Zgodnie z zasadami, które wejdą w życie w 2018 r., armator będzie zobowiązywany do przygotowania raportów dotyczących szczegółów eksploatacji floty. Znajdą się w nich informacje na temat rodzaju i ilości paliwa zużytego przez daną jednostkę w czasie każdego rejsu, a także dotyczące ilości oraz rodzaju przewiezionego ładunku, liczby pasażerów, czasu spędzonego na morzu, przebytego dystansu, a także na temat zużycia paliwa podczas postoju.
„To wszystko nie jest już dziś tylko teorią. Zgodnie z nową regulacją unijną, wszystkie statki zawijające do portów w Unii Europejskiej, będą musiały raportować wszystkie te informacje po każdym rejsie – i tak przez cały rok. Wszystkie firmy będą musiały spełniać tę powinność przez cały rok w odniesieniu do całej swojej floty” - wyjaśnia Poul Woodall z DFDS.
Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2018 r. Są one efektem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z 1 lipca 2015 r., którego głównym założeniem jest uruchomienie europejskiego systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2 (MRV). Dodatkowo do końca sierpnia br. armatorzy zobowiązani są zaprezentować Plan Monitorowania emisji CO2, w którym zawiadomią weryfikatorów, w jaki sposób zamierzają gromadzić dane, prowadzić kontrolę i przechowywać dokumenty zawierające wszystkie wymagane przez nową dyrektywę informacje.
Armatorzy będą zobowiązani do składania stosownych raportów do końca kwietnia każdego roku. Szczegółowe dane za rok 2018 r. będą musieli przedstawić Komisji Europejskiej oraz organom kraju swojej bandery do 30 kwietnia 2019 r.
„Z taką dużą ilością rejsów, jakie realizujemy, będzie to regularne sprawozdawcze tsunami i wielkie wyzwanie” - wyjaśnia Poul Woodall. „W związku z tym zakupiliśmy już oprogramowanie, które pomoże nam radzić sobie z tym. Ale kilka wielkich wyzwań wciąż jest przed nami”.
Nowa regulacja będzie dotyczyła wszystkich statków o pojemności powyżej 5000 GRT.
PromySkat
Źródło: DFDS