Powyższe wnioski płyną z analizy, którą przygotował Kristoffer Wolsing z Uniwersytetu w Aalborgu oraz Knud Tybirk reprezentujący gminę Samsø. Według nich, wykorzystanie zrównoważonych rozwiązań w komunikacji promowej należy do głównych oczekiwań, jakie coraz częściej wykazują klienci korzystający z tego środka transportu.
W pracy przeanalizowano kilka rozwiązań, o których jest coraz głośniej w kontekście ekologii oraz transportu promowego – skoncentrowano się na energii elektrycznej, biogazie oraz metanolu. Jako zdecydowanego triumfatora wskazano energię elektryczną, która w energetycznym łańcuchu wartości uzyskała najwyższą efektywność na poziomie 61 procent. Wskazano też m.in. na dynamiczny rozwój baterii oraz systemów, które dedykowane są promom elektrycznym oraz hybrydowym. Zwrócono też uwagę na coraz lepszą infrastrukturę dedykowaną promom elektrycznym. Napędzanie promów w ten sposób staje się też coraz bardziej ekonomiczne m.in. ze względu na korzystne ulgi podatkowe.
Zdaniem ekspertów, wnioski płynące z analizy powinny zostać wzięte pod rozwagę szczególnie przez firmy, które mają przed sobą perspektywę modernizacji floty.
„Jeśli przeprawa zajmuje mniej niż 45 minut, należy zdecydowanie rozważyć baterie ładowane z przybrzeżnych elektrowni podczas następnej wymiany promu” - sugerują autorzy analizy, którzy jednocześnie wskazują, że w przypadku większych promów coraz bardziej na popularności będzie zyskiwał biogaz.
Dokument opublikowany został w momencie, gdy wielu duńskich armatorów stoi przed podjęciem strategicznych decyzji dotyczących wymiany oraz modernizacji floty.
PromySkat
Źródło: Aalborg Universitet, Samsø Kommune