostock - Hanko oraz trzy jednostki ro-ro.
Scandlines w skrócie:
Połączenie Z | Połączenie DO | Czas przeprawy |
---|---|---|
Gedser | Rostock | 1:45h - 2:00h |
Helsingborg | Helsingor | 0:20h |
Helsingborg | Rostock | Połączenie pakietowe - 2 przeprawy promem: Helsingborg-Helsingor oraz Gedser-Rostock. |
Helsingborg | Puttgarden | Połączenie pakietowe - 2 przeprawy promem: Helsingborg-Helsingor oraz Rodby-Puttgarden. |
Helsingor | Helsingborg | 0:20h |
Malmo | Puttgarden | Połączenie pakietowe: przejazd mostem Oresund oraz przeprawa promem Rodby-Puttgarden. |
Malmo | Rostock | Połączenie pakietowe: przejazd mostem Oresund oraz przeprawa promem Gedser-Rostock. |
Puttgarden | Rodbyhavn | 0:45h |
Puttgarden | Helsingborg | Połączenie pakietowe - 2 przeprawy promem: Puttgarden-Rodby oraz Helsingor-Helsingborg |
Puttgarden | Malmo | Połączenie pakietowe: przeprawa promem Puttgarden-Rodby oraz przejazd mostem Oresund. |
Rodbyhavn | Puttgarden | 0:45h |
Rostock | Gedser | 1:45h - 2:00h |
Rostock | Helsingborg | Połączenie pakietowe - 2 przeprawy promem: Rostock-Gedser oraz Helsingor-Helsingborg. |
Rostock | Malmo | Połączenie pakietowe: przeprawa promem Rostock-Gedser oraz przejazd mostem Oresund. |