Jak zauważają eksperci, Baleària wyrasta na jednego z największych na świecie operatorów promowych, mających w swojej flocie statki zasilane paliwem LNG. Firma nie tylko inwestuje w konwersje posiadanych już jednostek, ale zamawia też nowe promy, które napędzane są ciekłym gazem.
Już niedługo do floty hiszpańskiego armatora dołączą dwa nowe statki - Hypatia de Alejandría oraz Marie Curie. Pierwszy z nich jest już prawie gotowy i wkrótce powinny rozpocząć się próby morskie z jego udziałem. Przewiduje się, że testy ruszą w ciągu najbliższych kilku tygodni. Obecnie jego kadłub pokrywany jest warstwą przeciwporostową.
Tymczasem drugi prom, który otrzyma imię polskiej noblistki, został właśnie zwodowany. W przypadku tej jednostki poziom zaawansowania prac realizowanych w zakładach Cantiere Navale Visentini we Włoszech przekroczył 50 procent. Na promie Marie Curie zainstalowane zostały już silniki oraz zbiorniki na paliwo LNG. Pojawiły się już także najważniejsze elementy wyposażenia.
Zgodnie z założeniami, Hypatia de Alejandría ma wejść do służby na początku przyszłego roku; Marie Curie przyjmie pasażerów kilka miesięcy później. Będą to pierwsze promy LNG na Morzu Śródziemnym.
Każda z dwóch siostrzanych jednostek ro-pax, które powstają dla hiszpańskiego operatora, ma 186,5 metra długości. Każda będzie mogła przyjąć na pokład 810 pasażerów (będą miały po 123 kabiny oraz 402 miejsca). Zaoferują też po 2180 metrów linii ładunkowej. Na osobnym pokładzie znajdzie się miejsce dla 150 pojazdów osobowych.
Nowe promy charakteryzuje wysoka efektywność energetyczna. Skorzystają one z całego szeregu rozwiązań, dzięki którym będą nie tylko ekologiczne, ale również ekonomiczne. Należy tu wymienić m.in.: zastosowanie paneli fotowoltaicznych czy oświetlenie LED. Zastosowanie ekologicznego paliwa w nowych promach pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 30 procent, a związków azotu – o 85 procent. Uda się też całkowicie wyeliminować emisję związków siarki oraz cząstek stałych.
Łączna wartość inwestycji, związanej z budową dwóch nowoczesnych promów dla firmy Baleària, wynosi ok. 200 milionów euro.
Obecnie Baleària prowadzi też wielką akcję modernizacji promów, w ramach której jej starsze statki dostosowywane są do zasilania paliwem LNG. Konwersja obejmie w sumie sześć jednostek. Zgodnie z planami, w ciągu trzech lat połowa floty przewoźnika ma być napędzana czystą energią, a w ciągu dekady wszystkie eksploatowane promy mają być przyjazne środowisku.
Źródło: Baleària